logo.gamebato

واژه نامه اصطلاحات بازی های ویدئویی

بخش سوم

L

Lag

در بازی‌های ویدیویی، تاخیر غیرعمدی یا غیرمنتظره بین شروع و پایان یک فرآیند، معمولاً تأثیر مخربی بر گیم‌پلی دارد. تأخیر ممکن است در هر یک از فرآیندهای مختلف در یک بازی ویدیویی رخ دهد که بستگی به منبع تأثیرات بسیار متفاوتی دارد:

1- تاخیر فریم: تاخیر مستقیم در سرعت پردازش یک فریم. این معمولاً نتیجه وجود تعداد زیادی از اشیاء فعال در یک زمان است – فیزیک، رندر و سایر فرآیندهای آنها باید در هر فریم محاسبه شود. در عوض، این منجر به حرکت متلاطم می شود و بسته به نحوه مدیریت کد، گیم پلی را در مقایسه با زمان واقعی کندتر می کند. به نوبه خود، این امر منجر به حرکت متلاطم می شود و بسته به نحوه مدیریت کد، گیم پلی را در مقایسه با زمان واقعی کند می کند (زمانی که تاخیر محاسبه نمی شود) یا از دست دادن دقت کنترل بازیکن (زمانی که محاسبه می شود). در بازی‌های چندنفره، معمولاً به آن تاخیر سمت سرویس گیرنده می‌گویند، برخلاف تاخیر سمت سرور.

2- تاخیر رندرینگ: تأخیر در سرعت رندر شدن یک فریم پردازش‌شده، معمولاً به دلیل تعداد بسیار زیاد چند ضلعی یا جلوه‌های بصری روی صفحه به طور همزمان. این می‌تواند جلوه‌های بصری مشابهی با تاخیر فریم داشته باشد، اما می‌تواند منجر به نمایش ناقص فریم‌ها شود – جزئیات بصری، بافت‌ها، جلوه‌های ذرات یا گاهی اوقات کل اشیاء از دست رفته است. گاهی اوقات، اثر مشابهی را می توان با نشانه های صوتی لایه ای مشاهده کرد.

3- تاخیر از سمت سرور: تاخیری که فقط در بازی‌های چندنفره آنلاین ظاهر می‌شود، بین مشتری (دستگاه بازیکن) یا سرور که اطلاعات را از طریق اینترنت ارسال می‌کند و طرف مقابل، اطلاعات گفته شده را دریافت می‌کند. این به ندرت شبیه تاخیر فریم یا تاخیر رندر به نظر می رسد و در عوض می تواند اثرات مختلفی مانند حذف ورودی های پخش کننده، عدم هماهنگی بین نسخه های پخش کننده و سرور از رویدادها، نواربندی لاستیکی (جایی که موجودیت ها به نظر می رسد بین موقعیت های مختلف “قطع” می شوند) ایجاد کند. یا در بدترین حالت، بازیکن به طور کامل از سرور حذف یا لگد (کیک) شود.

Laner

نقش بازیکن در بازی‌های MOBA که بر روی یکی از سه خط معمولاً روی نقشه تمرکز می‌کند. به فارسی می توانیم آن را خط نگه دار نیز بنامیم.

Laner G d

Last Hitting

عمل وارد کردن ضربه کشنده به یک NPC، دریافت طلا و امتیازات تجربه که ممکن است کاهش یافته یا به شخص دیگری اعطا شود. بازی‌های MOBA مانند League of Legends و Dota 2 از این اصطلاح استفاده می‌کنند ولی در بیشتر بازی‌های دیگر از واژه ی «کیل دزدی» استفاده می‌کنند.

Last Man Standing

یک حالت Deathmatch چند نفره که در آن هدف دستیابی به بیشترین کشتار نیست، بلکه زنده ماندن در طولانی‌ترین زمان، یا به طور متناوب داشتن کمترین مرگ شخصیت در یک دوره زمانی معین است.

Launch Game

یک بازی به طور همزمان با پلتفرم مربوطه یا در طول پنجره راه اندازی کوتاه مدت آن منتشر می شود.

Let’s Play

یک نوع مرور بازی ویدیویی که توسط بازیکنان انجام می‌شود، از طریق اسکرین‌شات یا ویدیو، که در آن بازیکن در حین کار در مورد بازی توضیحاتی ارائه می‌کند.

Level

  1. مکان در یک بازی. همچنین منطقه، نقشه، صحنه، سیاه چال. چندین سطح ممکن است در یک جهان گروه بندی شوند. برخی از بازی ها شامل مراحل جایزه ویژه یا سطوح مخفی هستند.
  2. سطح تجربه یک شخصیت در یک بازی نقش آفرینی که از طریق انجام بازی برای آموزش توانایی های شخصیت افزایش می یابد. این به عنوان یک شاخص تقریبی از مهارت کلی آن شخصیت عمل می کند.
  3. یک دور یا موج در یک بازی تک مکان با افزایش سختی.

همچنین سطح دشواری، سطح مورد، سطح مورد نظر را ببینید.

Level Editor

برنامه ای که در داخل نرم افزار بازی یا به عنوان محصول نرم افزاری جداگانه ارائه می شود و به بازیکنان اجازه می دهد اشیاء را قرار دهند یا سطوح جدیدی را برای یک بازی ویدیویی ایجاد کنند.

Level Scaling

مکانیک بازی در بازی هایی که بازیکن در سطح پیشرفت می کند، که ویژگی های شخصیت بازیکن یا حریفان را تغییر می دهد تا چالش مشابهی در مبارزه وجود داشته باشد. اگر شخصیت بازیکن چندین سطح بالاتر باشد، یا دشمن ضربه می خورد یا توانایی های بازیکن نِرف می شود (کاهش می یابد) تا چالش مشابه باشد. بازیکن همچنان با سطوح بالاتر از مزایای اضافه‌تری مانند توانایی‌های اضافی، تجهیزات بهتر با ویژگی‌های منحصربه‌فرد، و دسترسی به ماموریت‌ها یا مناطق سطح بالاتر برخوردار می‌شود. نمونه هایی از بازی های دارای مقیاس بندی لِوِل عبارت اند از World of Warcraft و Destiny.

LFG

مخفف Looking For Group. توسط بازیکنانی استفاده میشه که به دنبال تیم شدن با دیگران هستند، این مخفف معمولاً به همراه مجموعه ای از معیار ها یا مشخصات آن بازیکن می باشد.

LFM

مخفف Looking For Mor. این نام اختصاری توسط بازیکنانی که تیم ناقصی دارند و به دنبال بازیکنانی برای پر کردن نقاط باقی مانده هستند، استفاده می‌شود، معمولاً با مجموعه‌ای از معیارها (مانندسطح یا کلاس مورد نیاز) همراه است.

Life

یکی از شانس های متعددی که یک بازیکن باید پس از شکست، یک کار را دوباره امتحان کند. از دست دادن تمام جان خود معمولاً یک شرط از دست دادن موقعیت است و ممکن است بازیکن را مجبور کند که از نو شروع کند. در بازی های اکشن معمول است که شخصیت-بازیکن در طول بازی زندگی های متعدد و شانس کسب درآمد بیشتری داشته باشد. به این ترتیب، یک بازیکن می تواند از انجام یک اشتباه فاجعه بار بهبود یابد. بازی‌های نقش‌آفرینی و بازی‌های ماجراجویی معمولاً فقط یک عمر به بازیکن می‌دهند، اما به او اجازه می‌دهند بازی ذخیره‌شده را در صورت شکست، دوباره بارگذاری کنند. یک جان ممکن است به طور مشابه به عنوان دوره بین شروع و پایان بازی برای هر شخصیت، از خلقت تا نابودی تعریف شود.

Lifesteal (or “Life Steal”)

توانایی یک شخصیت در بازی برای سرقت HP از حریف، معمولاً با حمله یا جادو.

Light Gun

یک نوع تخصصی از کنترلر بازی که بازیکن برای تعامل با بازی به صفحه تلویزیون یا مانیتور خود اشاره می کند.

Loadout

مجموعه خاصی از تجهیزات درون بازی، توانایی ها، قدرت ها و سایر مواردی که بازیکن برای شخصیت خود قبل از شروع مسابقه، راند یا ماموریت بازی تنظیم می کند. بازی‌هایی که دارای چنین بارگیری هستند معمولاً به بازیکنان اجازه می‌دهند دو یا چند بار بارگیری را ذخیره، یادآوری و تنظیم کنند تا بتوانند به سرعت بین آنها جابجا شوند.

Loadi g d

Localization

در حین انتشار، فرآیند ویرایش یک بازی برای مخاطبان در منطقه یا کشور دیگر، عمدتاً با ترجمه متن و گفتگوی یک بازی ویدیویی. محلی‌سازی همچنین می‌تواند شامل تغییر محتوای بازی برای انعکاس ارزش‌های فرهنگی مختلف و سانسور مطالبی باشد که خلاف قوانین محلی است، یا در برخی موارد خودسانسوری در تلاش برای کسب رتبه‌بندی محتوای تجاری مطلوب‌تر باشد.

Longplay

پخش ضبط شده از یک بازی از ابتدا تا انتها بدون هیچ گونه وقفه یا تفسیری، که اغلب به عنوان راهنماهای راهنما ویدیویی در مواردی که بازیکنان در برخی از قسمت‌های بازی گیر می‌کنند ساخته می‌شود.

با Let’s Play مقایسه کنید.

Local Multiplayer

یک بازی چند نفره که می تواند از طریق یک شبکه محلی مانند LAN یا WLAN بدون نیاز به اتصال به اینترنت گسترده تر بازی شود.

Loot Box

لوت‌باکس‌ها (و سایر انواع نام‌ها مانند بسته‌های تقویت‌کننده برای بازی‌های کارتی کلکسیونی آنلاین) برای تکمیل یک مسابقه، کسب سطح تجربه یا سایر دستاوردهای درون بازی به بازیکنان تعلق می‌گیرد. این جعبه حاوی موارد تصادفی است که معمولاً فقط جنبه آرایشی دارند، اما ممکن است شامل آیتم‌های تأثیرگذار بر بازی باشد که اغلب بر اساس یک سیستم کمیاب اعطا می‌شوند. در بسیاری از موارد، لوت باکس های اضافی را می توان از طریق ریزتراکنش ها به دست آورد.

Loot System

روش‌هایی که در بازی‌های چندنفره برای توزیع گنج بین بازیکنان همکار برای اتمام یک تلاش استفاده می‌شود. در حالی که MMOهای اولیه لوت را بر اساس «هرکی اول رسید، اوون برنده است» توزیع می کردند، به سرعت کشف شد که چنین سیستمی به راحتی مورد سوء استفاده قرار می گیرد، و بازی های بعدی به جای آن از سیستم «نیاز یا حرص» استفاده می کردند که در آن بازیکنان شرکت کننده به بازی مجازی می پردازند. تاس و غارت با توجه به نتایج توزیع می شود.

Low%

به پایان رساندن یا تکمیل اهداف پایانی بازی با داشتن کمترین امتیاز ممکن یا استفاده از کمترین تعداد آیتم های ممکن.

 

M

Macro

  1. مدیریت تصمیمات سطح بالا، در درجه اول در بازی های استراتژی زمان واقعی. میکرو را نیز ببینید.
  2. یک الگوریتم ساخته شده توسط کاربر متشکل از مجموعه ای از اقدامات مختلف مانند طلسم ها یا توانایی های ساخته شده به منظور صرفه جویی در وقت بازیکن و کسب مزیت در PvP یا فقط فریاد زدن سریع عبارات کلیشه ای خاص، به ویژه در MMORPG ها.

Magic

هر یک از انواع مکانیک های بازی برای ارائه جلوه های خارق العاده یا غیر طبیعی، از جمله لوازم جانبی (طومارها، معجون ها، مصنوعات) یا مجموعه ای از منابع ذاتی شخصیت (مانا، نقاط جادویی و غیره).

Main

تمرکز روی ایفای یک شخصیت خاص در یک بازی، گاهی اوقات منحصرا.

Main Quest

زنجیره‌ای از ماموریت‌ها که شامل خط داستانی بازی می‌شود که باید تکمیل شود تا بازی تمام شود. در مقایسه، ماموریت‌های جانبی جوایزی ارائه می‌کنند، اما تلاش اصلی را پیش نمی‌برند.

Map

نقشه محیط بازی یا هر سطح (لِوِل).

Map G d

Masocore

مجموعه ای از مازوخیست ها و هاردکورها، اشاره به ژانری از بازی های سخت تنبیه کننده، به ویژه سری Dark Souls، Bloodborne، Nioh، و بازی های مستقل مانند I Wanna Be the Guy و Super Meat Boy.

این سبک در بین گیمرهای هاردکور محبوب است. نینتندو سخت را نیز ببینید.

Massively Multiplayer Online Game (MMO)

یک بازی که شامل یک جامعه بزرگ از بازیکنان است که در یک دنیای آنلاین، در همکاری یا رقابت با یکدیگر همزیستی دارند.

Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (MMORPG)

یک MMO که مکانیک های سنتی بازی های نقش آفرینی را در خود جای داده است. بازی هایی مانند EverQuest و Dark Age of Camelot از ابداع کنندگان این سبک بودند. محبوب ترین و شناخته شده ترین بازی از این نوع بازی World of Warcraft است.

Match-3 Game

یک زیرژانر محبوب در ژانر بازی ویدیویی تطبیق کاشی، که در آن تعداد بازی‌هایی که یک بازیکن باید انجام دهد سه مورد است. بازی های شناخته شده match-3 شامل Bejeweled و Candy Crush Saga هستند.

Matchmaking

یک سیستم بازی که به طور خودکار بازیکنان با سبک های بازی، خواسته ها، اهداف یا سطوح مهارت مشابه را در یک تیم یا گروه دسته بندی می کند. در بازی‌ها یا حالت‌های رقابتی، رتبه مسابقه یا MMR عددی است که بر اساس مهارت به هر بازیکن اختصاص می‌یابد و مبنایی برای تطبیق بازیکنان است. این رتبه بر اساس عملکرد فردی یا تیمی بالا یا پایین می رود.

Maxed Out

  1. رسیدن به حداکثر سطحی که یک شخصیت (یا در برخی موارد، یک سلاح یا سایر آیتم های بازی) می تواند داشته باشد.
  2. بالا بردن آمار یک شخصیت به حداکثر مقدار.
  3. حالتی در بازی های استراتژی بلادرنگ یا Real-Time، که واحدها را تا رسیدن به حداکثر تعداد جذب کنید.

Meta

مخفف Most Effective Tactics Availabe، نامی برای موثرترین تاکتیک های موجود در یک بازی ویدئویی. پنیر یا Cheese را نیز ببینید.

Metagame

در بازی‌هایی که بازی‌های تکراری را تشویق می‌کنند، از جمله بازی‌های چندنفره مبتنی بر مسابقه، متاگیم یا متا به عناصر گیم‌پلی اطلاق می‌شود که معمولاً بخشی از بازی اصلی نیستند، اما بازیکن می‌تواند برای تغییر بازی‌های بعدی بازی اصلی از آنها استفاده کند. به عنوان مثال، در برخی از بازی‌های Roguelike، متاگیم برای باز کردن توانایی ظاهر شدن آیتم‌های جدید در سطوح تصادفی استفاده می‌شود، در حالی که برای بازی‌های کارتی کلکسیونی دیجیتال مانند Hearthstone، ساختار کلی کارت و عرشه بخشی از متاگیم در نظر گرفته می‌شود.

Metastory

مجموع تمام داستان های شناخته شده یا ضمنی هر شخصیت در بازی، هر خط داستانی منشعب، تمام نتایج بالقوه و داستان پس زمینه.

Metroidvania

ژانری از بازی‌های متمرکز بر کاوش، که معمولاً دارای یک دنیای بزرگ به هم پیوسته است. دسترسی به مناطق خاص و شکست دادن دشمنان خاص نیاز به مواردی دارد که در جای دیگری یافت می شوند، که برای به دست آوردن آنها نیاز به اکتشاف و شکست دادن دشمنان دارد. این بازی ها معمولاً پلتفرم های اسکرول جانبی هستند یا از بالا به پایین مشاهده می شوند، اگرچه می توان آنها را به صورت سه بعدی نیز یافت. بسیاری از بازی‌های Roguelike ویژگی‌هایی مانند مرگ دائمی را قرض می‌گیرند. نام دو پیشگام این ژانر، سری Metroid و Castlevania است.

Micro

کنترل عناصر دقیق گیم پلی توسط بازیکن. ماکرو را نیز ببینید.

Microtransaction

یک مدل کسب‌وکار که در بازی‌هایی استفاده می‌شود که در آن بازیکنان می‌توانند کالاهای مجازی را از طریق پرداخت‌های خرد خریداری کنند، که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد. خرید درون برنامه ای یا IAP را نیز ببینید.

Min-Maxing

با minimax اشتباه گرفته نشود. تمرین انجام یک بازی نقش آفرینی، بازی جنگی یا بازی ویدئویی با هدف ایجاد “بهترین” شخصیت از طریق به حداقل رساندن ویژگی های نامطلوب یا بی اهمیت و به حداکثر رساندن ویژگی های مورد نظر. این معمولاً با بهبود یک ویژگی یا توانایی خاص (یا مجموعه‌ای از ویژگی‌ها/توانایی‌ها) با قربانی کردن توانایی در همه زمینه‌های دیگر انجام می‌شود. انجام این کار در بازی‌هایی که ویژگی‌ها از تعداد معینی امتیاز به‌جای بازی‌هایی که به‌طور تصادفی تولید می‌شوند، آسان‌تر است.

Miniboss

بچه غول! Boss را ببینید.

Minigame

یک “بازی درون یک بازی” که اغلب به عنوان انحراف از طرح بازی ارائه می شود.

Mission

مأموریت اصلی. لِول یا کوئِست.

Mob

Mob اصطلاحی برای دشمن درون بازی است که در یک منطقه خاص پرسه می‌زند. این مخفف “موبایل” است و برای اولین بار در بازی های آنلاین مبتنی بر متن با اشاره به شخصیت های غیر بازیکن استفاده شد.

MOBA

multiplayer online battle arena را ببینید.

Mod

یک اضافه یا تغییر شخص ثالث به یک بازی. مودها ممکن است به شکل پوسته شخصیت های جدید، مکانیک بازی تغییر یافته یا ایجاد یک داستان جدید یا یک دنیای بازی کاملاً جدید باشد. برخی از بازی‌ها مانند Fallout 4) و(Skyrim  ابزارهایی را برای ایجاد حالت‌های بازی ارائه می‌کنند، در حالی که بازی‌های دیگری که به طور رسمی از تغییرات بازی پشتیبانی نمی‌کنند، می‌توانند با استفاده از ابزارهای شخص ثالث تغییر یا گسترش داده شوند.

Mode

  1. حالت‌های فنی یا غیربازی برای سخت‌افزار یا نرم‌افزار یک بازی ویدیویی، مانند حالت تشخیص یا پیکربندی، تست ویدیو یا صدا، یا حالت جذب بازی‌های آرکید.
  2. حالت های گیم پلی که بر مکانیک بازی تأثیر می گذارد.

Motion Control

یک سیستم بازی که به حرکت فیزیکی بازیکن برای کنترل اعمال شخصیت بازیکن نیاز دارد. کنترل حرکت که توسط Nintendo Wii محبوب شده است، در کنسول های اخیر و سیستم های دستی موجود است.

Mouselook

Free look را ببینید.

MP

  1. مخفف نقاط جادویی یا Magic Points.
  2. مخفف چند نفره یا MultiPlayer.

MUD

همچنین دامنه چند کاربره، سیاهچال چند کاربره. دنیای مجازی چند نفره در زمان واقعی، معمولاً مبتنی بر متن.

Mudflation

یک پدیده اقتصاد مجازی بازی آنلاین که در آن بازیکنان آخر بازی از نظر ارز غنی می شوند و هزینه اقلام کمیاب را کاهش می دهند.

Multi-Load Games

بازی‌هایی که معمولاً مربوط به دهه 1980 هستند، هر بار فقط یک قسمت از بازی را در حافظه بارگذاری می‌کنند. این تکنیک به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که هر بخش درون حافظه بازی را پیچیده تر کنند.

Multiplatform

همچنین cross-platform.

بازی ای که می توان آن را بر روی چندین پلتفرم بازی کرد.

Multiplayer

بازی ای که به چندین بازیکن اجازه می دهد همزمان بازی کنند.

Multiplayer Online Battle Arena (MOBA)

یک ژانر از بازی ویدیویی که توسط Defense of the Ancients رایج شده و تیم‌هایی از بازیکنان را برای دفاع از پایگاه خانگی خود در برابر حملات دشمن قرار می‌دهد.

Multiple Character Control

یکی از ویژگی های بازی های ویدئویی نقش آفرینی که در آن بازیکن چندین شخصیت را در زمان واقعی کنترل می کند. پلی استیشن 2 اولین بار با این ویژگی در سری Summoner و Dynasty Warriors بود.

Multiple Endings

وقتی داستان یک بازی چندین نتیجه نهایی دارد، در مقایسه با یک داستان خطی که معمولاً با شکست رئیس نهایی بازی به پایان می رسد. برای مشاهده هر پایان ممکن است بازیکنان مجبور باشند شرایط خاصی را رعایت کنند.

Multiplier

در بازی‌های دارای سیستم امتیازدهی، یک عنصر گیم‌پلی است که ارزش امتیازهای کسب‌شده توسط مقدار ضریب داده شده را در حالی که ضریب فعال است، افزایش می‌دهد. ویژگی مشترک اکثر میزهای پین بال.

 

N

Nerf

یک تغییر، معمولاً یک وصله، با هدف تضعیف یک آیتم، تاکتیک، توانایی یا شخصیت خاص، ظاهراً برای متعادل سازی اهداف. با Buff در تضاد است.

New Game Plus

گزینه ای برای پخش دوباره داستان یک بازی که از قبل کامل شده است، با حمل شخصیت ها، ویژگی ها یا تجهیزات از یک بازی قبلی.

Newbie

شخصی که تازه وارد بازی شده است، که معمولاً به عنوان تحقیرآمیز استفاده می شود، اگرچه اغلب سبک دل. نه به اندازه نوب تحقیر آمیز.

Noclip Mode

تقلبی که به بازیکنان اجازه می‌دهد با غیرفعال کردن برش از اشیاء غیرقابل نفوذ – دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها عبور کنند.

No Johns

اصطلاحی به معنای “بدون بهانه” است که معمولاً زمانی استفاده می شود که بازیکن دلایل نادرست یا اغراق آمیز را برای خوب بازی نکردن اعلام کند. از انجمن رقابتی Super Smash Bros. Melee سرچشمه می گیرد.

Non-Player Character (NPC)

همچنین CPU،

مخفف کاراکتر غیر بازیکن یا شخصیت غیر قابل بازی، یک شخصیت تحت کنترل کامپیوتری یا هر شخصیتی است که تحت کنترل مستقیم بازیکن نیست.

Noob

اصطلاحی تحقیر آمیز برای توهین به بازیکنی که مرتکب اشتباهاتی می شود استفاده می شود که از یک بازیکن باتجربه انتظار می رود از آنها اجتناب کند. تازه کار یا Newbie  را ببینید.

No-Scope

شبیه به سریع اسکوپ کردن (نشانه گرفتن)، این زمانی است که بازیکن از یک تفنگ تک تیرانداز برای رسیدن به یک قتل بدون استفاده از دامنه آن استفاده می کند.

Note Highway

یک عنصر بصری در اکثر بازی‌های ریتمی که نت‌هایی را که بازیکن باید هنگام حرکت روی صفحه نمایش دهد، نشان می‌دهد. هنگامی که یادداشت‌ها روی صفحه نمایش بر روی یک شبکه مبتنی بر پرسپکتیو به سمت پایین حرکت می‌کنند، معمولاً این یک “بزرگراه” در نظر گرفته می‌شود و آن را به عنوان یک بزرگراه جاده‌ای جلوه می‌دهد.

NT

مخفف Nice Try. به طور کلی از طریق عملکرد چت در بازی های چند نفره آنلاین برای تقویت روحیه بازیکنان گفته می شود. می تواند به سمت تیم های دوست و دشمن هدایت شود. زمانی استفاده می‌شود که هم تیمی‌ها یا حریفان پس از امتحان چیزی جدید شکست می‌خورند، یا تلاش زیادی برای رسیدن به هدف بی‌فایده ای انجام می‌دهند. “تلاش خوب” همچنین می تواند به شیوه ای تحقیرآمیز برای تمسخر حریفان استفاده شود.

 

O

Old-School Gaming

Retrogaming را ببینید.

On-disc DLC

محتوایی که در رسانه فیزیکی (معمولاً دیسک) یک بازی قرار دارد، اما بدون خرید جداگانه محتوا قابل دسترسی نیست. معمولا DLC روز اول چنین فرض می شود، اما نه همیشه. این اصطلاح همچنین شامل داده هایی می شود که با یک بازی قابل دانلود دانلود می شوند اما بدون پرداخت قابل دسترسی نیستند. برای بازی های رایگان یا فریمیوم استفاده نمی شود.

On Rails

اصطلاحی که به گیم پلی بازی اشاره می کند که در آن بازیکن فقط می تواند در یک جهت با کاوش یا انشعاب محدود پیشرفت کند، شبیه به یک سواری تاریک در پارک های موضوعی. در حالی که این مورد در ژانرهای خاصی انتظار می رود، مانند تیراندازی ریلی، ممکن است در ژانرهایی که معمولاً امکان کاوش بیشتر را فراهم می کنند، مورد انتقاد قرار گیرد.

One-Trick

زمانی که یک بازیکن به طور مداوم بازی به عنوان یک شخصیت خاص را در فهرست گسترده ای انتخاب می کند و اغلب از تغییر دادن امتناع می کند.

Online Game

بازی که بخشی از موتور بازی روی سرور است و نیاز به اتصال به اینترنت دارد. بسیاری از بازی های چند نفره از بازی آنلاین پشتیبانی می کنند.

Open Beta

برعکس یک بتای بسته. بازیکنان آزمون ملزم به توافق نامه های عدم افشا نیستند و آزادند که بازی را به دیگران نشان دهند.

Open World

دنیای بازی که در آن بازیکن آزادی بسیار بیشتری در انتخاب ترتیب بازدید از مناطق در جهان دارد، نه اینکه محدود به یک ترتیب از پیش تعریف شده یا به شدت محدود از مناطق بازدید شود. در حالی که “دنیای باز” و “جعبه شن” گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند، این اصطلاحات به مفاهیم مختلفی اشاره دارند و مترادف نیستند.

Openworld g d

OTP

مخفف تسویه حساب تک ترفندی که اغلب به صورت تحقیرآمیز استفاده می شود، اما در صورتی که فرد بتواند به طور مداوم تیم خود را حمل کند، می تواند به صورت فخرفروشی نیز استفاده شود.

Overextend

هنگامی که یک بازیکن یا گروهی از بازیکنان در حال حرکت هستند یا به سمت نقشه حرکت می کنند، جایی که می تواند قلمرو دشمن باشد، جایی که به احتمال زیاد تعداد آنها بیشتر است و نابود می شوند.

Overpowered (OP)

آیتم، توانایی یا جلوه دیگری که بیش از حد قدرتمند است، تعادل بازی را به هم می زند. اغلب یک اصطلاح بحث برانگیز است.

Overworld

  1. در بازی های جهان باز مانند بازی های RPG، منطقه ای که در خدمت اتصال سایر مناطق دنیای بازی است.
  2. در بازی های پلتفرم، سطوحی که بالاتر از سطح زمین در نظر گرفته می شوند، در مقابل سطوح غار مانندی که از آنها به عنوان دنیای زیرین یاد می شود.

 

P

Pacifist Run

تلاش برای رسیدن به پایان یک بازی در حالی که کمترین دشمنان ممکن را شکست می دهند اغلب با سوء استفاده از اشکالات و باگ های مختلف موجود در درون بازی.

Pack-in Game

بازی ای که همراه با خرید کنسول بازی ویدیویی به عنوان بسته بندی محصول گنجانده شده است. به آن بازی Launch Game نیز گفته می شود.

Paddle

یک کنترلر بازی که در اصل شامل یک صفحه بزرگ بود که می‌توان آن را در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخاند تا حرکتی را در یک بعد در بازی ایجاد کند.

Palette Swap

شخصیت‌های بازی ویدیویی که از نظر گرافیکی شبیه به هم هستند به جز یک پالت تغییر رنگ، استفاده از این روش می تواند موجب حفظ و ذخیره ی منابع شود.

Party

  1. در یک بازی چند نفره تعاونی، تیمی از بازیکنان با هم کار می کنند تا ماموریت یا ماموریت مشابهی را انجام دهند. به بازی نقش آفرینی § مکانیک بازی مراجعه کنید.
  2. در یک بازی تک نفره، گروهی از شخصیت ها که با هم در تلاش انجام وظیفه ای (کوئِستی) هستند که ممکن است بازیکن کنترل کند یا مستقیم ترین دسترسی را به آن داشته باشد. خود شخصیت ها معمولاً به عنوان “اعضای پارتی” شناخته می شوند.

Parry

نوعی مانع شدن از ضربه خوردن در بازی های ویدیویی مبارزه ای که هیچ نقطه ضعفی برای بازیکن ندارد. عمدتاً ببه صورت جا خالی.

Party Game

یک بازی چند نفره که معمولاً از یک سری مینی گیم های کوتاه تشکیل شده است که می توان به راحتی در یک محیط اجتماعی بازی کرد.

Patch

فرآیندی که طی آن توسعه‌دهنده یک بازی ویدیویی اقدام به ایجاد به‌روزرسانی یک بازی از قبل منتشر شده می‌کند و قصد دارد احتمالاً محتوای جدیدی را اضافه کند، اشکالات موجود در بازی فعلی را برطرف کند، مشکلات شخصیت‌ها را متعادل کند (مخصوصاً در بازی‌های چند نفره آنلاین با تمرکز رقابتی رایج است)، یا به روز رسانی بازی برای سازگاری با نسخه های محتوای قابل دانلود.

Pause

گزینه ای برای تعلیق موقت بازی یک بازی ویدیویی، به بازیکن اجازه می دهد استراحت کند یا به یک موضوع فوری خارج از بازی رسیدگی کند، یا اقدامات دیگری مانند تنظیم گزینه ها، ذخیره بازی فعلی و/یا پایان دادن به جریان جلسه ی بازی فعلی انجام دهد. در بازی‌های چندنفره آنلاین یا شبکه‌ای، توقف موقت ممکن است به عنوان یک ویژگی در دسترس نباشد، زیرا این گونه بازی‌ها برای عملکرد صحیح نیاز به فعالیت مداوم همه بازیکنان شرکت‌کننده دارند.

Pay to Win (P2W or PTW)

عناصری از یک بازی که تنها با خرید دیجیتالی ممتاز می توان قفل آنها را باز کرد. بسته‌های خرید می‌توانند شامل ارز بازی، منابع، شخصیت‌های ویژه، آیتم‌های منحصربه‌فرد، بلیط‌های احضار، پوسته‌های شخصیت‌ها که به آمار آنها قوت می بخشد، یا امتیاز VIP در صورتی که بازی دارای سیستم VIP داخلی باشد – هر چیزی که به خریدار مزیت نامتناسبی بدهد. این طرح کسب درآمد می تواند منجر به تجربه نامتعادل بین بازیکنان شود.

Pentakill

پنتاکیل که معمولاً در MOBA استفاده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که یک بازیکن به صورت متوالی به 5 بازیکن حریف ضربه قاتلانه وارد کند و همه ی آن ها را بکشد که منجر به حذف تیم مقابل می‌شود. قابل مقایسه با Ace.

Peripheral

لوازم جانبی. یک جزء سخت افزاری اختیاری برای یک سیستم بازی ویدیویی. مهم ترین مثال ها از لوازم جانبی موس و کیبورد و هدفون هستند.

Perks

امتیازات ویژه ای که بازیکنان بازی های ویدیویی می توانند به شخصیت های خود اضافه کنند تا توانایی های ویژه ای را ارائه دهند. مشابه پاور آپ ها، اما دائمی.

Permadeath

همچنین حالت هاردکور.

به طور کلی به زمانی اشاره می‌کند که یک بازیکن باید به‌جای اینکه از یک بازی ذخیره‌شده یا نقطه ذخیره‌سازی، بازی را شروع کند، زمانی که شخصیتش می‌میرد، بازی را باید دوباره از اول شروع کند. این همچنین ممکن است به موردی اشاره داشته باشد که یک بازیکن مجبور است به دلیل عدم دستیابی به یک هدف خاص بازی را مجدداً شروع کند. این اصطلاح ممکن است برای بازی‌های گروهی مانند بازی‌های نقش‌آفرینی تاکتیکی نیز صدق کند، اگر مرگ شخصیت آن شخصیت را به طور کامل از بازی حذف کند اما بازی ممکن است با شخصیت‌های دیگر ادامه یابد.

Persistent State World (PSW)

یک دنیای بازی آنلاین که مستقل از بازیکنان وجود دارد و به طور نیمه دائمی تحت تأثیر اعمال آنها قرار می گیرد.

Pervasive Game

بازی ای که دنیای درون بازی خود را با دنیای فیزیکی ترکیب می کند. این اصطلاح با بازی های همه جا حاضر، بازی های واقعیت مختلط و بازی های موبایلی آگاه از مکان همراه است. نمونه هایی از بازی های فراگیر عبارتند از Pokémon Go و Pac-Manhattan.

Physical Release

نسخه‌ای از یک بازی ویدیویی که بر روی یک دیسک نوری یا دستگاه ذخیره‌سازی دیگر منتشر می‌شود، برخلاف دانلود دیجیتال.

Ping

  1. در بازی های آنلاین، تاخیر شبکه بین مشتری و سرور. همچنین به تأخیر(لگ) مراجعه کنید.

همچنین می تواند برای زمان تاخیر استفاده شود، اگر تاخیر شبکه زیاد باشد.

  1. وسیله ای برای برجسته کردن یک ویژگی در نقشه بازی که در رابط کاربری بازیکنان متحد دیده می شود. مانند مشخص کردن سلاح ، وسایل ، دشمن یا مکان های متفاوت در بازی آنلاین چند نفره ای مثل وارزون.

Ping System

در بازی‌های چندنفره مشارکتی، سیستم پینگ یک ویژگی گیم‌پلی است که به بازیکنان یک تیم اجازه می‌دهد تا سایر ویژگی‌های روی نقشه (مانند ایستگاه‌های بین راه، دشمنان یا گنج) را به‌طور واضح برای بازیکنان متحد خود برجسته کنند یا «پینگ» کنند. در حالی که قبلاً سیستم‌های پینگ در ژانرهای مختلف مانند MOBA وجود داشت، Apex Legends در اواخر دهه 2010 با محبوبیت این سیستم برای تیراندازی اول شخص که ارتباط مؤثر بین بازیکنان را بدون نیاز به چت صوتی امکان‌پذیر می‌کرد، مورد اشاره قرار گرفت.

Pitty Bull

مکانیکی در برخی از بازی‌های گاچا که در آن بازیکن در نهایت پس از برداشت های ناموفق بیش از حد و دست خالی ماندن، دریافت یک آیتم با کیفیت بالا را برای بازیکنان تضمین می‌کند.

Pixel Hunting

یک عنصر بازی که شامل جستجوی کل صحنه برای یک نقطه تعاملی واحد (اغلب به اندازه پیکسل) است. رایج در بازی های ماجراجویی، اکثر بازیکنان پازل های «شکار پیکسل» را کاری طاقت فرسا می دانند که ناشی از طراحی ناکافی بازی است. نسخه متنی-ماجراجویی این مشکل «حدس زدن فعل» یا «معمای نحوی» نام دارد.

Platform

  1. یک کلمه کلیدی برای سیستم عامل، یک بازی ویدیویی برای ویندوز یا اندروید و غیره منتشر می شود، نه برای رایانه شخصی، کنسول یا موبایل.
  2. یک قطعه زمین ساکن و راکد، اغلب شناور، در یک بازی پلت فرم (به زیر مراجعه کنید).

Platform Game

همچنین پلتفرمر

هر بازی ویدیویی یا سبکی که شامل استفاده سنگین از پریدن، بالا رفتن و سایر مانورهای آکروباتیک برای هدایت شخصیت بازیکن بین سکوهای معلق و از روی موانع در محیط بازی باشد.

Platting

اصطلاحی انحصاری برای کاربران پلی استیشن که به دستیابی به تمام دستاوردهای یک بازی اشاره دارد. کلمه “plat” به جایزه پلاتینیومی اشاره دارد که معمولاً سخت ترین دستاورد و اغلب آخرین دستاوردی است که باز می شود.

Player-Character (PC)

شخصیتی که توسط بازیکن انسان در یک بازی ویدیویی کنترل و بازی می شود. اغلب قهرمان اصلی بازی است. Tidus از Final Fantasy X و Doomguy از سری Doom همگی «شخصیت‌های بازیکن» هستند که توسط استودیوهای بازی آنها ساخته شده‌اند. با NPC ها مقایسه کنید.

Player Versus Environment (PvE)

به مبارزه با دشمنان کنترل شده توسط رایانه (شخصیت های غیر بازیکن)، برعکس بازیکن در مقابل بازیکن  (PvP) اشاره دارد.

Player Versus Player (PvP)

به رقابت با بازیکنان دیگر، بر خلاف بازیکن در مقابل محیط  (PvE) اشاره دارد.

Playthrough

عمل انجام یک بازی از ابتدا تا انتها، در یک یا چند جلسه. با Longplay مقایسه گردد.

Playtesting

فرآیندی که در آن توسعه‌دهندگان بازی، بازی کردن بازیکنان به نام  (Playtesters) را مشاهده می‌کنند که بازی‌شان را آزمایش می‌کنند تا دریابند تجربه کاربر چگونه است، به‌منظور اینکه ببینند بازیکنان کجا گیر می‌کنند، چه اطلاعاتی به وضوح منتقل می‌شوند و چه اطلاعاتی را ندارند، یا آنکه کدام عناصر گیم‌پلی لذت بخش یا خسته کننده هستند.

Pocket (Pocketing)

Pocketing در بازی‌های چندنفره به زمانی اشاره دارد که یک بازیکن (معمولاً در نقش پشتیبان درمانگر بازی می‌کند) به طور انحصاری از یک هم تیمی منفرد (معمولاً یک تانک) پشتیبانی می‌کند، یا در مدت زمان طولانی اما با چند هم تیمی یا در طول کل مسابقه با یک هم تیمی تکی. این کار با هدف اطمینان از بقای بازیکن پشتیبانی شده در طول مدتی که از آنها حمایت می شود انجام می شود. اصطلاح پاکت، یا به بازیکن حمایت کننده یا بازیکن پشتیبانی شده اشاره دارد.

Pog/Poggers

از PogChamp، اصطلاحی به معنای بزرگ یا عالی، اغلب بازی در یک بازی. مخفف بازیکن یک بازی است، یعنی فرد در انجام آن بازی زبردست گردیده.

Point of No Return

نقطه ی بی بازگشت، نقطه ای در بازی که از آن بازیکن نمی تواند به مناطق قبلی بازگردد.

Port

Game Port را ببینید.

Postgame

گیم پلی که پس از اتمام خط داستانی بازی اتفاق می افتد. پس از بازی ممکن است ابزارهای جدیدی را برای بازی باز کند، مانند بازی جدید پِلاس، مینی‌گیم‌های اضافی یا بازی‌های جانبی، یا حتی یک خط داستانی دوم و اضافی برای شخصی که بازی میکند.

Popping Off

این اصطلاح که گیمری پاپ آف می شود بیشتر در زمینه رقابت‌های ورزش‌های الکترونیکی یا پخش بازی‌های ویدیویی، زمانی که گیمری به‌طور غیرمنتظره‌ای در یک بازی ویدیویی برای مدت کوتاهی عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد، استفاده می شود.

Power-Up

یک شی که به طور موقت توانایی ها یا علاقه های اضافی به شخصیت بازی می دهد.

به پاور آپ های مداوم Perk یا امتیاز می گویند.

Power Creep

عدم تعادل تدریجی یک بازی به دلیل انتشار پی در پی محتوای جدید. این پدیده ممکن است توسط تعدادی از عوامل مختلف ایجاد شود و در موارد شدید، می تواند به طول عمر بازی که در آن انجام می شود آسیب برساند. گسترش‌های بازی معمولاً قوی‌تر از محتوای موجود قبلی هستند و به مصرف‌کنندگان انگیزه می‌دهند تا آن را برای رقابت‌هایی با سایر بازیکنان یا به‌عنوان چالش‌های جدید برای تجربه تک‌نفره بخرند. در حالی که میانگین سطح قدرت در بازی افزایش می‌یابد، محتوای قدیمی‌تر از تعادل خارج می‌شود و به‌تدریج منسوخ یا نسبتاً ضعیف می‌شود، و عملاً آن را از دیدگاه رقابتی یا چالش‌جویی بی‌فایده می‌کند.

گاهی اوقات ممکن است به نتیجه تعادل مکرر یک بازی عمدتاً از طریق باف ها و نرف ها اشاره داشته باشد، بنابراین هر شخصیتی به طور قابل‌توجهی قدرتمندتر از آن چیزی است که در زمان عرضه بود.

Power Spike

لحظه ای که در آن یک شخصیت یک افزایش قدرت نسبی را از بالا رفتن بیشتر از یک نقطه عطف معمولی می بیند. این معمولاً به دلیل در دسترس قرار گرفتن یک آیتم یا باز شدن توانایی های خاصی است.

Pro

نسخه کوتاه شده کلمه “حرفه ای”. فردی با تجربه، مهارت و به ویژه دانش در یک بازی خاص.

Proc

“Proc” و “proccing” فعال شدن یا وقوع یک رویداد بازی تصادفی است. به ویژه برای بازی‌های آنلاین چندنفره انبوه، فرآیندها رویدادهای تصادفی هستند که در آن تجهیزات ویژه به کاربر قدرت اضافی موقتی می‌دهند، یا زمانی که دشمن حریف ناگهان به نوعی قدرتمندتر می‌شود. منشأ این اصطلاح نامشخص است، احتمالاً از وقوع تصادفی برنامه ریزی شده، فرآیند یا رویه.

Procedural Generation

هنگامی که بازی به طور الگوریتمی عناصر تولید شده به طور تصادفی را ترکیب می کند، به ویژه در بخش ایجاد و خلق دنیای بازی. همچنین Roguelike را نیز ببینید.

Pro Gamer Move

“حرکت حرفه ای گیمر” یک حرکت استراتژیک و تاکتیکی در بازی است که نشان می دهد بازیکن دقیقاً می داند چه کاری انجام می دهد. این عبارت از ابتدای هزاره به صورت آنلاین تعریف شد و به دلیل زمینه طنز آن به سرعت شهرت یافت.

Professional Gaming

Electronic Sports را ببینید.

Progression System

مکانیسم بازی که تعیین می‌کند بازیکن چگونه شخصیت بازیکن خود را در طول یک بازی یا چندین بازی بهبود می‌بخشد، مانند کسب امتیاز تجربه برای ارتقای شخصیت‌ها، انجام وظایف برای به دست آوردن توانایی‌های جدید یا بخشی از بهبود متای بازی.

PT

به 1) امتیازهای رزمی (یعنی نبرد تن به تن، دور زنی و غیره) و 2) امتیازات مهارت (یعنی مبتدی، متخصص، نخبه، استاد) اشاره دارد. اغلب به عنوان مرجع برای برآوردن الزامات استفاده می شود. اغلب به عنوان مرجع برای برآوردن الزامات استفاده می شود.به منظور قادر سازی به تجهیز زره، سلاح، و همچنین برای ساخت سلاح، مهمات و زره برای متخصصان، و باز کردن مهارت های سطح بعدی (برای مثال 30 عدد PT مهارت مبتدی برای باز کردن قفل مهارت های خبره).

Pub

  1. مخفف لابی عمومی، برخلاف لابی خصوصی.
  2. بازیکنانی که در لابی های عمومی بازی می کنند. که به آن ها Pubbies هم گفته می شود.

Public Lobby

یک لابی چندین نفره متشکل از بازیکنان تصادفی که با استفاده از ابزارهای همبازی یابی درون بازی پیدا می شوند.

Publisher

شرکتی که (کلاً یا جزئی) بازی را تأمین مالی، توزیع و بازاریابی می کند. این با توسعه دهنده متفاوت است، اگرچه ممکن است ناشر مالک توسعه دهنده باشد.

PUG

Pick-Up Group. این یک مخفف در MMORPG هایی است که به گروهی از بازیکنان که معمولاً برای انجام یک کار سودمند متقابل تشکیل می شوند، اشاره دارد.

Pwned

تحت سلطه حریف، معمولا بازیکن دیگری. غلط املایی عمدی “مالک” که در World of Warcraft محبوب شد.

 

Q

QTE

مخفف Quick Time Event.

Quality Assurance

تیم‌های تضمین کیفیت برای بازی‌ها، یک عنوان را چندین بار در تلاش برای یافتن و ردیابی باگ ها، اشکالات و گلیچ ها در بازی قبل از پخش زنده (یا اصطلاحاً انتشار) بازی ، بازی می‌کنند. این فرآیند می تواند در اوایل توسعه شروع شود و تا پس از تولید ادامه یابد. نباید با playtesting اشتباه گرفته بشود.

Quest

هر فعالیت مبتنی بر هدف که در بازی با هدف داستان (جستجوی داستان) یا پیشرفت در سطح شخصیت (جستجوی جانبی) ایجاد می شود. کوئست‌ها انواع متداول زیادی را دنبال می‌کنند، مانند شکست دادن تعدادی هیولا خاص، جمع‌آوری تعدادی آیتم خاص، یا اسکورت ایمن یک شخصیت غیربازیکن. برخی از ماموریت‌ها شامل اطلاعات و مکانیک‌های دقیق‌تر هستند و بازیکنان یا به‌عنوان رهایی از یکنواختی رایج از آنها لذت زیادی می‌برند یا به‌عنوان بی‌فایده پیچیده‌تر از آنچه لازم است مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

Quick Time Event (QTE)

رویداد کوتاه مدت، رویدادی در یک بازی که معمولاً از بازیکن می‌خواهد دکمه کنترلر مشخص شده را فشار دهد یا کنترل‌های آنالوگ کنترلر را در یک پنجره زمانی کوتاه حرکت دهد تا در رویداد موفق شود و به جلو پیشرفت کند، در حالی که انجام ندادن این کار ممکن است به کاراکتر بازیکن آسیب برساند یا منجر به یک موقعیت بازی تمام شده (گیم اووِر) شود.

Quicksave

  1. مکانیزمی در یک بازی ویدیویی که در آن پیشرفت به یا از یک بازی ذخیره شده را می توان با فشار دادن یک دکمه کنترلگر یا فشار دادن کلید، به جای باز کردن گفتگوی فایل برای یافتن مکان فایل ذخیره شده، انجام داد. به طور معمول، تنها یک مکان بارگیری سریع وجود دارد و ذخیره سریع هر حالت ذخیره شده قبلی را بازنویسی می کند.
  2. گزینه ای برای استفاده از یک سیو یکباره که بازیکن را از بازی خارج می کند و به او اجازه می دهد از جایی که آخرین بار بوده و در حالتی که قبلا بوده است ادامه دهد و در نتیجه به بازیکن اجازه می دهد کنسول را خاموش کند یا کار دیگری انجام دهد. با آن بدون از دست دادن پیشرفت، اما بدون به دست آوردن چیزی فراتر از آن در مقایسه با عدم ذخیره سازی سریع. در بازی‌های دستی رایج‌تر است، جایی که تأکید بر جلسات کوتاه گیم‌پلی، توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا به بازیکن راهی برای بازی برای دوره‌های کوتاه‌تر بدهند.

Quickscoping

تکنیکی در بازی‌های ویدئویی تیراندازی اول شخص که برای حمله به یک هدف با هدف‌گیری سریع مناظر بر روی یک سلاح و شلیک فوری استفاده می‌شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

گیمباتو در شبکه های اجتماعی