logo.gamebato

واژه نامه اصطلاحات بازی های ویدئویی

بخش دوم

D

D-Pad

یک دکمه راکر 4 جهته که به بازیکن اجازه می دهد تا حرکت بازی را در هشت جهت مختلف: بالا ، پایین ، چپ ، راست و مورب آنها هدایت کند. نینتندو که توسط Gunpei Yokoi برای سری کنسول های دستی Game & Watch اختراع شد ، از “Directional pad” (یا “cross-key” در ژاپن) برای کنترل کننده سیستم سرگرمی نینتندو استفاده کرد و از آن زمان تقریباً در همه کنترلرهای کنسول استفاده می شود.

D pad G d

Damage Over Time یا DoT

تأثیری ، مانند مسمومیت یا آتش گرفتن که باعث کاهش سلامت بازیکن در طول زمان یا چرخش می شود.

Damage Per Second یا DPS

به عنوان معیار در برخی از بازی ها استفاده می شود تا بازیکن بتواند قدرت تهاجمی خود را تعیین کند ، به ویژه در بازی هایی که حملات بازیکن به طور خودکار هنگامی که هدف در فاصله قرار دارد انجام می شود.

Day One

روز انتشار بازی ویدئویی ؛ غالباً با “وصله روز اول” برای رفع مشکلاتی که به موقع برای توزیع بازی حل نشد ، یا “DLC روز اول” ، که در آن توسعه دهنده محتوا را به قیمت ارائه می دهد ، همراه است. “DLC روز اول” اغلب با DLC روی دیسک همراه است ، جایی که محتوا در حال حاضر بخشی از داده های بازی است ، اما بازیکن باید برای دسترسی به آن هزینه بپردازد.

Dead Zone

  1. ناحیه ای از صفحه نمایش در بازی های ویدئویی که در آن دوربین از طریق نمای آزاد کنترل می شود ، جایی که مکان نما را می توان در آن قرار داد تا دوربین در جای خود قفل شود. قابل تنظیم در برخی بازی ها.
  2. نظیمات deadzone برای آنالوگ که به بازیکنان اجازه می دهد پیکربندی کنند که می خواهند دکمه های آنالوگ خود چقدر حساس باشند ، در بازی های FPS کنسول و در بازی های مسابقه ای که به عنوان Steering Deadzone ظاهر می شود ، محبوب است.

Deathmatch

حالت بازی در بسیاری از بازی های استراتژیک تیراندازی و زمان واقعی که در آن هدف این است که تا آنجا که ممکن است تعداد زیادی شخصیت دیگر را بکشیم تا به یک محدودیت زمانی یا حد مجاز برسیم. با آخرین مرد ایستاده (The last man Standing) مقایسه کنید.

Degrees of Freedom

تعداد بردارهای حرکت بازیکن-شخصیت که بازیکن بر روی آنها کنترل دارد، که اغلب معیاری در ارتباط با سبک بازی هستند.

  • بازی های ساید-اسکرولر معمولاً دو درجه آزادی دارند: چپ و راست یعنی دویدن در محور X و بالا و پایین به معنی پرش یا سقوط در امتداد محور y.
  • بازی های مبتنی بر گرافیک از بالا به پایین، ایزومتریک و مبتنی بر گرافیک سه بعدی ممکن است دارای 3-DoF یا 4-DoF باشند: در آنها می توانید چپ/راست را نشانه بگیرید (چرخش حول محور Z)، حرکت به چپ/راست (در امتداد محور X) و جلو/عقب (دویدن در امتداد محور Y) و حرکت به بالا/پایین (پرش/سقوط/ خم شدن در امتداد Z- محور).
  • بازی های پروازی سه بعدی ممکن است تا 6-DoF داشته باشند: حرکت در امتداد محورهای X، Y یا Z به صورت چپ/راست (در امتداد محور X)، جلو/عقب (در امتداد محور Y) و بالا/پایین (در امتداد Z-). و چرخش حول محورهای X، Y یا Z به صورت گام (حول محور X)، چرخش (حول محور Y) و انحراف (حول محور Z)
  • علاوه بر این، ویژگی‌های خاص بازی‌ها ممکن است ابعاد دیگری را که با محورهای X، Y و Z فضای سه بعدی مانند DoF مرتبط نیستند، مانند زمان، وضعیت بازیکن، مکان ماکرو (سفر سریع)، وضعیت نقشه، دید NPC یا موارد دیگر پارامترهای بازی دستکاری کنند.

Debuff

  1. برعکس یک buff ، تأثیری بر شخصیتی می گذارد که بر آمار و ویژگی های آنها تأثیر منفی می گذارد. با nerf مقایسه کنید.
  2. عواملی که اثرات buffs را باطل یا لغو می کند.

Demake

نوعی بازسازی بازی ویدیویی برای نسل قدیمی کنسول های گیمینگ.

Destructible Environment

مرحله ای از بازی که در آن دیوارها و سطوح دیگر می توانند آسیب ببینند و از بین بروند.

Developer

شرکت تولید کننده بازی های ویدئویی.

Development Hell

یک “دوره انتظار” غیر رسمی و نامحدود که طی آن یک پروژه عملاً متوقف شده و قادر به ادامه آن نیست. پروژه هایی که وارد جهنم توسعه می شوند اغلب چندین سال به تأخیر می افتند ، اما معمولاً به نظر نمی رسد که ناشر آنها را به طور رسمی لغو کند.

Devolution

اجرای بازی ها و برنامه های کاربردی از رسانه های ذخیره سازی در ابتدا برای این استفاده پشتیبانی نمی شود. به عنوان مثال ، درایوهای دیسک سخت خارجی یا فلش مموری USB را می توان در کنسول هایی استفاده کرد که فقط از اجرای بازی ها و برنامه های کاربردی روی دیسک های CD یا DVD پشتیبانی می کنند. معمولاً فقط در کنسول های بازی ماد شده قابل انجام است.

Dialog Tree یا درخت مکالمه

در درجه اول در بازی های ماجراجویی یافت می شود ، وسیله ای برای ارائه منوی انتخاب گفتگو به بازیکن هنگام تعامل با یک شخصیت غیر بازیکن به منظور کسب اطلاعات بیشتر از آن شخصیت ، تأثیرگذاری بر عملکردهای شخصیت و در غیر این صورت پیشرفت داستان بازی. طبیعت درخت به طور معمول از داشتن چندین سطح انشعاب از سوالات و پاسخ هایی است که می توان آنها را بررسی کرد.

Difficulty

میزان دشواری که بازیکن در هنگام بازی با آن روبرو می شود. در سطوح دشواری بالاتر ، بازیکن معمولاً با NPC های قوی تر ، منابع محدود یا محدودیت های زمانی شدیدتر روبرو می شود.

Digital Rights Management و یا DRM

ابزارهای نرم افزاری برای حفاظت از حق چاپ ؛ اغلب به شدت مورد انتقاد قرار می گیرد ، به ویژه اگر ابزار DRM بیش از حد محدود کننده یا بد طراحی شده باشد.

Doom Clone

یک اصطلاح اولیه برای تیراندازان اول شخص ، بر اساس گیم پلی که از Doom تقلید می کرد.

Double Jump

هنگامی که مکانیک بازی اجازه می دهد ، یک بازی می تواند دو پرش متوالی را اجرا کند ، دومین پرش در هوا انجام می شود بدون اینکه کاراکتر با چیزی تماس پیدا کند. سپس بازیکن باید قبل از دوباره پریدن ، زمین را لمس کند.

Down-But-Not-Out یا به اختصار DBNO

اصطلاحی برای حالت نزدیک به مرگ ، معمولاً در بازیهای تیمی بتل رویال یافت می شود ، که در آن بازیکن پس از از دست دادن امتیازات سلامتی به جای مرگ ناتوان می شود. از آن به عنوان Downed نیز یاد می گردد. بازیکنان در این وضعیت تا زمانی که هنوز سلامت هستند توسط هم تیمی ها زنده می شوند.

DownLoadable Content یا DLC

محتوای اضافی برای یک بازی ویدیویی که از طریق یک سیستم تحویل دیجیتالی به دست می آید.

Damage Per Minute یا DPM

مخفف آسیب در دقیقه ، به عنوان معیار در برخی از بازی ها به بازیکنان اجازه می دهد تا قدرت حمله خود را تعیین کنند.

Draft

حالت بازی مرتبط با بازی های کارتی کلکسیونی از جمله انواع دیجیتال. حالت پیش نویس بازیکن را قادر می سازد تا با انتخاب یک کارت از تعدادی کارت به طور تصادفی در یک زمان ، یک دسته کارت در چنین بازی هایی ایجاد کند. سپس بازیکن از دک تکمیل شده برای بازی در مسابقات با دیگر بازیکنان یا حریفان رایانه ای استفاده می کند تا زمانی که آنها به رکورد برد یا باخت خاصی برسند. بازی های پیش نویس با بازی های عرشه ساخته شده در تضاد است ، جایی که بازیکنان از مجموعه های شخصی کارت خود استفاده می کنند.

Drift

یک نقص معمولی که بر دکمه (های) آنالوگ یک گیم پد تأثیر می گذارد ، که  موقعیت خلاصِ آن جایی در حاشیه آن ، به جای موقعیت مرکزی که در صورت تکان نخوردن دکمه آنالوگ به طور پیش فرض حفظ می شود، قرار گرفته است. این می تواند باعث ایجاد اثرات ناخواسته در گیم پلی شود ، مانند اینکه دائماً شخصیتی حرکت کند یا دوربین بازی دائماً در یک زاویه منحنی قفل شود در حالی که دکمه (های) آنالوگ بسته به اینکه کدام دکمه تحت تأثیر قرار گرفته یا کنترل های بازی باشد، بی حرکت است.

Drop Rate

احتمال به دست آوردن یک مورد خاص از یک جعبه لوت یا بسته تقویت کننده در برخی بازی های ویدئویی ، به ویژه در بازی هایی که دارای تراکنش های خرد هستند.

Drop-in, Drop-out

یک نوع بازی چند نفره رقابتی یا مشارکتی که بازیکن را قادر می سازد در هر زمان بدون انتظار به بازی بپیوندد و یا بدون هیچ گونه مجازاتی بازی را ترک کند و بدون تأثیر بر بازی سایر بازیکنان بازی را ترک کند.

Dungeon

در یک بازی جهان باز مانند RPG، دانجِن یا سیاه چاله، به مناطق محصور پر از NPC های خصمانه اشاره می کند که احتمال قطعی حمله به بازیکن توسط آنها وجود دارد. به این معنا ، می توان از آن برای اشاره به “سیاه چال ها” یا شامل هر تعداد مکان دیگر مانند غارها ، کشتی ها ، جنگل ها ، فاضلاب یا ساختمان ها استفاده کرد. سیاه چال ها ممکن است شبیه پیچ و خم باشند و/یا حاوی معماهایی باشند که بازیکن باید آنها را حل کند و اغلب موارد ارزشمندی را برای تشویق اکتشاف بازیکن مخفی می کند.

Dungeon Crawl

ژانری از بازی های ویدئویی که بر اساس کاوش در سیاه چال ها یا محیط های مشابه ، شکست هیولا و جمع آوری غنایم ساخته شده است.

Duping

تمرین استفاده از اشکال برای ایجاد نامشروع موارد تکراری یا ارزهای منحصر به فرد در یک بازی آنلاین مداوم ، مانند MMOG. دوپینگ (گول زدن، با دوپینگ ورزش اشتباه نشود) می تواند اقتصاد مجازی یا حتی خود بازی را بی ثبات سازد.

Dynamic Game Difficulty Balancing

تغییر خودکار پارامترها ، سناریوها و رفتارها در یک بازی ویدیویی در زمان واقعی ، بر اساس توانایی بازیکن ، با هدف جلوگیری از کسالت یا سرخوردگی بازیکنان.

Dynamic Music

به Adaptive Msuic مراجعه گردد.

 

E

Early Access

یک مدل توسعه که در آن بازیکنان می توانند یک بازی را همانطور که در حال حاضر وجود دارد خریداری و بازی کنند، چه در مراحل اولیه توسعه و چه نزدیک به انتشار کامل بازی باشد. در پایان توسعه‌دهنده، دسترسی زودهنگام به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بازخورد بازیکنان را جمع‌آوری کنند و با پول حاصل از این فروش، بازی را توسعه دهند. به آن اوپن بتا یا بتای باز نیز گفته می شود.

Elo Hell

پدیده ای که در بازی های ویدئویی رقابتی که از سیستم رتبه بندی Elo استفاده می کنند ، بازیکن به دلیل هم تیمی های دارای مهارت پایین، در رتبه پایین تری از سطح مهارت واقعی خود قرار بگیرید.

Emergent Gameplay

گیم پلی که در نتیجه خلاقیت بازیکن ایجاد می شود ، نه ساختار برنامه ریزی شده بازی. EVE Online به دلیل گیم پلی نوظهور خود مشهور است ، که به اتحادیه های ایجاد شده توسط بازیکن اجازه می دهد تا با جنگ های گسترده بر سر قلمرو و منابع ارزشمند بجنگند ، یا به سادگی تبدیل به “دزدان دریایی فضایی” شده و طعمه سایر کشتی های تحت کنترل بازیکنان شوند.

Emulator

یک برنامه نرم افزاری است که برای تکرار نرم افزار و سخت افزار کنسول بازی های ویدئویی در رایانه های مدرن تر و سایر دستگاه ها طراحی شده است. شبیه سازها معمولاً شامل قابلیت بارگذاری تصاویر نرم افزاری از کارتریج ها و سایر روش های مشابه توزیع بازی مبتنی بر سخت افزار از نسل سخت افزارهای قبلی ، علاوه بر تصاویر نرم افزاری سنتی هستند.

End Game

گیم پلی موجود در یک بازی آنلاین چند نفره انبوه برای شخصیت هایی که تمام محتوای موجود را تکمیل کرده اند. به تعبیر کلی تر این اصطلاح ، End game همچنین به گیم پلی یک عنوان معین در اوج خط داستانی یا کمپین آن اشاره می کند و پس از آن، اتفاقات بعد از بازی دنبال می شود.

Endless Mode

حالت بازی که در آن بازیکنان به چالش کشیده می شوند تا جایی که ممکن است در برابر تهدید مداوم با منابع محدود یا زنده شدن شخصیت بازیکن دوام بیاورند، با عملکرد آنها بر اساس مدت زمان زنده ماندن آنها قبل از تسلیم شدن در برابر تهدید (مانند مرگ شخصیت بازیکن) یا در امتیاز نتیجه ی بازی هویدا می گردد.

Enemy یا دشمن

یک شخصیت غیر قابل بازی ست که سعی به آسیب رساندن به بازیکن دارد.

Energy

  1. مکانیک بازی با استفاده از منابع شخصیتی که بر چگونگی مجاز بودن شخصیت برای استفاده از یک توانایی خاص نظارت می کند.
  2. هر چند وقت یکبار یک بازیکن مجاز به انجام یک بازی رایگان رایگان است. انرژی را می توان فوراً با خرید درون برنامه ای پر کرد ، یا با انتظار و عدم انجام بازی ، به آرامی دوباره پر شد.
  3. (معمولاً در بازی های آینده نگر) سلامت بازیکن.

Engine

Game Engine را ملاحظه فرمایید.

ESP Cheats (Extra-Sensory Perception Cheats)

یک بسته چند تقلبی به عنوان مثال ، “distance ESP” فاصله بین دشمن و بازیکن را نشان می دهد ، “player ESP” دشمنان را بسیار قابل مشاهده می کند و “ESP سلاح” سلاح های دشمن را نشان می دهد.

eSports

مسابقات مربوط به بازی های ویدئویی رقابتی برگزار می شود که اغلب برای دریافت جایزه و تقدیر شناخته می شود.

Experience Point یا XP یا EXP

در بازی هایی که دارای قابلیت افزایش سطح بازیکن هستند ، مانند بازی های ویدئویی نقش آفرینی ، از امتیاز تجربه برای نشان دادن پیشرفت به سمت سطح بعدی شخصیت ها استفاده می شود.

Expansion Pack (add-on)

ضمیمه ای بر یک بازی نقش آفرینی موجود ، یک بازی رومیزی ، یک بازی ویدیویی یا یک بازی کارتی قابل جمع آوری. این افزونه ها معمولاً مناطق بازی جدید ، سلاح ها ، اشیاء ، شخصیت ها یا خط داستانی گسترده ای را به بازی منتشر شده اضافه می کنند.

 

F

Face Button

یک دکمه معمولاً دایره ای در سمت راست یک گیم پد سنتی است که در گیم پلی سنتی بسیار فشرده می شود. گیم پدهای مدرن معمولاً چهار عدد دارند که به شکل الماس چیده شده اند.

Fangame

یک بازی ویدئویی ساخته شده توسط طرفداران ، بر اساس یک یا چند بازی ویدیویی ساخته شده. Retrogamers ممکن است بازیهای ویدئویی اولیه را برای استفاده از سخت افزارهای پیشرفته و موتورهای بازی کلون کنند. (شبیه سازی کنند)

Farming

تکرار یک نبرد ، تلاش ، یا قسمت دیگری از بازی به منظور دریافت بیشتر یا تکراری از موارد پاداش خاص که می توانید از طریق آن نبرد یا تلاش به دست آورید ، مانند امتیاز تجربه ، پول بازی یا موارد پاداش خاص. کشاورزی)فارمینگ) طلا نوعی روش جمع آوری است که برای ایجاد ثروت با ارزهای درون بازی انجام می شود.

Fast Travel

رایج در بازی های نقش آفرینی ، وسیله ای که به وسیله آن می توانید شخصیت (ها) بازیکن (ها) را بین قسمت های کشف شده از دنیای بازی بدون نیاز به حرکت متقابل آن فاصله از راه دور جا به جا کنید.

Fear of Missing out (FOMO)

اصطلاحی که در مورد بازیهای جاری با محتوای چرخشی به کار می رود ، “ترس از دست دادن” عبارتی است که به تأثیر اضطراب روانی و اجتماعی مربوط می شود برای بازیکنانی که نگران از دست دادن فرصت به دست آوردن موارد محدود در زمان در دسترس بودن آنها هستند و بنابراین زمان بیشتری را به منابع بازی برای به دست آوردن آن موارد اختصاص می دهند. مثل ترس از دست دادن بتل پس ها یا آیتم های گاه به گاه. این می تواند شامل هزینه های اضافی برای تراکنش های خرد برای بازی های رایگان یا رایگان باشد.

Feed

به این معنی که در بازی های چند نفره ، به طور مداوم برای تیم یا بازیکن دشمن (چه عمدا و چه به دلیل کم تجربگی) جان خود را از دست بدهید ، تجربه ، طلا ، فشار نقشه یا مزایای دیگر را در اختیار آنها قرار دهید.

Field of View (FOV)

اندازه گیری منعکس کننده مقدار زیادی از دنیای بازی در دید اول شخص بر روی صفحه نمایش ، که معمولاً به صورت زاویه نشان داده می شود. ممکن است به مقدار کلی دنیای بازی که بر روی صفحه نمایش قابل مشاهده است اشاره کند ، به طور معمول در بازی هایی که امکان دیدن یکباره موارد بسیار مهم است ، مانند بازی های استراتژیک و پلتفرمرها کاربرد دارد.

Final Boss

غول آخر.

First-Party Developer

توسعه دهنده ای که یا مستقیماً متعلق به سازنده کنسول است و یا تنظیمات خاصی با سازنده کنسول دارد. چنین توسعه دهندگانی در مقایسه با توسعه دهندگان سنتی به جزئیات داخلی کنسول دسترسی بیشتری دارند. در عوض ، توسعه دهنده ای که متعلق به سازنده کنسول نیست اما ترتیبات خاصی با آنها دارد ، به عنوان توسعه دهنده شخص دوم شناخته می شود. بازی هایی که توسط توسعه دهنده شخص اول ساخته می شوند اغلب به عنوان “بازی های شخص اول” شناخته می شوند.

First-Person

اول شخص. یک دیدگاه گرافیکی از دیدگاه شخصیت بازیکن که در آن از زاویه دید انسان یا کاراکتر موجود از بازی به محیط های گرافیکی نگاه می شود.

First-Person Shooter (FPS)

ژانری از بازی های ویدئویی که در آن بازیکن بازی را از دید اول شخص تجربه می کند و مکانیک اصلی آن استفاده از اسلحه و سایر سلاح های دوربرد برای شکست دشمنان است.

Flashing Invulnerability

شکست ناپذیری یا مصونیت در برابر آسیب که بعد از آسیب دیدن بازیکن برای مدت کوتاهی رخ می دهد ، که با پلک زدن یا بافر شدن شخصیت بازیکن مشخص می شود.

Flip-Screen

یک محیط بازی که به قسمتهای تک صفحه تقسیم می شود ، شبیه به کاشی های جداگانه در پیچ و خم. بازیکنان فقط یک صفحه را در یک زمان می بینند و با حرکت دادن کاراکتر پخش کننده به لبه صفحه کنونی ، بین صفحه ها انتقال می دهند. سپس تصویر ناگهان به صفحه بعدی “تغییر ناگهانی یا Flip” می کند ، به این دلیل نام تکنیک از این قرار است. مجلات انگلستان نیز از این به عنوان Flick-Screen یاد می کنند.

Fog of War

رایج در بازی های استراتژیک ، “مه” مناطق غیرقابل مشاهده نقشه را می پوشاند و واحدهای دشمن را در آن منطقه پنهان می کند.

Foozle

به غول آخر یک بازی می گویند.

FPS

  1. مخفف شوتر اول شخص
  2. مخفف فریم در ثانیه

Frag

کشتن یا دستیابی به یک کشتار در بازی با حریف بازیکن یا غیر بازیکن.

Frame Rate

اندازه گیری سرعت ارائه گرافیک بازی های ویدئویی ، معمولاً در فریم بر ثانیه (FPS).

Free Look

  1. اینکه بتوانید نقشه را آزادانه نگاه کنید ، معمولاً توسط مکانیک های معمولی بازی مانند مرزهای دنیای بازی محدود شده است. این معمولاً یک قابلیت است که برای کاربران معمولی غیرفعال است ، اما در برنامه نویسی بازی به عنوان یک ابزار توسعه دهنده باقی می ماند و در صورت مشخص شدن کد مناسب باز نمی شود. همچنین ممکن است به یک غیرِ بازیکن در یک بازی چند نفره اجازه داده شود تا پیشرفت هر بازیکن را به ویژه در ورزش های الکترونیکی مشاهده کند. به طور معمول مِهِ بازی را در بازی های مربوطه حذف می کند.
  2. همچنین به عنوان نگاه موش از آن یاد می شود ، روشی که درآن پلیر های موش صفت به نگاه دزدکی و سواستفاده از برتری اطلاعاتی متقلبانه روی می آورند.

Freemium

یک استراتژی قیمت گذاری است که بر اساس آن یک محصول یا خدمات (معمولاً یک پیشنهاد دیجیتالی یا برنامه ای مانند نرم افزار ، رسانه ، بازی یا خدمات وب) به صورت رایگان ارائه می شود ، اما پول (حق بیمه) برای ویژگی ها ، خدمات یا خدمات دیگر مانند کالاهای مجازی (آنلاین) یا فیزیکی (آفلاین) دریافت می شود.

Free-to-play (F2P or Ftp)

بازی هایی که برای انجام آنها نیازی به خرید از خرده فروش ، اعم از فیزیکی یا دیجیتالی نیست. بازی های رایگان که به شدت در تلفن های هوشمند رایج است ، همچنین می تواند خریدهای اضافی را از طریق خرید درون برنامه ای افزایش دهد. بازی هایی که برای ادامه رقابت به خریدهای درون برنامه ای نیاز دارند ، یا گیمرهایی که در خریدهای مذکور شرکت می کنند ، با عنوان Pay to Win (P2W) شناخته می شوند. (مقایسه شود با ‘freemium’ ، یک بازی رایگان که از چنین مدلی پیروی می کند.)

Full Combo (FC)

اصطلاحی که بیشتر در بازی های ریتمیک استفاده می شود.  پخش کننده هر نت را در یک آهنگ بدون اشتباه می زند ، بنابراین هرگز کامبویی را از دست نمی دهد. اغلب در بالاترین نمره ممکن در مورد آهنگ ذکر شده نتیجه می گیرد.

 

G

GaaS

مخفف بازی‌ها به‌عنوان سرویس، نوعی مدل کسب‌وکار که در آن بازی‌ها به‌روزرسانی‌های محتوا را در درازمدت بر اساس مدل درآمدی مستمر دریافت می‌کنند، بر خلاف بازی‌ها به‌عنوان محصول، که در آن بازی یک بار به‌عنوان محصول نهایی که به روز رسانی محتوایی بسیار کمی برای آن انجام می گیرد، خریداری و فروخته می‌شود.

Gacha Game

بازی گاچا یک بازی ویدئویی است که مکانیک گاچا (دستگاه فروش اسباب بازی) را پیاده سازی می کند. بازی‌های گاچا مانند لوت‌باکس‌ها، بازیکنان را وادار می‌کنند تا ارز درون بازی را برای دریافت آیتم‌ها یا شخصیت‌های تصادفی درون بازی خرج کنند. مکانیک گاچا جزء جدایی ناپذیر گیم پلی یا پیشرفت بازیکنان بازی های گاچا در نظر گرفته می شود، در حالی که لوت باکس ها در صورت حذف یا جایگزینی با سیستم پاداش متفاوت، گیم پلی بازی هایی را که به آنها متصل شده اند، تغییر قابل توجهی نمی دهند.

Gambling

انجام بازی هایی با شانس به دست آوردن پول واقعی یا ارز درون بازی. در بازی های ویدئویی ، جعبه های غارت معمولاً با قمار مرتبط است.

Game Design

استفاده از طراحی و زیبایی شناسی برای ایجاد یک بازی. با video game design مقایسه کنید.

Game Engine

پایگاه کد که یک بازی بر روی آن اجرا می شود. زیر مجموعه های متفاوتی از موتورها مانند موتورهای تخصصی فیزیک و گرافیک وجود دارد. غالباً موتور بازی فقط میان افزار است که رفتارهای خاص بازی بر اساس آن ساخته شده است ، اگرچه کاربران نهایی تمایلی به ایجاد این تمایز ندارند.

Game Launcher

یک برنامه کاربردی برای رایانه های شخصی که برای راه اندازی یک یا چند بازی به جای راه اندازی مستقیم بازی استفاده می شود. راه‌اندازها معمولاً شامل خدمات اضافی از توسعه‌دهنده نرم‌افزار برای ارائه میان‌افزار مانند سرویس‌های دوستان و هم بازی یابی، به‌روزرسانی محتوا، مدیریت حقوق دیجیتال و ذخیره ابری هستند. یک لانچر بازی همچنین ممکن است ویژگی های یک فروشگاه دیجیتال را برای خرید و دانلود بازی ها ارائه دهد. راه‌اندازها شامل مواردی هستند که توسط ناشران به‌طور خاص برای بازی‌هایشان طراحی شده‌اند، مانند Battle.net یا Ubisoft Connect، یا ممکن است یک پلتفرم عمومی برای پشتیبانی از بازی‌های شخص اول و شخص ثالث مانند Steam و Epic Games Store باشند.

Game Mechanics

یک اصطلاح جامع که نحوه عملکرد یک بازی خاص و آنچه در محیط بازی ممکن است را توصیف می کند. قوانین بازی. مکانیک های معمول بازی شامل امتیازات، نوبت ها ویا جان ها می شود. استفاده غیرمنتظره و جدید از مکانیک بازی ممکن است منجر به گیم پلی نوظهور شود.

Game Mode

حالت بازی یک پیکربندی متمایز است که مکانیک بازی را تغییر می دهد و بر گیم پلی تأثیر می گذارد ، مانند حالت تک نفره در مقابل حالت چند نفره ، حالت کمپین ، حالت بی پایان ، یا حالت خدا.

Game Over

  1. پایان بازی.
  2. صفحه شکست خوردن که هنگام باختن بازی نشان داده می شود.

Game Port

وقتی بازی از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر منتقل می شود. پورتهای بین پلتفرمی اغلب به دلیل کیفیت مورد انتقاد قرار می گیرند ، به ویژه اگر عناصر طراحی مخصوص پلتفرم (مانند روشهای ورودی) برای پلت فرم مورد نظر به روز نشوند.

Game Studies

حوزه ای از علوم اجتماعی که سعی می کند رفتارهای انسانی را در سناریوهای مختلف مبتنی بر بازی از نظر کمّی بشمارد  یا پیش بینی کند ، اغلب در جایی که در انجام برخی اقدامات پاداش یا خطر وجود دارد.

Gameplay

تعامل بازیکن با یک بازی ویدیویی ، از طریق قوانین بازی ، رابط بازیکن-بازی ، چالش ها ، طرح و ارتباط بازیکن با بازی تعریف می شود.

Gamer Rage

عصبانیت یک گیمر و از کوره در رفتن وی.

Gank

استفاده از عنصر غافلگیری برای پهلو گرفتن و حمله به دشمن. بیشتر در بازی های چند نفره رایج است ، جایی که “ganking” معمولاً نشان دهنده حمله ناخواسته به یک شرکت کننده ناخواسته یا مشکوک است. متشکل از دو کلمه ی گنگ و اتک، به معنی حمله ی چند نفره به یک بازیکن تنها!

Gating

بخشی از طراحی بازی که نحوه معرفی عناصر ، سطوح ، سلاح ها ، توانایی ها یا موارد مشابه جدید به بازیکن را تنظیم می کند.

GG

مخفف Good Game. به عنوان کلمات جداکننده ای که در پایان یک بازی یا مسابقه رقابتی رد و بدل می شود ، به عنوان یک حرکت ورزشی خوب استفاده می شود.

Gibs

یا “giblets” ، خرده و تکه های بدن که هنگام برخورد با چنان نیرویی از حریف بازی پرواز می کنند که پاره و شرحه شرحه می شوند.

Gimp

  1. یک شخصیت ، کلاس شخصیت یا توانایی شخصیتی که به اندازه کافی قدرت ندارد تا بتواند از gimp یک نقص شدید در زمینه بازی استفاده کند.
  2. انتخاب طراحی که این تأثیر را دارد.
  3. (در بازی های چند نفره) کشتن یک شخصیت خیلی زودتر از آنچه انتظار می رفت ، مانند پیگیری بی وقفه آنها تا زمانی که در بازی اولیه بمیرند.

GLHF

مخفف Good Luck, Have Fun، به معنی “موفق باشید ، خوش باشید”. به عنوان کلماتی که در ابتدای یک بازی رقابتی یا مسابقه رد و بدل می شود ، به عنوان یک حرکت ورزشی خوب استفاده می شود.

GOAT

یا همچنین GOATED

مخفف Greatest Of All Time به معنی بزرگترینِ همه ی زمان ها می باشد.

GOTY

مخفف Game Of The Year، جایزه بهترین بازی که سالانه توسط رویدادها و نشریات رسانه‌ای به بازی‌هایی که بهترین‌های آن سال می‌دانند اعطا می‌شود. جوایز بازی سال اغلب به زیر شاخه ها و برنده کلی تقسیم می شوند.

God mode

جان بی نهایت، زندگی بی نهایت، غیب بودن یا آسیب ناپذیر بودن.

تقلبی که باعث می شود شخصیت های بازیکن آسیب ناپذیر باشند. گهگاه شکست ناپذیری را به بازی اضافه می کند ، جایی که بازیکن می تواند با لمس کردن دشمنان (به عنوان مثال ، سوپر ماریو سوپر ماریو) به آنها آسیب برساند. اثر آن ممکن است موقتی باشد.

God roll

در بازی هایی که غنیمت تصادفی تولید می کنند ، “رول خدا” غنیمتی است که دارای ویژگی های تصادفی احتمالی از قبیل مزایا و پاداشهایی است که می تواند برای آن قطعه خاص تولید شود ، از نظر ذهنی بهترین انتخاب را دارد.

Gold Farming

زراعت طلا. به Farming مراجعه شود.

Gold Sink

فعالیت های درون بازی که ارز (طلا) را از بازیکنان دریافت می کنند. در بازی های چند نفره آنلاین ، این امر به طور کلی عرضه کلی پول را کاهش می دهد.

Gone Gold

نقطه ای در چرخه توسعه نرم افزار که در آن نرم افزار نهایی و آماده ارسال در نظر گرفته می شود. این اصطلاح به طور سنتی مربوط به تولید بازی برای CD-ROM است ، جایی که نسخه نهایی بازی ، نسخه اصلی ، روی یک سی دی قابل نوشتن بر اساس فیلم طلایی (با کیفیت بالا) نوشته و ارسال می شود تا برای خرده فروشی تکرار شود.

Graphic Content Filter

تنظیماتی که کنترل می کند آیا بازی خشونت گرافیکی را نمایش می دهد یا خیر.

Griefer

بازیکنی در یک بازی ویدیویی چند نفره که عمداً سایر بازیکنان درون بازی را تحریک و آزار می دهد. سیاری از بازی های چند نفره آنلاین قوانینی را اجرا می کنند که مردم آزاری را ممنوع می کند ، به خاطر داشته باشید که اقدامات انجام شده باید توسط خود بازی مجاز یا در نظر گرفته شوند ، در غیر این صورت ممکن است در دسته متقلبان قرار گیرد.

Grinding

انجام یک عمل تکراری و وقت گیر در یک بازی ویدیویی قبل از اینکه بتوانید پیشرفت کنید. رایج در بازی های آنلاین ، که به طور متناوب بسته به نگرش بازیکن ، اتلاف وقت مزاحم یا ضرورتی لذت بخش تلقی می شود. بسیاری از بازی های آنلاین اقداماتی را برای کاهش “فعالیت بیش از حد” انجام داده اند ، از جمله حذف سیستم های “سطح بندی” سنتی یا اجازه دادن به بازیکن برای “تقویت” موقت خود برای مطابقت با دشواری NPC ها در یک منطقه مشخص. در کل به کسی که به سختی داره تلاش میکنه Grinder می گویند.

 

H

Hack vs Hack

Hack vs Hack (HvH) به استفاده از تقلب برای رقابت در برابر سایر بازیکنان با استفاده از تقلب اشاره دارد.

Handheld Console

یک کنسول بازی قابل حمل ؛ یعنی دستگاهی که به تلویزیون یا سایر وسایل جانبی متصل نباشد. Game Boy نینتندو شناخته شده ترین نمونه است. پی اس پی کمپانی سونی نمونه دیگری از آن هاست.

Hate

مکانیزمی که بر اساس آن شخصیت های غیر بازیکن با اولویت بندی بازیکن (ها) را مورد حمله قرار می دهند.

Head BOB

در بازیهای دید اول شخص ، حرکت بالا و پایین (و گاهی چپ و راست) دوربین پخش کننده برای شبیه سازی فریب دادن با حرکت سر کاراکتر بازیکن هنگام راه رفتن یا دویدن. این اغلب گزینه ای است که می توان آن را غیرفعال کرد زیرا ممکن است باعث مرض حرکت در بازیکنان شود.

Headshot

حمله ای که به سر هدف خود ضربه می زند و باعث خسارت اضافی (اغلب کشنده) می شود.

Head Swap

یک تکنیک انیمیشن که در آن یک سر جدید روی یک مدل شخصیت موجود قرار می گیرد تا حافظه یا تلاش انیمیشن را ذخیره کند.

Heal over Time (HoT)

تأثیری که سلامتی را در یک دوره زمانی باز می گرداند ؛ متضاد DoT.

Health  یا  Hit Points

صفتی که نشان می دهد یک شخصیت چقدر می تواند قبل از ناتوانی آسیب ببیند. صدمه خوردن این معیار را پایین می آورد و اگر به صفر برسد ، دیگر نمی توان بازی با کاراکتر را ادامه داد. بسته به بازی ، این می تواند معانی مختلفی داشته باشد (مانند مرگ ، آسیب جدی ، ناک اوت یا خستگی).

Heat Map

در بازی های ویدئویی ، یک نقشه حرارتی معمولاً یک نمایش سربار از سطح بازی است که از طریق جمع آوری داده های بازی در پس زمینه ، آماری مانند محل مرگ شخصیت های بازیکن را نشان می دهد. نقاط روشن تر یا مناطق بسیار متمرکز نشان می دهد که این رویدادها بیشتر در کجا رخ داده است. چنین نقشه هایی ممکن است توسط توسعه دهندگان برای بهبود طراحی نقشه استفاده شود.

Hit Marker (Damage Ring)

یک جلوه بصری که هر بار که یک بازیکن بازیکن ضربه ای به حریف وارد می کند رخ می دهد. معمولاً در بازی های تیراندازی اول شخص مانند Call of Duty دیده می شود.

HP or Hit Point

Health را دوباره بررسی کنید.

HitBox

  1. (به ویژه در بازی های رزمی) منطقه یا مناطقی که می توانند آسیب یا آثار دیگری را به یک شخصیت وارد کنند (معمولاً نه آن چیزی که هیت باکس را ایجاد کرده است).
  2. (زمانی که بین Hitbox و Hurtbox تمایزی قائل نشویم) استفاده می شود. پاکت مجازی که دقیقاً در جایی که بازی هر ضربه ای را روی هدف بازی ثبت می کند ، توضیح می دهد.

HitScan

معمولاً در تیراندازی اول شخص دیده می شود ، hitscan برای تعیین ضربه در مسیری بدون زمان جا به جایی استفاده می شود. برخي از بازي ها از اين تكنيك براي تشخيص ضربه با سلاح گرم استفاده مي كنند در مقابل پرتابه هاي كندتر كه زمان جا به جایی قابل توجهي دارند.

Horde Mode

نام دیگر Survival Mode.

HurtBox

ناحیه ای که در آن یک حمله (یا دقیقتر هیت باکس های آن) باید با هم همپوشانی داشته باشند تا صدمه وارد کرده یا هرگونه اثر دیگر را ایجاد کنند.

 

I

Idle Animation

انیمیشنی که زمانی رخ می دهد که شخصیت بازیکن هیچ عملی را انجام نمی دهد.

(IAP)

خرید درون برنامه ای

یک ریزتراکنش در یک بازی موبایل (یا اپلیکیشن معمولی)، معمولاً برای کالاهای مجازی در بازی‌های رایگان یا ارزان.

Indie Game

بازی ایندی یا بازی ویدیویی مستقل

بازی ویدئویی که بدون هیچ گونه حمایت مالی، توسعه، بازاریابی یا توزیع از سوی یک ناشر بزرگ، به عنوان یک بازی ساخته شده توسط یک فرد منفرد یا یک استودیوی کوچک تعریف می شود، هرچند استثناهایی وجود دارد.

G d Indie

Infinite Health

God Mode یا حالت خدا را ببینید.

Infinite Life

God Mode یا حالت خدا را ببینید.

Influencer

پخش کننده بازی های ویدیویی یا شخصیت رسانه های اجتماعی که به عنوان بخشی از تبلیغ یک بازی استفاده می شود. معمولاً به اینفلوئنسر نسخه‌ای از یک بازی قبل از انتشار داده می‌شود تا بازی ، بازبینی  و بررسی کند و به افرادی که آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی یا سایت‌های استریم دنبال می‌کنند، با این هدف که آن مشترکین برای خرید بازی تحت تأثیر قرار گیرند.

Item Level

عددی که به یک آیتم بازی متصل می شود – به عنوان مثال: سلاح، زره یا لباس – که تقریباً قدرت آن مورد را نشان می دهد که معمولاً در MMORPG ها دیده می شود. شخصیتی که سطح مورد نیاز آیتم را برآورده نمی کند، نمی تواند خود را به آن تجهیز کند.

Instance

(ورودی به) سیاه چال یا مزبله دان. موجود در بازی های Dungeon Crawler یا عمدتاً در بازی های سبک نقش آفرینی Dark Fantasy. از آن به عنوان Dungeon نیز یاد می شود.

Interface

همچنین Heads-Up Display ، نمایشگر سر-بالا یا HUD

عناصر گرافیکی که اطلاعات را به بازیکن منتقل می کند و به تعامل با بازی کمک می کند، مانند نوارهای سلامت، مهمات سنج و نقشه ها.

Inventory

یک منو یا ناحیه ای از صفحه که در آن آیتم های جمع آوری شده توسط شخصیت بازیکن در طول بازی می تواند انتخاب شود. این رابط به بازیکن اجازه می دهد آیتم های یکبار مصرف را برای یک اثر فوری بازیابی کند یا کاراکتر بازیکن را با آیتم تجهیز کند.

Invincibility

شکست ناپذیری

God Mode را ببینید.

Invincibility Frame

flashing invulnerability را ببینید.

Invisible Wall

مانعی در یک بازی ویدیویی که حرکت را در یک جهت خاص متوقف می‌کند، حتی اگر زمین و ویژگی‌ها فراتر از مرز دیده شوند.

Invulnerability

آسیب ناپذیری

God Mode را ببینید.

 

J

Joystick

یک اسباب ورودی متشکل از یک شاخه (بیل بیلک) که روی یک پایه می چرخد و زاویه یا جهت آن را به دستگاهی که کنترل می کند گزارش می دهد. جوی استیک های بازی مدرن دارای چندین دکمه هستند و ممکن است یک یا دو شاخه آنالوگ مماس با انگشت شست در بالای آن قرار گیرند.

Joystick G d

JRPG

بازی ویدیویی نقش آفرینی ژاپنی که معمولاً به زیرشاخه ای از بازی های نقش آفرینی اشاره دارد که از ژاپن سرچشمه می گیرند.

Juggernaut

به حالت بازی اشاره دارد که در آن بازیکنان با یک دشمن استیلاء یافته (به نام Juggernaut) روبرو می شوند و سعی می کنند آن را شکست دهند. بازیکنی که آن را بکشد، عموماً تبدیل به Juggernaut بعدی می شود.

Jump

یک حرکت بنیادی که در آن بازیکن به صورت عمودی می پرد.

 

K

Kick

در بازی های آنلاین، توانایی سرور یا میزبان بازی برای حذف بازیکن از سرور و در نتیجه «اخراج» آنها از بازی. این می تواند برای جلوگیری از رفتار نامطلوب بازیکن ها مانند Griefer ها باشد (که معمولاً یک اقدام مقدماتی برای محرومیت است.) یا برای کاهش مشکلاتی مانند تاخیر، جایی که مشکلات تاخیر یک بازیکن ممکن است بر لذت بردن بازیکنان دیگر از بازی تأثیر بگذارد.

یا برای جلوگیری از خرابی سرور هنگام بروز خطاهای ارتباطی بین سرور و مشتری.

Kill-Death Ratio

آماری که معمولاً در بازی‌های ویدیویی بازیکن در مقابل بازیکن یافت می‌شود و نسبت بین تعداد حریفانی را که بازیکن شکست می‌دهد و تعداد مرگ‌هایی که بازیکن به دست حریف متحمل می‌شود اندازه‌گیری می‌کند. بازیکنان ماهرتر معمولاً نسبت کشتن به مرگ بالاتری دارند. به طور خلاصه: نسبت کشتار به مرگ!

KDA

مخفف Kills Deaths Assists، نسبتی است که توسط بازیکنان MOBA برای ارزیابی عملکرد خود در بازی استفاده می شود. به روشی مشابه نسبت کشتار به مرگ استفاده می شود.

Kill Feed

در بازی‌های چندنفره، بخشی از رابط کاربری بازی که رویدادهای آخر (معمولاً زمانی که بازیکنان دیگر کشته می‌شوند) را از چند ثانیه آخر، مانند فید خبری، نشان می‌دهد.

Kill Screen

مرحله یا سطحی در یک بازی ویدیویی (اغلب یک بازی آرکید) که به دلیل یک اشکال نرم افزاری، پیشرفت بازیکن را متوقف می کند. Kill screen ها می تواند منجر به گیم پلی غیرقابل پیش بینی و اشکالات عجیب و غریب شود.

Kill Stealing

شکست دادن دشمنی که شخص دیگری قصد شکست آن را داشت، معمولاً برای دریافت پاداش یا اعتبار بدون انجام بیشتر کار. در بسیاری از جوامع آنلاین “کار بد”ی در نظر گرفته می شود.

Kit

مجموعه مهارت‌ها و توانایی‌هایی که به یک شخصیت قابل بازی از پیش تعریف‌شده در بازی‌هایی داده می‌شود که دارای شخصیت‌های زیادی برای انتخاب هستند، مانند بسیاری از MOBA یا تیراندازان قهرمانی.

Kiting

مانوری که در آن شخصیت بازیکن یک NPC دشمن را به تعقیب می‌آورد تا آنها را به جای دیگری هدایت کند (مانند بادبادک روی یک رشته). این می تواند برای جدا کردن گروه های دشمنان برای جلوگیری از غرق شدن بازیکن یا در بازی های تیمی یا مشارکتی استفاده شود تا به هم تیمی های بازیکن اجازه حمله به حریف یا فریب دادن حریف را به تله بدهد.

Knock-Back

مکانیک بازی در یک بازی مبارزه ای یا بازی پلتفرم که در آن یک شخصیت از نیروی حمله به عقب پرتاب می شود. در طول ناک بک، کاراکتر نمی تواند مسیر خود را تغییر دهد تا زمانی که یک انیمیشن بازیابی کوتاه به پایان برسد. ناک بک گاهی اوقات منجر به سقوط از چاله ها می شود اگر شخصیت نزدیک به لبه ایستاده باشد که با یک حمله ناک بک ضربه بخورد و به پایین پرتاب شود.

Konami Code

یک سری ثابت از دکمه‌های کنترلر که در بازی‌های متعدد کونامی برای باز کردن قفل تقلب‌های خاص مانند به دست آوردن تعداد زیادی جان در  Contra استفاده می‌شوند و متعاقباً توسط توسعه‌دهندگان دیگر برای فعال کردن چیت‌ها یا عملکردهای اضافه شده در این بازی‌ها استفاده می‌شوند. این اصطلاح برای تغییرات این دنباله به کار می رود، اما تقریباً همه با “بالا بالا پایین پایین چپ راست راست چپ راست” شروع می شوند.

Konami g d

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

گیمباتو در شبکه های اجتماعی