logo.gamebato

واژه نامه اصطلاحات بازی های ویدئویی

      

      در هر صنعت، بازار یا اجتماعی کلمات و واژه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از آنها عمدتاً مختص به خود آن هاست و به جزئیات ماهیت آن صنعت می پردازد. صنعت گیمینگ و بازی های ویدئویی نیز از این قاعده برخوردار است و در آن از کلمات و اصطلاحات گسترده ای برای رساندن پیام های این زمینه بین کاربران آن استفاده می گردد.

       در فهرست لغات گیمینگ زیر سعی کردیم به روز ترین نسخه از فهرست لغاتی که دونستن اون ها می تونه برای هر گیمری لازم بشه رو گردآوری کنیم و مفهوم اون ها رو به ساده ترین روش ممکن توضح دادیم. این فهرست مجموعاً در چهار بخش هست و سعی شده کامل ترین و به روز ترین نسخه ی یک واژه نامه اصطلاحات گیمینگ باشه.

 

بخش اول

0-9

1CC

مخفف تکمیل یک اعتبار یا یک سکه تمام کردن. برای تکمیل یک بازی آرکید (یا به سبک آرکید) بدون استفاده از اعتبار اضافی به غیر از اعتبار مورد استفاده برای شروع بازی.

1UP

شیئی که در بازی‌هایی که بازیکن تعداد محدودی شانس برای تکمیل یک بازی یا سطح دارد، به بازیکن یک زندگی (یا تلاش) اضافی می‌دهد.

100%

برای جمع‌آوری همه چیزهای کلکسیونی در یک بازی، که در بازی‌ها به عنوان درصد شمارنده مشخص شده‌اند یا بر اساس اجماع جامعه بازیکنان تعیین می‌شوند.

1v1

مخفف 1 در مقابل 1، به این معنی که دو بازیکن در حال مبارزه با یکدیگر هستند. می تواند به هر بازیکنی در مقابل گروه بندی بازیکنان گسترش یابد، مانند ‘2v2’ به معنای دو تیم که با یکدیگر می جنگند، با هر تیمی که دو بازیکن دارد، اما لازم است که هر چهار بازیکن در یک نبرد باشند.

2D Graphics

تکنیک رندر گرافیکی در یک پرسپکتیو دو بعدی، اغلب با استفاده از اسپرایت.

2.5D Graphics

همچنین گرافیک ایزومتریک. تکنیک رندر گرافیکی اجسام سه بعدی در یک صفحه حرکتی دو بعدی. اغلب شامل بازی‌هایی می‌شود که برخی از اشیاء هنوز به‌عنوان sprite ارائه می‌شوند.

3D Graphics

تکنیک رندر گرافیکی شامل اشیاء سه بعدی.

4K Resolution

نسبت ابعادی از دستگاه‌های نمایشگر دیجیتال مانند تلویزیون و مانیتور که از وضوح تصویر تا 3840× 2160 پیکسل (تقریباً عرض 4 کیلوپیکسل) پشتیبانی می‌کند.

G4k

4X

ژانری از بازی‌های ویدیویی استراتژیک، مختصر عبارت «کاوش، گسترش، بهره‌برداری و نابود کردن» است. چنین بازی هایی معمولاً پیچیده هستند و شامل دیپلماسی گسترده، درختان فناوری و شرایط برد هستند.

8-Bit

توصیفی برای سخت افزار یا نرم افزاری که در طول نسل سوم کنسول های بازی ویدیویی پدید آمد و معماری کامپیوتر 8 بیتی را هدف قرار داد.

8K Resolution

نسبت ابعادی از دستگاه‌های نمایشگر دیجیتال مانند تلویزیون‌ها و نمایشگرها که از وضوح تصویر تا 7680× 4320 پیکسل (تقریباً عرض 8 کیلوپیکسل) پشتیبانی می‌کنند.

16-Bit

توصیف کننده ای برای سخت افزار یا نرم افزاری که در طول نسل چهارم کنسول های بازی ویدیویی پدید آمد و معماری کامپیوتر 16 بیتی را هدف قرار داد.

32-Bit

توصیفی برای سخت افزار یا نرم افزاری که در طول نسل پنجم کنسول های بازی ویدیویی پدید آمد و معماری کامپیوتری 32 بیتی را هدف قرار داد.

64-Bit

توصیفی برای سخت افزار یا نرم افزاری که در طول نسل پنجم کنسول های بازی ویدیویی پدید آمد و معماری کامپیوتر 64 بیتی را هدف قرار داد.

360 No Scope

یک نوع ترفند، بسیار رایج در تیراندازی های اول شخص و موارد مشابه، که در آن بازیکن 360 درجه کامل می چرخد و بدون هدف، شلیک می کند (معمولاً با یک تفنگ تک تیرانداز) و در نهایت به حریف آسیب زیادی وارد می کند یا او را می کشد.

 

A

AAA یا Triple A

بازی های با بودجه زیاد و یک تیم توسعه دهنده یا استودیوی بزرگ که اون ها رو می سازند. بازی های تریپل اِی معمولاً در چند پلتفرم و دست اول هستند، بودجه های میلیون دلاری دارند، و انتظار می رود که میلیون ها نسخه بفروشند.

Abandonware

بازی ای که توسط توسعه دهندگان اون بازی به دلایلی، که شامل مشکلات کپی رایت میشه فراموش یا رها شده.

Ace

معمولا در بازی های تیراندازی اول شخص استفاده می شود، جایی که یک بازیکن موفق می شود تا زمانی که هم تیمی هایش زنده هستند، تمام تیم مقابل را به تنهایی حذف کند. همچنین می تواند برای توصیف موقعیت هایی استفاده شود که در آن یک بازیکن موفق می شود یک بخش احتمالاً بسیار دشوار از بازی را بدون نقص کامل کند. قابل مقایسه با پنتاکیل در بازی های رقابتی با تیم های متشکل از 5 بازیکن، مانند بازی های سبک MOBA. این اصطلاح نباید با تیم آس اشتباه گرفته شود.

Achivement

اچیومنت، بج یا مدال نشانه هایی از انجام و رسیدن به اهداف تعریف شده خارج از پارامتر های یک بازی ویدئویی است.

Achievement Hunters

شکارچیان اچیومنت یا دستآورد های درون بازی، اشخاصی هستند که سعی بر اخذ همه ی اهداف ممکن در یک بازی دارند. شکارچیان اچیومنت عموماً کمال گرا هستند و از قصد آن ها تکمیل همه ی مراحل موجود در یک بازی ویدئویی است.

Act

گاهی اوقات برای اشاره به سطوح یا گروههای سطحی که جهان بزرگتر یا خط داستانی را تشکیل می دهند استفاده می شود. به ندرت به یک بازی قابل بارگیری اشاره می شود که قصد دارد بخشی از یک سری بزرگتر باشد که به عنوان یک سری بازی واحد و از نظر گیم پلی عمل می کند.

 Action Game یا بازی اکشن

این ژانر بازی بر چالش های فیزیکی ، هماهنگی چشم و دست و رفلکس ها تأکید دارد. این شامل بازی های مبارزه ای ، تیراندازی ، و platformers است.

 Action Point (AP) یا امتیاز انجام

زیر واحد نوبت بازیکن است. به عنوان مثال ، یک بازی ممکن است اجازه دهد یک عمل فقط تا زمانی انجام شود که بازیکن دارای ‘امتیاز عمل’ کافی برای تکمیل عملیات باشد.

 Action Role-Playing Game (ARPG) بازی نقش آفرینی اکشن

ژانری از بازی های ویدئویی نقش آفرینی که در آن اقدامات نبرد در زمان واقعی به جای مکانیک نوبتی انجام می شود.

Adventure Game یا بازی ماجراجویی

ژانر بازی که بر اکتشاف و حل معما تأکید دارد.

AFK

مخفف (شکل کوتاه شده ی) Away From Keyboard است. به معنی دور از کیبورد. به طور کلی از طریق یک تابع چت در بازی های چند نفره آنلاین هنگامی گفته می شود که بازیکن قصد دارد به طور موقت در دسترس نباشد.

Aggro

مخفف «تشدید» یا «پرخاشگری». سبب آگرو یا پرخاش شدن در یک بازی ویدیویی به معنای جلب توجه خصمانه از NPCها برای حمله به شخصیت بازیکن است. “مدیریت aggro” شامل حفظ NPC های تهاجمی از تحت فشار قرار دادن فرد بازیکن یا گروه است.

AimBot

تقلبی در تیراندازی اول شخص که به بازیکنان اجازه می دهد بدون هدف گیری به سایر بازیکنان شلیک کنند. در بیشتر موارد ، مشبک هدف به هدف در محدوده دید بازیکن قفل می شود و بازیکن فقط باید ماشه را بکشد. Aimbots یکی از محبوب ترین تقلب ها در FPS چند نفره است که از زلزله 1996 استفاده می شود. با ویژگی هدف گیری Auto-Aim خودکار مقایسه کنید.

Aiming Down Sights (ADS)

اشاره به روش متداول شلیک اسلحه در بازی تیرانداز اول شخص (FPS) ، که معمولاً با دکمه راست ماوس فعال می شود. آنالوگ واقعی زمانی است که شخصی تفنگ را بالا می آورد و قنداق تفنگ را دقیقاً داخل ناحیه شانه قرار می دهد و سر خود را به سمت پایین متمایل می کند تا بتواند در یک خط مستقیم در امتداد بالای تفنگ ، از طریق هر دور نمای آهنی یا یک دوربین مخصوص سلاح ، اگر مجهز به آن باشد اقدام به نشانه گیری کند. در بیشتر بازی ها این امر دقت را تا حد زیادی افزایش می دهد ، اما می تواند بینایی ، آگاهی موقعیتی ، تحرک را محدود کرده و زمان کمی برای تغییر موقعیت سلاح در اختیار بازیکن قرار دهد.

 Alpha Release یا انتشار آلفا

نسخه اولیه و ناقص یک بازی. نسخه های آلفا معمولاً در اوایل مراحل توسعه منتشر می شوند تا مهمترین عملکرد و مفاهیم اولیه طراحی یک بازی را آزمایش کنند. (با نسخه بتا مقایسه کنید.)

 Always-On DRM یا DRM همیشه روشن

نوعی مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) که معمولاً هنگام انجام بازی به اتصال به اینترنت نیاز دارد.

Analog Stick

تنوع کوچک از یک جوی استیک، معمولا بر روی یک کنترل بازی قرار داده شده که اجازه می دهد یک بازیکن روان تر به انجام بازی بپردازد. نسخه های به روز تر آنالوگ استیک ها به بازیکن امکان کنترل سرعت جا به جایی را می دهند.

Animatic

یک استوری بورد تا حدی متحرک با جلوه های صوتی که در مراحل اولیه بازی مورد استفاده قرار می گیرد.

Animation Priority

یک نوع مکانیک گیم پلی که در آن انیمیشن های شخصیت قابل بازی بر ورودی بازیکن اولویت دارند. به عبارت دیگر ، اگر بازیکن یک حرکت را با یک انیمیشن طولانی شروع کند ، انیمیشن باید ابتدا پخش شود تا بازیکن بتواند یک فرمان جدید وارد کند و تلاش برای وارد کردن یک فرمان جدید هیچ تاثیری نخواهد داشت. بازی هایی مانند سری Souls و Monster Hunter بر اساس گیم پلی با استفاده از اولویت انیمیشن است.

Anti-Aim

Anti-Aim (AA) نوعی تقلب است که معمولاً در بازی های شوتر اول شخص یافت می شود ، ضربه زدن به hitboxes بازی کاربر را دشوار یا غیرممکن می کند ، این را می توان از راه های زیادی بدست آورد ، اما معمولاً در موارد زیر یافت می شود: به سرعت هیت باکس های کاربر را جابجا می کند ، هیت باکس ها را به عقب می چرخاند (معمولاً به عقب یا پهلو) ، ارسال داده های کاذب به سرور و بسیاری از روش های دیگر. مفهوم هیت باکس در بخش حرف H قرار خواهد گرفت.

Any%

نوعی از اسپید ران(اتمام سریع بازی) که در آن هدف بازیکن این است که بدون توجه به مراحل متوسط معمولی ، هرچه سریعتر به هدف نهایی بازی برسد.

Arcade Game

ماشین بازی سکه ای (یا ‘coin-op’). این اصطلاح معمولاً به بازی های ویدیویی آرکید اشاره دارد. آنها اغلب در یک کابینت عمودی یا رومیزی (کابینت کوکتل یا آب نبات) نصب می شوند. ماشین‌های آرکید که عمدتاً در اواخر دهه 1970 تا 1990 در غرب محبوب بودند، و همچنان در شرق تا به امروز محبوب هستند،  همچنان در سرتاسر جهان تولید و فروخته می‌شوند.

 AoE یا Area of Effect

اصطلاحی است که در بسیاری از بازی های نقش آفرینی و استراتژی برای توصیف حملات یا سایر تأثیرات که بر اهداف متعدد در یک منطقه مشخص تأثیر می گذارد ، استفاده می شود. به عنوان مثال ، در بازی نقش آفرینی ، Dungeons & Dragons ، یک طلسم گلوله آتشین به شعاع خاصی از محل برخورد خود آسیب می رساند.  در بیشتر بازی های استراتژیک تاکتیکی ، سلاح های توپخانه دارای منطقه ای هستند که به شعاع منطقه حمله به هر کسی آسیب می رساند. غالباً تأثیر روی هدف از هر چیز دیگری که ضربه می خورد قوی تر است. حوزه اثر همچنین می تواند به طلسم ها و توانایی هایی اشاره کند که آسیب زا نیستند. به عنوان مثال ، یک طلسم شفابخش قوی ممکن است هر کسی را در محدوده خاصی از انجام دهنده ی طلسم تحت تأثیر قرار دهد (اغلب فقط در صورت عضویت در گروهانجام دهنده ی طلسم جان بخش). برخی بازی ها همچنین دارای توانایی هایی هستند که به آنها “هاله” گفته می شود و بر همه افراد دارای توانایی در افراد اطراف تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، بسیاری از بازی های استراتژی دارای واحدهای قهرمان یا افسری هستند که می توانند روحیه و عملکرد رزمی واحدهای دوستانه را در اطراف خود بهبود بخشند. گنجاندن عناصر AoE در مکانیک بازی می تواند نقش استراتژی را به ویژه در بازی های نوبتی افزایش دهد. بازیکن باید واحدها را عاقلانه قرار دهد تا اثرات مخرب احتمالی یک منطقه خصمانه حمله را کاهش دهد. با این حال ، قرار دادن واحدها در یک تشکیل متراکم می تواند منافعی را رقم بزند که بیشتر از میزان خسارت دریافتی AoE است.

AoE

Arena Mode

یک حالت بازی جانبی ، بیشتر در برخی بازی های اکشن و ماجراجویی یافت می شود ، که در آن یک شخصیت تحت کنترل بازیکنان در یک منطقه بسته قرار می گیرد و با استفاده از توانایی های رزمی دشمنان را شکست می دهد.

Arena FPS

سبک تیراندازی(شوتر) در آرنا (یک منطقه محدود) که از زاویه دید اول شخص استفاده می کنند.

Arena Shooter

بازی های تیراندازی که معمولاً بر اساس گیم پلی سریع و در نقشه یا فضای محدود طراحی شده اند.

 Arificial Intelligence (AI) یا هوش مصنوعی

الگوریتم هایی که برای ایجاد رفتارهای واکنش گرا ، سازگار یا هوشمند بازی ، عمدتا در شخصیت های غیر قابل بازی استفاده می شوند. متمایز از مفهوم علم رایانه “هوش مصنوعی”.

Assault Mode

حالت بازی که در آن یک تیم سعی می کند مناطق خاصی را مورد حمله (یا تصرف) قرار دهد و تیم دیگر سعی می کند از آن نقاط دفاع کند.

Asset Flipping

تمرین ایجاد یک بازی با استفاده از دارایی های هنری و صوتی “رایگان” ، چه از یک بازار آنلاین و چه از موجودی پیش فرض دارایی های همراه با بسیاری از موتورهای بازی. داد و ستد های دارایی اغلب با کیفیت بسیار ضعیفی طراحی شده اند تا بتوانند از موضوعات رایج در حال حاضر برای کسب سود سریع استفاده کنند. این عمل از دلالی در بازارهای املاک تقلید می کند.

 Asymmetric Gameplay یا گیم پلی نامتوازن

بازیهای چندنفره مشارکتی یا رقابتی که در آنها هر بازیکن تجربه متفاوتی را به وجود می آورد که ناشی از تفاوت در گیم پلی ، کنترلها یا گزینه های شخصیتی درون بازی است که بخشی از بازی هستند. این برخلاف گیم پلی متقارن است که در آن هر بازیکن همان تجربه را خواهد داشت ، مانند بازی پینگ پنگ. گیم پلی نامتقارن غالباً در بازی های رقابتی بوجود می آید که در آن شخصیت یک بازیکن بسیار تحت سلطه است ، اما تعداد بازیکنان دیگر که همگی در حال رقابت با آنها هستند ، مانند بازی Pac-Man Vs. گیم پلی نامتقارن همچنین می تواند در عرصه های نبرد آنلاین چند نفره (MOBAs) و تیراندازان قهرمان بوجود آید ، جایی که هر بازیکن یک قهرمان یا کلاس شخصیتی متفاوت با قابلیت های گیم پلی متفاوت از دیگران انتخاب می کند

 Asynchronous Gameplay یا گیم پلی غیر همزمان

بازی های رقابتی چند نفره که در آن بازیکنان نیازی به شرکت همزمان ندارند. چنین بازی هایی معمولاً نوبتی هستند و هر بازیکن یک استراتژی برای نوبت آینده برنامه ریزی می کند و پس از ارائه هر یک از بازیکنان استراتژی های خود ، بازی تمام اقدامات آن نوبت را حل می کند.

 Attract Mode یا حالت جذب

نمایش حالت از پیش ضبط شده یک بازی ویدئویی که وقتی بازی در حال انجام نیست نمایش داده می شود. در اصل در بازی های آرکید ساخته شده است ، هدف اصلی حالت جذب این است که رهگذران را ترغیب به بازی کند. معمولاً صفحه عنوان بازی، داستان بازی (اگر دارای یکی باشد)، لیست امتیازات بالای آن، قرعه کشی ها (در برخی بازی ها) و پیام «بازی تمام شده» یا «انداختن سکه» رویِ صفحه عنوان یا علاوه برنمایش یک گیم پلی کنترل شده توسط کامپیوتر را نمایش می دهد. در رایانه‌های خانگی 8 بیتی آتاری در دهه‌های 1970 و 1980، اصطلاح حالت جذب گاهی برای نشان دادن یک محافظ صفحه نمایش ساده استفاده می‌شد که به آرامی رنگ‌های نمایشگر را چرخه می‌داد تا از سوختن فسفر در زمانی که برای چند دقیقه هیچ ورودی دریافت نشده بود، جلوگیری کند. حالت‌های جذب که گیم‌پلی را نشان می‌دهند در بازی‌های ویدیویی خانگی فعلی  نیز رایج هستند.

حالت جذب نه تنها در بازی های ویدیویی آرکید، بلکه در اکثر بازی های سکه ای مانند ماشین های پین بال، ماشین های استکر و بازی های دیگر یافت می شود. ماشین‌های آرکید کوکتل که روی آن‌ها صفحه نمایش جهت نوبت هر بازیکن را در بازی‌های دو نفره برمی‌گرداند، به طور سنتی جهت صفحه نمایش را به نفع بازیکن 1 برای حالت جذب دارند.

 Augmented Reality (AR) یا واقعیت افزوده

تکمیل یک محیط واقعی با اطلاعات ادراکی تولید شده توسط رایانه ، که ممکن است به محیط فیزیکی افزوده یا آن را مخفی کند. واقعیت افزوده درک محیط فیزیکی را تغییر می دهد ، در حالی که واقعیت مجازی (VR) محیط فیزیکی را با محیط شبیه سازی شده جایگزین می کند.

Auto Battler یا جنگنده خودکار

همچنین به‌عنوان «شطرنج خودکار» شناخته می‌شود، یک جنگنده خودکار زیرشاخه‌ای از بازی‌های استراتژی است که دارای عناصری شبیه به شطرنج است که در آن بازیکنان شخصیت‌ها را در یک مرحله آماده‌سازی در یک میدان نبرد شبکه‌ای قرار می‌دهند، و سپس بدون هیچ ورودی مستقیمی از طرف آنها، با شخصیت‌های تیم مقابل بازیکن مبارزه می‌کنند. در اوایل سال 2019 توسط Dota Auto Chess ایجاد و محبوب شد.

 Auto-Aim یا شناخته شده به نام Aim-Assist

یک مکانیک بازی در برخی بازی ها برای کاهش سطح دشواری با قفل کردن یا نزدیک اهداف برای هدف سریعتر ، ساخته شده است.  بازیها از تنظیمات هدف “سخت” یا “نرم” استفاده می کنند تا به ترتیب مستقیماً روی دشمن قفل شوند یا به بازیکن در برابر دشمن کمک کنند و در عین حال آزادی کمی نیز ارائه دهند. با AimBot تفاوت دارد.

Avatar

تصویری که به نمایندگی از بازیکن در دنیای بازی قرار دارد.

 

B

Badge

از آن به عنوان Achievement نیز یاد می شود. شاخصی از موفقیت یا مهارت ، نشان می دهد که بازیکن در بازی بازی خاصی را انجام داده است.

Balance

جنبه های یک بازی چند نفره که آن را برای همه بازیکنان عادلانه نگه می دارد. این معمولاً به تعادل بین شخصیت ها (یا هر انتخاب دیگری قبل از نبرد) و گزینه ها (که در جنگ رخ می دهد) اشاره دارد. تعادل بین انتخابهایی که قبل از نبرد انجام می شود معمولاً به این معنی است که هیچ شخصیتی احتمالاً بر حریف دیگر تسلط ندارد ، در حالی که تعادل بین گزینه ها معمولاً به هر گزینه ای که دارای یک شمارنده مناسب باشد ، اشاره می کند و از انحطاط گیم پلی به استفاده از یک گزینه واحد با تغییرات جزئی جلوگیری می کند. موضوع گیم پلی متوازن یک موضوع بسیار بحث برانگیز در میان جوامع بازیکنان اکثر بازی ها است.

Ban

در بازی های آنلاین ، اقدام به اخراج بازیکن از سرور و سپس استفاده از وسایلی برای جلوگیری از بازگشت آنها است. این امر معمولاً با استفاده از لیست سیاه انجام می شود

Banner

چیزی که بازیکنان معمولاً در بازی یک مکانیک gacha می نامند. بسته به بازی ، می تواند به طور نامحدود بماند یا محدودیت زمانی داشته باشد. نوع دوم اغلب احتمال بدست آوردن شخصیت ها یا موارد خاص را افزایش می دهد.

Battle Pass

نوعی از درآمدزایی درون بازی که محتوای اضافی را برای یک بازی از طریق سیستم لایه ای فراهم می کند ، با انجام بازی و تکمیل چالش های خاص ، به بازیکن پاداش اقلام درون بازی می دهد.

Battle Royale Game

ژانر بازی های ویدئویی که عناصر بازی های زنده ماندن (survival) و گیم پلی آخرین مردی که می ایستد را ترکیب می کند. بازیکنان در حالی که رقبای خود را در منطقه امن کوچک شونده از بازی حذف می کنند ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز را جست و جو و غارت می کنند. معمولاً تعداد بازیکنان بسیار بیشتر از سایر انواع بازی های چند نفره است.

Beta Release  یا انتشار بتا

انتشار زودهنگام یک بازی ویدئویی ، پس از انتشار آلفا ، که در آن توسعه دهنده بازی به دنبال بازخورد بازیکنان و آزمایش کنندگان برای حذف اشکالات قبل از انتشار تجاری محصول است. بازی ها معمولاً تقریباً در مرحله بتا به پایان می رسند. بتا ها می توانند به طور عمومی یا به صورت محدود انتشار یابند.

Blacklist

در بازی های آنلاین ، لیستی از اطلاعات بازیکن (مانند شناسه پخش کننده یا آدرس IP) که سرور هنگام پذیرش یک بازیکن آنها را بررسی می کند. به طور پیش فرض ، بازیکنان مجاز به ورود هستند ، اما اگر با اطلاعات موجود در لیست سیاه مطابقت داشته باشند ، ورود آنها ممنوع است. نقطه مقابل یک لیست سفید است ، جایی که سرور به طور پیش فرض بازیکنان را می بندد اما به بازیکنان اجازه می دهد با لیست سفید مطابقت داشته باشند. از لیست سیاه و لیست سفید می توان به صورت پشت سر هم استفاده کرد ، حتی اگر بازیکنان لیست سفید را بخواهند از طریق آدرس IP لیست سیاه وارد سیستم شوند ، ممنوع می شود.

BM یا Bad Manners

“رفتار بد”؛ رفتاری که “تقلب” تلقی نمی شود اما ممکن است غیر ورزشی یا بی احترامی تلقی شود. برخی از بازیها ممکن است بازیکنان بد رفتار را با ارزیابی مجازاتهای بازی مجاز کرده ، آنها را موقتاً از ورود مجدد به بازی منع کرده یا آنها را به محیط بازی که تنها توسط سایر بازیکنان بد رفتار احاطه شده است ، تبعید کنند. آنچه بد اخلاقی را تشکیل می دهد موضوعی ذهنی است و ممکن است اجماع بر روی آن دشوار باشد.

Boosting

ر بازی های چند نفره آنلاین که شامل بازی های رقابتی رتبه بندی شده است ، تقویت (Boosting) جایی است که بازیکنی با سطح پایین دارای بازیکن ماهرتری است که از حساب خود برای بهبود شخصیت رتبه پایین به سطوح بالاتر یا بهبودها و مزایای دیگر برای حساب خود استفاده می کند.

Bonus Stage

مرحله ی ویژه ای که در آن بازیکن فرصتی برای کسب امتیاز اضافی یا افزایش قدرت دارد ، اغلب در قالب یک مینی بازی. با مرحله مخفی مقایسه کنید.

Borderless Fullscreen Windowed

گزینه‌ای که در بسیاری از بازی‌های رایانه شخصی مدرن و قابل تغییر در بازی‌های دیگر که در آن یک بازی تمام‌صفحه به نظر می‌رسد اما در واقع در یک پنجره به صورت حداکثری اجرا می‌شود. از آنجایی که بازی کنترل کامل دستگاه خروجی را در دست نمی گیرد، مزایایی مانند تعویض بدون درز وظایف و Vsync خودکار را به همراه دارد.

Boss

یک شخصیت غیر قابل بازی حریف در یک بازی ویدیویی که شکست دادن آن در مقایسه با دشمنان معمولی بسیار دشوارتر است ، اغلب در پایان یک مرحله یا یک بازی دیده می شود.

Bot

مخفف  robot. یک شخصیت غیرقابل بازی که توسط هوش مصنوعی (AI) کنترل می شود. بازیکن ممکن است با ربات رقابت کند یا با آن کار کند تا اهداف خود را کامل کند. همچنین می تواند به عنوان یک اصطلاح تحقیرآمیز برای اشاره به بازیکن بد به کار رود.

Bottomless Pit

خطری رایج در بازی‌های پلتفرم و اکشن، که شامل یک حفره یا حفره عمیق بدون کف قابل مشاهده است که احتمالاً برای بازیکنان منجر به سقوط مرگبار می‌شود. شخصیت-بازیکن که در این خلأ قرار می‌گیرد معمولاً منجر به مرگ فوری (و از دست دادن یک زندگی) با صرف نظر از اینکه شخصیت بازیکن چقدر سلامتی داشته است می‌شود. چاله های بدون انتها همچنین می توانند به عنوان موانعی عمل کنند که می توان با استفاده از توانایی ها یا یافتن مسیرهای جایگزین بر آنها غلبه کرد.

Buff

  1. تأثیری بر شخصیت بازی های ویدئویی که به طور موقت یک یا چند آمار یا ویژگی های آنها را برای یک دوره موقت افزایش می دهد. مقایسه با debuff
  2. تغییر با هدف تقویت یک مورد ، تاکتیک ، توانایی یا شخصیت خاص ، ظاهراً برای ایجاد تعادل. با nerf مقایسه کنید.

Bullet Hell یا جهنم گلوله

نوعی بازی شلیک کردنی که بازیکن باید به طور کلی از تعداد زیادی از دشمنان و پرتابه های آنها طفره رود.

G1.5

Bullet Sponge  یا اسفنج گلوله

هر دشمنی که به نظر می رسد بیشتر از اندازه  واقعی و منطقی به قدرت آتش برای شکست نیاز داشته باشد تلقی می شود. این کنایه از این است که چگونه دشمن می تواند گلوله ها را جذب کند همانطور که یک اسفنج آب را جذب می کند. به عنوان مثال ، یک سرباز دشمن در یک تیرانداز اول شخص که به طور منطقی انتظار می رود با چند شلیک شکست بخورد ، اما اگر در نهایت به چندین خشاب مهمات برای شکست نیاز دارد ، یک اسفنج گلوله است.

 

C

Campaign Mode یا حالت کمپین

همچنین به عنوان حالت داستانی یا کمپین نیز از آن یاد می شود. مجموعه ای از سطوح بازی برای بیان یک داستان خطی. برخی از کمپین ها دارای چندین “مسیر” هستند ، با اقدامات بازیکن که تصمیم می گیرد داستان از چه مسیری پیروی می کند و بر گزینه هایی که بعداً در دسترس بازیکن است تأثیر می گذارد.

Camping

  1. جایی که یک بازیکن در یک مکان-به طور معمول یک مکان پر رفت و آمد قوی-برای مدت زمان طولانی می ماند و در کمین منتظر بازیکنان دیگر است. بسیاری از بازیکنان کمپ زدن را نوعی تقلب می دانند. بیشتر در بازی های تیراندازی اول شخص رایج است ، اما در بازی های مبارزه با شخصیت هایی که پرتابه ی سنگین دارند نیز مکرر و رایج است.
  2. عمل پرسه زدن در اطراف یک دشمن نادر یا نقطه اسپان بازیکن ، معمولاً در MMO ها. این ممکن است به عنوان کمپینگ تخمگذار یا تله گذاری تخمگذار(اسپان شونده) شناخته شود.

Capture The Flag یا CTF

یک حالت رایج بازی در بازی های ویدئویی چند نفره ، که در آن هدف گرفتن و بازیابی یک پرچم از قلمرو طرف مقابل است در حالی که از پرچم در قلمرو خود دفاع می کنید.

Carry

در بازی های ویدئویی مبتنی بر تیم ، اصطلاح حمل کردن یا “کَری کردن” زمانی استفاده می شود که بازیکنی به طور نامتناسبی به پیشرفت یا پیشرفت تیم خود کمک می کند ، معمولاً اما همیشه به عنوان تهمت غیر مستقیم نسبت به بقیه اعضای تیم تعبیر نمی شود. یعنی یاری که نوب سگ نیست، اما تا لحظه ی آخر برنده یا بازنده شدن، سر بار دیگران باشه.

Cartridge Tilting

کج کردن کارتریج عبارت است از ایجاد عمدی اشکال و سایر رفتارهای عجیب در بازیهای مبتنی بر کارتریج با کمی شیب دادن کارتریج در شکاف آن روی کنسول دستی مخصوص این دسته بازی ها. به اندازه ای است که اتصال تغییر کند اما به طور کامل قطع نشود. کج شدن کارتریج اثراتی مشابه استفاده از یک مخرب ایجاد می‌کند و ممکن است شامل اشکالاتی مانند تغییر شکل مدل‌های شخصیت، صداهای بسیار بلند و در موارد خاص، بازی و یا حتی خود کنسول از کار بیفتد.

Casual Gaming

گیمینگ غیر جدی، تمرین بازی های ویدئویی به صورت نادر، خودجوش و بدون تعهد طولانی مدت است. بازی های ویدئویی معمولی با منحنی یادگیری کم و سهولت دسترسی ، اغلب برای تلفن های همراه یا رایانه های شخصی مبتنی بر وب متمایز می شوند. اکثر بازی های معمولی دارای کنترل های ساده هستند و یک یا دو دکمه بر بازی تسلط دارند. بازیهای معمولی معمولاً در بازه های زمانی کوتاه انجام می شوند و ممکن است ویژگی ذخیره نداشته باشند.

Challenge Mode یا حالت چالش

حالت بازی ارائه شده فراتر از حالت بازی معمولی بازی که بازیکن (ها) را موظف می کند تا قسمت هایی از بازی یا سطوح ویژه را در شرایط خاصی که معمولاً در بازی اصلی وجود ندارند یا نیاز ندارند ، مانند به پایان رساندن مرحله در زمان مشخص یا استفاده تنها از یک نوع سلاح دوباره بازپخش و بازی کنند. اگر یک بازی دارای “حالت چالش” نباشد ، بازیکنان اغلب با منع یا محدود کردن استفاده از مکانیک های خاص بازی ، چالش های خودخواسته ایجاد می کنند.

Character Class یا Class

شغل یا حرفه ای که دارای مجموعه ای از توانایی ها و ویژگی های مثبت و منفی است. رایج ترین در بازی های نقش آفرینی ، کلاس یک شخصیت به تعریف سبک بازی آنها و همچنین نقش شخصیتی در یک بازی تیمی کمک می کند. اغلب با تجربه بازیکنان در یک کلاس ، آنها توانایی های جدیدی را در ارتباط با حرفه انتخابی خود می آموزند و برخی از بازی ها به بازیکنان اجازه می دهد کلاس شخصیت خود را تغییر دهند یا در چندین کلاس مهارت داشته باشند. برخی از نمونه های کلاس شخصیت های کهن الگویی شامل جنگجو (قدرت و دفاع) ، دزد (سرعت و پنهان کاری) ، جادوگر (جادو و هوش) و کشیش یا شفا دهنده (شفا دهنده و متحد کننده متحدان) است.

Character Creator

یک روش بازی برای شخصی سازی شخصیت به ظاهر و توانایی های موردنظر بازیکن قبل از شروع بازی ، که بیشتر در بازی های نقش آفرینی مورد استفاده قرار می گیرد.

Charge Shot

ضربه ای که می توان آن را پر کرد تا حمله قوی تری انجام شود ، اما به زمان بیشتری نیاز دارد. معمولاً با نگه داشتن دکمه شات انجام می شود.

Cheat

کد بازی که به بازیکن اجازه می دهد بدون کسب و به دست آوردن ، بازی را شکست دهد یا مزایایی کسب کند. تقلب توسط طراحان برای آزمایش بازی در حین توسعه استفاده می شود و اغلب در نسخه انتشار باقی می ماند. به حالت god ، aimbot ، ESP cheats ، noclip mode ، wallhack و Konami Code مراجعه کنید.

Cheating

انجام بازی ناعادلانه ؛ دادن مزیت ناعادلانه از راههای نامشروع.

Checkpoint

منطقه ای در سطحی که بازیکن از دفعه بعد که می میرد مرحله را شروع می کند ، به جای آنکه مجبور باشد مرحله را از نو شروع کند. چک پوینت ها معمولاً تا زمانی که بازیکن مرحله را کامل نکند یا GAME OVER را دریافت کند ، در محل خود باقی می مانند.

Cheese یا Cheesing

پنیر به یک تاکتیک در یک بازی ویدیویی اشاره می کند که ممکن است ارزان ، ناعادلانه یا بیش از حد آسان تلقی شود و دیگران نیازی به مهارت ندارند تا در غیر این صورت یک کار دشوار را انجام دهند. آنچه ممکن است به عنوان پنیر در نظر گرفته شود به نوع بازی بستگی دارد. پنیر می تواند به سوءاستفاده از گلیچ ها و باگ های دیگر برای آسان کردن بخش های دشوار بازی اشاره کند. همان اب خوردن خودمان را می گویند.

Chiptune

موسیقی ای که برای سخت افزارهای صوتی مبتنی بر میکروچیپ رایانه های خانگی اولیه و کنسول های بازی ساخته شده است. با توجه به محدودیت های فنی سخت افزارهای اولیه بازی های ویدئویی ، chiptune سبک خاصی را برای خود تعریف کرد که به خاطر “ملودی های فلوت مانند ، موج باس مربعی وزوز ، آرپژهای سریع و سازهای پر سر و صدا” معروف است.

Cinematic یا Cutscene

یک بخش بازی که صرفاً برای ارائه جزئیات و بیان داستان وجود دارد. آنها به طور گسترده ای در MMO ها و RPG ها برای پیشرفت طرح استفاده می شوند. در حالی که فیلم های سینمایی از قبل ضبط شده اند ، احتمالاً صحنه های بریده یا کات سین ها توسط موتور درون بازی ایجاد می شوند.

Circle Strafing

یک روش پیشرفته حرکت در بسیاری از بازی های تیراندازی اول شخص (FPS) که در آن کاربر از هر دو دسته انگشت شست (کنسول) یا کنترل ماوس و صفحه کلید (PC) برای حفظ حرکت دایره ای ثابت در اطراف دشمن استفاده می کند ، در حالی که یک نشانه گیری نسبتاً ثابت بر روی آن هدف دارد. این تمرین آتش ورودی هم تیمی های هدف را به حداقل می رساند ، زیرا هرگونه خطا احتمالاً به هم تیمی آنها ضربه زده و به آنها آسیب می رساند.

Clapped

وقتی بازیکنی را کف می زنید، به اندازه کافی آسیب وارد می کنید تا آنها را از بین ببرید، بدون اینکه آنها به شما ضربه بزنند یا یک بار به شما شلیک کنند!

Class Identity

درک تمایز یک کلاس شخصیت از دیگران. برای مثال، هویت یک شخصیت پالادین به قابلیت های دفاعی و درگیری از نزدیک آن شناخته می شود، در صورتی که شخصیت یک کماندار ممکن است دارای هویت دور زنی داشته باشد.

Clipping

  1. برنامه نویسی مورد استفاده برای اطمینان از اینکه بازیکن در محدوده فیزیکی دنیای بازی می ماند. همچنین به noclip مراجعه کنید ، تقلبی که در آن clipping غیرفعال است.
  2. یک فرایند گرافیکی سه بعدی که تعیین می کند آیا یک شی قابل مشاهده است یا خیر و قبل از کشیدن هر قسمت مبهم آن را “برش می دهد”.

Clock یا Clocked

برای دستیابی به نمره ای بسیار بالا که شمارنده امتیاز بازی را به 0 باز می گرداند ، که اغلب در بازی های قدیمی آرکید استفاده می شود. امروزه بیشتر برای بیان تکمیل 100٪ (مطلق) یک بازی استفاده می شود.

Clone

بازی ای که از نظر طراحی شبیه بازی دیگری در سبک خود است. گاهی اوقات به عنوان تحقیرآمیز برای اشاره به “کپی کاری” نامرغوب از عنوان موفق تر استفاده می شود.

Closed Beta

دوره آزمایشی بتا که در آن فقط افراد خاصی به بازی دسترسی دارند.

Cloud Gaming

یک سرور بازیِ ابری، بازی را اجرا می کند و اقدامات ورودی کنترل کننده را از طریق جریان صوتی و تصویری از دستگاه مورد استفاده ی پلیر دریافت می کند.

Cloud Saving

بازی ذخیره شده بازیکن در سرور راه دور ذخیره می شود. این ممکن است یک نسخه پشتیبان تهیه کند یا دسترسی به سیستم بازی های مختلف را فعال کند. همچنین به cross-save مراجعه کنید.

Clutch

همچنین به کلاچ کردن در بازی یا آمدن در کلاچ هم نامیده می شود. کلاچ در معنای لغوی به معنای چنگ زدن و محکم گرفتن است.

توانایی عملکرد فوق‌العاده در موقعیت‌های پرمخاطره، یا رخ دادن رویدادهای خاص در زمان مناسب در یک لحظه بسیار مهم یا بحرانی، به ویژه به نحوی که نتیجه بازی را تغییر دهد. یعنی زمانی که تیم شما در آستانه شکست بود، یک پیروزی به ثمر رسانید! مثل انتهای بازی های بتل رویال که شرایط یک به چند صورت می گیرند و فرد موفق به کسب پیروزی می شود، در این شرایط می گوییم بازیکن کلاچ کرده است!

CMS

به بازی های شبیه ساز مدیریت و ساخت و ساز اختصاراً CMS گفته می شود.

Coin-Op

همان بازی آرکید است.

Collision Detection

به معنای تشخیص برخورد. وظیفه محاسباتی تشخیص تقاطع دو یا چند شیء بازی را دارد.

Combo

مجموعه ای از حملات پشت سر هم ، معمولاً در حالی که حریف در انیمیشن “ضربه ای” حمله قبلی خود قرار دارد و از دفاع از خود عاجز است. Combo ها جزء اصلی بازی های مبارزه ای است که در beat-’em-up ها مانند Renegade و Double Dragon معرفی می شود و در Final Fight و Street Fighter II پویاتر می شود.

Competitive Gaming

در بخش لغات با حرف E، به مفهموم Electronic Sports یا ورزش های الکترونیکی خواهیم پرداخت. گیمینگ رقابتی در اصل همان ورزش های الکترونیکی است.

Completionist

نوع خاصی از پلیرهای بازی های ویدئویی که تمرکز آن ها بر دستیابی به 100٪ تکمیل در بازی که انجام می دهند، می باشد.

Compulsion Loop

چرخه ای از عناصر گیم پلی که برای سرمایه گذاری بازیکن در بازی طراحی شده است ، معمولاً با وجود سیستم بازخورد شامل پاداش های درون بازی که فرصت های بیشتری را برای گیم پلی باز می کند.

Console

یک واحد سخت افزاری بازی های ویدئویی که معمولاً به همراه سایر سخت افزارها به صفحه نمایش و کنترلرها متصل می شود. بر خلاف رایانه های شخصی ، یک کنسول معمولاً دارای پیکربندی سخت افزاری ثابتی است که توسط سازنده آن تعریف شده است و نمی توان آن را سفارشی کرد. گاهی اوقات شامل کنسول های دستی است تا آنها را از رایانه ها ، ماشین های آرکید و تلفن های همراه متمایز کند.

Console Generations

مجموعه ای از کنسول های بازی های ویدئویی در رقابت مستقیم برای سهم بازار در یک دوره معین. مجموعه ، به عنوان یک نسل ، با معرفی “نسل بعدی” منسوخ شده است.

Console Wars

اشاره به رقابت برای تسلط بر کنسول بازی های ویدئویی در بازار و به طور خاص ، رقابت بین سگا و نینتندو در بیشتر دهه های 1980 و 1990 است. این قیاس همچنین به رقابت در نسل های بعدی کنسول ها ، به ویژه برند های PlayStation و Xbox ، گسترش می یابد.

Construction & Management Simulation یا CMS

ژانر بازی های ویدئویی که شامل برنامه ریزی و مدیریت جمعیت شهروندان در شهرک ها ، شهرها یا سایر مراکز جمعیتی است. در چنین بازی هایی بازیکن به ندرت کنترل مستقیم شهروندان تحت کنترل رایانه را دارد و فقط می تواند از طریق برنامه ریزی روی آنها تأثیر بگذارد.

Content Rating

طبقه بندی بازی های ویدئویی با توجه به عوامل مرتبط با مناسب بودن مانند محتوای خشونت آمیز یا جنسی موجود در یک بازی. برخی از کشورها از مدلهای خودتنظیمی صنعت برای انجام این کار استفاده می کنند ، در حالی که برخی دیگر دارای تابلوهای رتبه بندی دولتی هستند. رتبه بندی محتواهای خاص باعث می شود که فروش محصولات به صورت قانونی یا عملاً ممنوع شود ، مانند رتبه AO (فقط بزرگسالان) در ایالات متحده.

Continue

یک اصطلاح رایج در بازی های ویدئویی برای گزینه ادامه بازی پس از از دست دادن تمام جان های بازیکنان ، به جای پایان دادن به بازی و شروع مجدد از همان ابتدا. ممکن است جریمه ای برای انجام این کار وجود داشته باشد یا نداشته باشد ، مانند از دست دادن تعداد مشخصی امتیاز یا عدم دسترسی به مراحل پاداش.

Control Point یا Hardpoint

یک حالت بازی تیمی که شامل نگه داشتنِ “نقطه تسخیر” مورد نیاز را برای پیروزی درراند یا مرحله می شود.

Controller

وسیله ای برای کنترل کنسول یا رایانه ای که بازی روی آن اجرا می شود. کنترل کننده های بازی تخصصی شامل جوی استیک ، تفنگ سبک ، پدل ، و ترک بال است.

G2

Conversation Tree

به حروف D و اصطلاح Dialog Tree مراجعه کنید.

Conversion Tool

تجهیزات ویژه ای که می توانند در یک ماشین آرکید نصب شوند و بازی فعلی را که بازی می شود به بازی دیگری تبدیل کند.

Cooldown

حداقل مدت زمانی که بازیکن باید پس از استفاده از یک قابلیت منتظر بماند تا بتواند دوباره از آن استفاده کند. این مفهوم برای اولین بار با متن MUD Avalon: The Legend Lives معرفی شد.

می توان زمان بارگیری مجدد و میزان شلیک سلاح ها را قیاس کرد. به عنوان مثال ، یک مسلسل سرعت شلیک بسیار سریع دارد ، بنابراین بین زمان شلیک ، میزان خنک کننده بسیار پایین است. در مقایسه ، یک شاتگان بین زمان شلیک دارای مدت کول داون(چه ریلود و چه خنک شدن) طولانی است. Cooldown را می توان برای ایجاد تعادل بین سلاح هایی مانند مسلسل نصب شده در برجک با مهمات بی نهایت استفاده کرد، از آنجا که فقط می تواند آتش مداوم را تا رسیدن به آستانه ای که در آن سلاح باید خنک شود (از این رو به این معنی است) قبل از شلیک مجدد ادامه دهد.

Cooperative Gameplay یا Co-op

گیم پلی چند نفره که در آن بازیکنان با هم در یک تیم در برابر حریفان یا چالش های کنترل شده توسط کامپیوتر کار می کنند.

Corruptor

یک برنامه رایانه ای که به صورت یا به همراه یک شبیه ساز برای خراب کردن داده های خاص در یک ROM یا ISO به میزان دلخواه کاربر استفاده می شود و باعث ایجاد اثرات مختلف ، از نظر بصری و شنیداری ، بر یک بازی ویدیویی و داده های آن می شود، معمولاً به عنوان یک انحراف طنز یا به منظور جستجوی و ثبت نمونه های جالب ، که از این پس به عنوان فساد نامیده می شود. آثار فساد ممکن است شامل موارد زیر باشد: پیکسل های جابجا شده یا نادرست در یک نقشه سایت. سطوح بی پایان ؛ تغییرات عجیب یا غیر منتظره در پالت رنگ شخصیت ها و سطوح ؛ مصنوعات ؛ خارها ، چند ضلعی ها ، بافتها یا مدلهای شخصیتی تحریف شده یا کاملاً نادرست ؛ انیمیشن های عجیب و غریب ؛ متن اشتباه یا درختان گفتگو ؛ چشمک زدن گرافیک یا چراغ ؛ صوت نادرست یا تحریف شده ؛ دیوارهای نامرئی ناخوشایند ؛ عدم تشخیص برخورد ؛ و دیگر اشکالات اجباری. خرابی ها اغلب باعث می شوند بازی ناپذیر شود و همچنین ممکن است منجر به کرش و قفل نرم شود.

Cover System

مکانیک بازی که به بازیکن اجازه می دهد از دیوارها یا سایر ویژگی های محیط بازی برای جلوگیری از حملات دور و نزدیک ، مانند شلیک گلوله در تیراندازان اول شخص استفاده کند. بسیاری از سیستم های کاور همچنین به شخصیت اجازه می دهد تا از حملات دامنه دار در عوض در حالی که در پوشش است استفاده کند ، هر چند با مجازات دقت.

Coyote Time

یک مکانیک بازی که به بازیکنان این امکان را می دهد تا برای مدت کوتاهی (معمولاً فقط چند فریم یا کسری از ثانیه) بعد از ترک زمین محکم بپرند. مکانیک که عمدتا در بازی های پلتفرمی استفاده می شود طوری طراحی شده است که به بازیکنان این تصور را بدهد که در آخرین لحظه ممکن است پریده باشند و به عنوان روشی برای بخشیدن بازیکنان است که در غیر این صورت پرش را از دست داده است. نام این مکانیک از شخصیت Wile E. Coyote در کارتون Looney Tunes گرفته شده است که پس از خروج از زمین جامد (به عنوان مثال با فرار از صخره) ، قبل از سقوط به زمین زیر زمین ، به طور مختصر در هوا آویزان می شود.

CPU

  1. واحد پردازش مرکزی؛ بخشی از رایانه یا بازی های ویدئویی که برنامه بازی ها را اجرا می کند.
  2. یک کامپیوتر شخصی.
  3. یک شخصیت غیر بازیکنی که توسط نرم افزار بازی با استفاده از هوش مصنوعی کنترل می شود و معمولاً به عنوان حریف بازیکن یا بازیکنان عمل می کند.

CPU Vs CPU

در لغات حرف Z به مبحث بازی های بدون پلیر خواهیم پرداخت.

 Cracked

  1. نرم افزاری که پیش از توزیع غیرقانونی، حفاظت های ضد دزدی آن حذف شده است.
  2. فوق العاده خوب بودن در چیزی.

Crafting

مکانیک بازی که به شخصیت بازیکن اجازه می دهد تا آیتم های بازی مانند زره ، سلاح یا دارو را از ترکیب سایر موارد بسازد. اکثر MMOG ها دارای سیستم کرفتینگ هستند.

Credit-Feeding

برای تکمیل یک بازی آرکید با استفاده از بیشترین تعداد ادامه ممکن. رایج در بازی های اکشن یا تیراندازی که در آن بازیکن دقیقاً در لحظه مرگ شخصیت خود در طول اعتبار قبلی خود زنده می شود.

Critical Hit

از آن به عنوان Crit نیز یاد می گردد. نوعی ضربه که بیش از حد معمول آسیب می رساند. به طور معمول یک اتفاق نادر است ، این ممکن است نشان دهنده یک حمله خاص یا ضربه به نقطه ضعف هدف باشد.

Cross-Platform

مولتی پلتفرم را ببینید.

Cross-Platform Play

ممکن است نسخه های چند پلتفرم بازی های آنلاین یکسان با هم اجرا شوند.

Cross-Save

بازیهای چند پلتفرمی ممکن است وضعیت فعلی بازیکن را از طریق سرور به اشتراک بگذارند.

Crowd Control

یک تکنیک ، معمولاً با ناحیه ای از تأثیر ، که عمدتا در بازی های آنلاین چند نفره انبوه برای مدیریت گروه های موجودات دشمن استفاده می شود.

CRPG

گیم نقش آفرینی چه با کنسول چه با کامپیوتر.

Cut-in

مرحله ای در حرکت فوق العاده یک شخصیت که در آن بازی حمله شخصیت را به طور مختصر متوقف می کند و قبل از تکمیل حمله ، چهره (یا تمام بدن) آنها را نشان می دهد. در بازی های مبارزه ای ، این حرکت می تواند بلاک شود.

Cutscene

به Cinematic رجوع گردد.

CyberSports

به واژه ی eSports مراجعه گردد.

G3

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

گیمباتو در شبکه های اجتماعی