logo.gamebato
امتیاز:
3.9/5

Ray Tracking چیست و انواع گرافیک هایی که از آن پشتیبانی می کنند

اگر شما هم یک گیمر و علاقمند به بازی کامپیوتر هستید، به احتمال زیاد در مورد ردیابی پرتو شنیده اید، اما ممکن است که به خوبی ندانید مفهوم رهگیری پرتو چیست و به چه منظوری از در کارت های گرافیک استفاده می کنند. ما اینجا هستیم تا شما را به درک کاملی از این موضوع برسانیم.

Ray Tracing چیست - بازی ها و گرافیک هایی که از آن پشتیبانی می کنند

انویدیا از زمانی که کارت گرافیک های سری RTX 20 خود را در سال 2018 معرفی کرد، ردیابی پرتو را تحت فشار قرار داده است ، اما ردیابی پرتو بسیار بیشتر از یک ترفند بازاریابی برای کمک به فروش کارت های گرافیک برای رایانه های شخصی بازی و سخت افزارهای پیشرفته است.

این یک فناوری در حال توسعه برای تقویت تصاویر بصری بازی ها است که منجر به تجربه بازی بسیار فراگیرتر، چشم نوازتر و از نظر بصری لذت بخش تر می شود.

ردیابی پرتو چیست؟

ردیابی پرتو چیز جدیدی نیست، سال‌هاست که وجود دارد، اما اخیراً سخت‌افزار و فناوری رایانه شخصی به نقطه‌ای رسیده است که می‌توان ردیابی پرتو را به گونه‌ای پیاده‌سازی کرد که بتواند تفاوت واقعی را در بازی‌های شما در زمان واقعی ایجاد کند.

در ساده‌ترین شکل، ردیابی پرتو یا همان Ray Tracking، سیستمی است که برای افزایش نور در بازی‌ها استفاده می‌شود. این کار به روش های مختلف انجام می شود. این در همه چیز از انعکاس ها گرفته تا سایه ها هم در محیط بازی و هم روی آیتم های درون آن استفاده می شود. این شامل مواردی مانند اثرات جوی، انعکاس نور روی سطوح (آب، فلز، شیشه) و حتی نور پراکنده است.

قابلیت پراکنده کردن نور چیز جالبی است زیرا شامل تابش نور از سطوح و انعکاس آن به بخش های مختلف است. این در واقع یک منبع نور غیر مستقیم است که به ایجاد یک تجربه واقعی تر کمک می کند. تصور کنید که چگونه نور خورشید به داخل یک اتاق می‌افتد، و پس از بازتاب آن توسط دیوار و کف اتاق به طور طبیعی اتاق را روشن تر می کند. این بخشی از اثرات ردیابی پرتو است که به طور واضح قابل مشاهده است.

هنگامی که ردیابی پرتو به طور کامل اجرا می شود، اغلب حتی متوجه نمی شوید که چه اتفاقی می افتد، مگر اینکه به دقت توجه کنید زیرا بخشی از تصویر کلی یک محیط گرافیکی خیره کننده است. تنها زمانی می توانید تفاوت را ببینید که مقایسه ای کنار هم از بازی ها با ردیابی پرتو روشن و خاموش را ببینید.

با جدیدترین و بهترین پردازنده های گرافیکی Nvidia، همه این موارد در زمان واقعی اتفاق می افتند. این به تولید «بازتاب‌هایی با وضوح بالا و زمان واقعی که جزئیات را در جلو، پشت، بالا و پایین پخش‌کننده یا دوربین منعکس می‌کند» کمک می کند، جزئیاتی که بازیکن با تکنیک‌های قبلی نمی‌توانست ببیند.

علاوه بر انعکاس نور، سایه‌ها و نکات برجسته محیطی، سیستم ردیابی پرتو می‌تواند جلوه‌های بصری چشمگیری را به شخصیت‌های بازی و حتی وسایلی که حمل می‌کنند اضافه کند.

Ray Tracing چیست - بازی ها و گرافیک هایی که از آن پشتیبانی می کنند

به انعکاس تیغه شمشیر یا زره فلزی بازیکن فکر کنید که دنیای اطراف را با جلوه ای آینه مانند نشان می دهد، اما به طور واقعی و در زمان واقعی منعکس می شود و با حرکت بازیکن و گشت و گذار در محیط بازی تغییر می کند.

چه سخت افزای نیاز دارید؟

اما اکنون این سوال پیش می آید که چه نوع سخت افزاری برای استفاده از قابلیت رهگیری پرتو یا Ray Tracking نیاز است. زمانی که ray tracing برای اولین بار منتشر شد، فقط برای گیمرهایی که جدیدترین کارت‌های گرافیک انویدیا را در دستگاه‌های بازی خود داشتند، قابل استفاده بود. فقط کارت‌های گرافیک سری 20 RTX قادر به پشتیبانی از ردیابی پرتو و DLSS بودند . اگرچه این لیست شامل Nvidia Geforce RTX 2060/2070/2080 و 2080Ti بود، اما به بزرگی یک لیست گسترده بود.

با این حال، ما اکنون کارت های سری 30 و سری 40 را برای انتخاب داریم، و انویدیا حتی تا آنجا پیش رفت که ردیابی اشعه را در کارت های قدیمی سری 10 در سال 2019 فعال کرد.

اگر همچنان از یک GPU یا پردازنده گرافیکی سری 10 استفاده می کنید و می خواهید ray tracing را امتحان کنید، در اینجا مدل های پشتیبانی شده برای شما وجود دارد. فقط مطمئن شوید که آخرین درایورهای Game Ready را نصب کرده اید.

  • GeForce GTX 1660 Ti
  • GeForce GTX 1660
  • Nvidia Titan Xp (2017)
  • Nvidia Titan X (2016)
  • GeForce GTX 1080 Ti
  • GeForce GTX 1080
  • GeForce GTX 1070 Ti
  • GeForce GTX 1070
  • GeForce GTX 1060 6GB

این فقط دسکتاپ‌های بازی نیستند که از ردیابی پرتو پشتیبانی می‌کنند، لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های گرافیکی مشابه پاسکال و معماری تورینگ نیز در این لیست گنجانده شده‌اند. همچنین فهرست گسترده‌ای از لپ‌تاپ‌های گیمینگ با پردازنده‌های گرافیکی RTX به عنوان یک گزینه مشخصات برای رهگیری پرتو وجود دارد که تقریباً همه لپ‌تاپ‌های گیمینگ منتشر شده در چند سال اخیر را شامل می‌شود.

ردیابی پرتو به رایانه شخصی نیز محدود نمی شود. کنسول Xbox سری ایکس و پلی استیشن 5 هر دو از Ray Tracing پشتیبانی می کنند . و اکنون، در حال توسعه آن برای پشتیبانی از تلفن های هوشمند می باشد.چیپست MediaTek Dimensity 9200 و Snapdragon 8 Gen 2 هر دو از ردیابی پرتوهای مبتنی بر سخت افزار پشتیبانی می کنند، هرچند بازی های موبایلی که از این فناوری استفاده می کنند هنوز وارد بازار نشده اند.

بازی هایی که از ردیابی پرتو پشتیبانی می کنند

پشتیبانی از ردیابی پرتو تا حد زیادی به توسعه‌دهندگان بستگی دارد که افکت‌ها و پیشرفت‌های بصری را در حین ساخت بازی‌های خود اجرا کنند. فهرست اصلی بازی‌هایی که از ردیابی پرتو پشتیبانی می‌کردند، نسبتاً کوتاه بود، اما اکنون بسیار گسترده است و اکثر بازی های AAA تا حدی از ردیابی پرتو بهره می‌برند.

بازی‌های بسیار زیادی وجود دارد که می توان آن‌ها را در اینجا با جزئیات فهرست کرد، اما در اینجا چند نمونه قابل توجه وجود دارد که در پایین به آنها اشاره کرده ایم:

بازی Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077 ممکن است شروع سختی داشته باشد و کمی راه اندازی دشوار داشته باشد، اما اگر سخت افزار مناسبی داشته باشید، می توانید از قابلیت های فوق العاده ردیابی پرتو برای منظره های بسیار عالی در شهر شب استفاده کنید.

بازی Fortnite

بازی Fortnite اکنون دارای پشتیبانی از ردیابی پرتو به همراه DLSS برای کمک به بهبود عملکرد است. این بدان معناست که بازیکنان فورتنایت اکنون می‌توانند از بازتاب‌های ردیابی پرتو، سایه‌ها، روشنایی جهانی و انسداد محیط نیز لذت ببرند.

بازی Minecraft

حتی Minecraft نیز به لطف فناوری RTX انویدیا از نورپردازی پیشرفته نهایت استفاده را می‌برد. شاید برای شما هم تعجب باشد که به روز رسانی ها چه کاری برای بازی انجام داده اند.

بازی MechWarrior 5

در سال 3015، بشر هزاران سیستم را در فضا مستعمره کرده است. MechWarriors بر میدان‌های جنگ تسلط دارند و تصاویر ردیابی پرتو کاربردهای گسترده ای دارند که به راحتی قابل مشاهده هستند. بازی در سال 3015 و در دهه آخر جنگ جانشینی سوم شروع می شود و بازیکن را به عنوان یک مزدور تازه کار MechWarrior انتخاب می کند که از خاکستر یک واحد مزدور تخریب شده برمی خیزد. 

بازی Shadow of the Tomb Raider

اگرچه بازی Shadow of the Tomb Raider با پشتیبانی از ردیابی پرتو راه‌اندازی نشد، اما کمی بعد با تصاویری پیشرفته به‌روزرسانی شد. سایه های بهبود یافته، نور پراکنده و عمق بیشتر به یک بازی زیبا از قبل اضافه شده است.

بازی Metro Exodus

Battlefield V ممکن است اولین بازی باشد که از ردیابی پرتو پشتیبانی می‌کند، اما بازی Metro Exodus اولین بازی بود که فناوری روشنایی جهانی با ردیابی پرتوهای بلادرنگ را ادغام کرد. این بدان معنی است که بازی می تواند از نورپردازی غیرمستقیم واقعی تر و همچنین تنظیم در زمان واقعی با تغییر محیط جهان و تبدیل روز به شب استفاده کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گیمباتو در شبکه های اجتماعی