logo.gamebato

مروری بر بازی  Resident Evil 4 Remake 2023

مروری بر بازی  Resident Evil 4 Remake 2023 | گیمباتو

مروری بر بازی  Resident Evil 4 Remake 2023 | گیمباتو

تا چندین سال پیش، وقتى صحبت از “Remake” یا “Remaster” كردن یك بازی میشد، منظور دوباره سازی بازی های قدیمی ای بود كه به دلیل كمبود امكانات سخت افزاری ضعف شدید گرافیكی، مشكلات پایین بودن “fps” یا حتی ضعف اجرایی داشتند. اما كم كم بازی ای برای باز سازی باقی نمانده و به همین دلیل بازی سازان به باز سازی بازی های جدید تر رو آورده اند.

این باز سازی ها همیشه خوب و قوی نیستند و ضعف در باز سازی بعضی بازی ها بعضاً حتی باعث خراب شدن حس شیرین نوستالژی آن بازی می شود. برای همین وقتی خبر انتشار بازی “Resident evil 4 Remake” رو شنیدیم، خیلی ها ، مثل من، با ترس خراب شدن نوستاژی بازی را گرفتند. اما از همان لحظه ی باز شدن بازی و با توجه به بازسازی های قبلی كمپانی “Capcom” ، یعنی (“Resident Evil 2”)  و (“Resident Evil 3”) با گذر هر ساعت ، بازی این اطمینان را به شما می دهد كه این باز سازی نه تنها باعث خراب شدن نوستالژی شما نمی شود، بلكه تجربه ای بسیار زیبا تر را برایتان باز سازی می كند.

قبل از صحبت راجب بازسازی Resident Evil 4, باید به فوق العاده بودن بازی بازسازی نشده اعتراف كرد. كمپانی “Capcom” توانسته سبك های ترسناك، اكشن- شوتر و پازل را به زیبایی با هم تلفیق كند و بازی ای بسازد كه از سال ٢٠٠٥ تا الان جزء بازی های معروف و محبوب باشد و حتی باعث تاثیر گرفتن بازی های مثل “Gears of war” و “Dead Space” از آن شود. فضا سازی بازی، با وجود قدیمی بودنش، هنوز از بسیاری از فضا سازی های بازی های جدید بهتر است و طراحی شخصیت هایش به یاد ماندنی هستند. به جرعت می توان گفت بازی نیازی به بازسازی نداشت اما Capcom با بازسازی این بازی خلاف این واقعیت را ثابت كرد و نشان داد كه این بازی چقدر قابلیت زیبا تر شدن را دارد.

گرافیك بازی به شدت پیشرفت كرده، نور پردازی ها و جزئیات بازی با دقت كار شده اند و فضای روستایی اسپانیای بسیار شیطانی تر و ترسناك تر شده. در  كل تمامی جوانب بازی به شدت تکامل یافته اند و هیولای ترسناکی به اسم Resident evil 4 با تزریق موفقیت آمیز ژن Remake به آن به هیولایی جدید، ترسناک تر و بسیار پر ابهت تر از قبل تبدیل شده است.

سیر بازی Resident evil 4 Remake تقریباً مشابه ورژن بازسازی نشده آن است اما چندین قسمت از آن کاملا تغییر کرده است.  ترتیب بعضی رخداد ها تغییر کرده است، ترتیب کاوش بعضی از اتاق ها از آخر به اول شده و قابلیت ترکیب بعضی آیتم ها به بازی اضافه شده.  علاوه بر این ها، قسمت ماشین گان در قلعه، ماشین پنجه ای در کارخانه و باس U3 بعضی از قسمت های محذوف بازی هستند. ولی تمامی این ها با مکانیک ها و قسمت های جدیدی جایگذین شده اند. به طوری که بازیکن خلأ ای در اصل بازی احساس نمیکند. برای مثال به جای قسمت ماشین گان ، عناصر گیم پلی پنهان كاری به بازی اضافه شده است. ذهن لیون حالا قابلیت كنترل توسط بزرگ فرقه (lead cultist) را دارد پس با وجود اینكه هنوز جنگیدن ممكن است ولی مخفی كاری و استفاده از المان سورپرایز راه ساده تری است. اینكه این تغییرات مثبت بوده یا منفی بسته به دید بازیكن دارد ولی در كل میتوان گفت این تغییرات باعث جذاب تر شدن بازی و دادن حق انتخاب بیشتری به بازیكنان شده اند.

مروری بر بازی  Resident Evil 4 Remake 2023 | گیمباتو

اگر از فهمیدن این تغییرات خوشحال یا ناراحت شده اید، باید بگویم که این تنها بخشی از باز سازی بازی است چرا که در حقیقت، بیشتر از کم شدن ، محتوای بازی به شدت گسترش یافته است! دریاچه حالا به جای اینکه تنها ۳ بندر داشته باشد، پر از مقاصد و مکان هایی هست که در انتظار پیدا شدن توسط بازیکن هستند. به جای شکار مدال، حالا فروشنده چندین مرحله ی جانبی در طول بازی ارائه می کند. بازی کوتاه (مینی گیم) تمرین تیر اندازی حالا به شدت کامل شده و عملا تمرین مناسبی برای تیر اندازی با سلاح های متفاوت است. قسمت سواری در گاری معدن به دو قسمت گسترش یافته است. داستان اندکی گسترش یافته و اندکی به چگونگی عملکرد فرقه می پردازد.

صادقانه می توان گفت کمپانی Capcom خوب می دانسته چه جنبه هایی از بازی را بدون تغییر نگه دارد و چه جنبه هایی را گسترش دهد! حال لیون می تواند در حال نشانه گیری حرکت کند و کنترل کردنش بسیار راحت تر شده ولی در مقابل، روستاییان به شدت قوی شده اند و مقاومتشان به گلوله به شدت زیاد شده است. حالا برای گیج کردنشان دو Headshot لازم است و انیمیشین گیج شدنشان نیز حذف شده که به شدت جنگیدن، به ویژه در مقابل دشمنان بیشتر از ۳ نفر، را برای بازیکن سخت کرده. در اینجا شاید به فکر استفاده بیشتر از نبرد نزدیک بیفتید ولی در عمل با کم تر شدن محدوده دیدتان روستاییان به راحتی از پشت یا کنار قافل گیرتان می کنند. حال نمی توانید مانند قبل از قتل عام کردن چندین دشمن لذت ببرید چرا که با این تغییرات، بازی علاوه بر مهارت بازیکن در نبرد، به استراتژی چگونه جنگیدن هم نیاز دارد. برای توضیح بیشتر اول باید دو تغییر دیگر را به لیست اضافه کنم. حال برای تغییر اسلحه نیاز به تعویض آن از Inventory نیست و براحتی می توانید بین تفنگ ها یا مواد منفجره تان جابه جا شوید! یعنی در کسری از ثانیه می توانید سلاح دور برد را با نزدیک برد عوض کنید! علاوه بر این دفع حمله دشمن با چاقو به شدت مؤثر است ولی باید دقت کرد که استفاده از آن به دلیل انیمیشن و نیاز به دقت بالا خطرناک است و مثل بعضی از بازی ها نمی توان بیش از اندازه از آن استفاده کرد.

جدای از این ها، سیستم Inventory تغییرات کوچک بسیاری کرده که استفاده از آن را بسیار ساده تر می کند. برای مثال، حال می توانید بدون نیاز به انتخاب تک تک گیاهان و تنها با انتخاب یکی از آنها، آنها را با هم مخلوط کنید. دستگاه های تحریر مانند جعبه عمل می کنند یعنی می توانید آیتم های inventory تان را هر وقت خواستید در آنجا بگذارید و بعدا در هنگام نیاز از ماشین تحریر بر دارید.علاوه بر این میتوانید با داشتن “atache case” یا “charm” ها روی درآمد، مهمات یا health خود تأثیرات ایجاد کنید.

حقیقتاً یکی از جنبه های این بازی، زیاد رضایت بخش نبود. در Resident Evil 4،  موسیقی حس ترس، استرس و سیاهی فضا را به بازیکن می دهد و در موازات طراحی منحصر به فرد این بازی، فضایی مبهم و دهشتناک را برای بازیکن ایجاد می کند. اما در نسخه ی باز سازی… بهتر هست بگویم با وجود کیفیت چندین برابر موسیقی در بیشتر مواقع متوجه حضورش نمی شوید و در کمال تعجب باید اضافه کنم می توانید از موسیقی اصلی بازی نیز استفاده کنید امّا آن ها به عنوان DLC و در کنار بازی فروخته می شوند و برای دریافت آن ها باید هزینه جداگانه ای بپردازید!

بعضی از منتقدین می گویند بهتر بود به جای بازی ای که نیازی به بازسازی نداشت و به خودی خود زیبا بود، Capcom   یک بازی جدید می ساخت که طبیعتاً امکان اضافه کردن بسیاری از مکانیک های جدید و ایجاد لذتی دو چندان برای طرفداران Resident Evil  می داد ولی به نظر من، این بازسازی لازم بود چرا که بسیاری از بازیکنان به تازگی با Resident Evil آشنا شده اند و اگر بخواهند این سری را بازی کنند، باید بتوانند از زیبا ترین آنها یعنی Resident Evil 4 لذت ببرند و برای همین با باز سازی این بازی، حال هم طرفداران قدیمی این بازی و هم کسانی که برای بار اول این بازی را بازی می کنند، شانس تجربه کردن این بازی را به شکل مدرن تری دارند.

مروری بر بازی  Resident Evil 4 Remake 2023 | گیمباتو

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

گیمباتو در شبکه های اجتماعی