بازی Sid Meier’s Civilization VI یک بازی ویدیویی استراتژی نوبتی 4X محصول سال ۲۰۱۶ است که توسط Firaxis Games توسعه یافته و توسط 2K منتشر شده است.
همانند نسخههای قبلی، هدف بازیکن توسعه یک تمدن از یک سکونتگاه اولیه در طول هزارههای متمادی درون بازی است تا به یک قدرت جهانی تبدیل شود و به یکی از چندین شرط پیروزی، مانند سلطه نظامی، برتری تکنولوژیکی یا نفوذ فرهنگی، بر سایر حریفان انسانی و تحت کنترل کامپیوتر دست یابد. بازیکنان این کار را با کاوش در جهان، تأسیس شهرهای جدید، ساخت و ساز و بهبود شهرها، استقرار نیروهای نظامی برای حمله و دفاع از خود در برابر دیگران، تحقیق در مورد فناوریهای جدید و پیشرفتهای مدنی، توسعه یک فرهنگ تأثیرگذار و مشارکت در تجارت و مذاکره با دیگر رهبران جهان انجام میدهند.
گیمپلی و نوآوریها
سیستم (Unstacking Cities)
یکی از مهمترین تغییرات در Civilization VI، معرفی سیستم «ناپوشیدهسازی شهرها» است. در این سیستم، ساختمانهای کلیدی مانند بازارها، معابد و پادگانها بهصورت «ناحیه»های جداگانه بر روی کاشیهای مجزا در نقشه قرار میگیرند. این ویژگی باعث میشود که بازیکنان مجبور شوند برای هر شهر بهصورت تخصصی برنامهریزی کنند و مکانیابی دقیق برای ناحیهها اهمیت بیشتری پیدا کند.
درخت فناوری و فرهنگ
بازی با افزودن درخت «Civics» در کنار درخت فناوری، پیشرفت فرهنگی و سیاسی را بهصورت جداگانه مدیریت میکند. سیستم «Eureka!» نیز با ارائه اهداف خاص برای هر فناوری یا سیاست، امکان تسریع در تحقیق آنها را فراهم میسازد. این تغییرات باعث میشوند که بازیکنان بهصورت فعالتر در توسعه تمدن خود نقش داشته باشند.
ساختار اصلی بازی
در Civilization VI، بازیکن نقش رهبر یک تمدن تاریخی را بر عهده میگیرد و هدفش رساندن آن تمدن از دوران باستان تا آینده است. این مسیر شامل توسعهی فناوری، اقتصاد، نظامی، فرهنگ و دیپلماسی است.
بازی بر پایهی نوبتها (turn-based) کار میکند. در هر نوبت، بازیکن میتواند حرکات نظامی، ساختوساز، پژوهشهای علمی، و تصمیمات دیپلماتیک را مدیریت کند.
ساختوساز شهرها
سیستم Districts: یکی از نوآوریهای بزرگ Civ VI همین سیستم است. هر شهر شامل بخشهای مختلفی میشود مثل Campuses (برای علم)، Commercial Hubs (برای تجارت)، Theatre Squares (برای فرهنگ) و… که هر کدام باید روی کاشیهای اطراف شهر ساخته شوند. مکانیابی این Districtها اهمیت استراتژیک دارد.
بهبود منابع اطراف: با استفاده از کارگران (Builders) منابع اطراف شهرها بهبود داده میشوند، مانند ساخت مزارع، معادن، کارخانهها و…
سیستم جنگ و ارتش
برخلاف نسخههای قدیمیتر، واحدهای نظامی نمیتوانند روی یک کاشی انباشته شوند (با استثنائات خاص). این باعث میشود که استراتژی چیدمان ارتش و مانور دادن اهمیت بیشتری پیدا کند.
ارتقاء واحدها و کشف واحدهای خاص هر تمدن نیز نقش کلیدی دارد.
محاصرهی شهرها، استفاده از ماشینهای محاصره، و نقش توپخانه و نیروهای هوایی در دورانهای پیشرفته از نکات برجستهی سیستم جنگ هستند.
تحقیقات علمی و فرهنگی
بازی دارای دو درخت پیشرفت جداگانه است: Science (برای فناوری) و Culture (برای سیاستها و حکومتها).
هر کدام مسیرهای مختلفی را باز میکنند. مثلاً علم باعث باز شدن واحدهای نظامی پیشرفتهتر میشود و فرهنگ، سیستم حکومتی و کارتهای سیاستی را توسعه میدهد.
محتوای بازی
تمدنها و رهبران
در نسخه پایه، Civ VI شامل ۱۹ تمدن مختلف است، اما با DLCها و بستههای الحاقی (مانند Rise and Fall، Gathering Storm و بستههای Leader Pass) این عدد به بیش از ۵۰ تمدن و رهبر میرسد.
هر تمدن ویژگیهای منحصربهفرد، واحد مخصوص، و ساختمان ویژه دارد.
تغییرات اقلیمی و فجایع طبیعی (در Gathering Storm)
با گسترش صنعتی شدن، زمین دچار تغییرات اقلیمی میشود: طوفان، آتشسوزی، سیلاب، خشکسالی، و بالا آمدن سطح دریا.
این سیستم باعث میشود بازیکن بین توسعه سریع و پایداری زیستمحیطی توازن برقرار کند.
حالتهای جدید بازی
در نسخههای جدید، حالتهای مختلف بازی معرفی شدهاند مانند Secret Societies، Heroes and Legends، Dramatic Ages که هر کدام لایهای جدید به بازی اضافه میکنند.
مثلا در “Heroes and Legends” میتوان قهرمانان افسانهای مانند هرکول یا بیو وولف را احضار کرد.
برای دانلود بازی با بهترین کیفیت به گیمباتو مراجعه کنید.