logo.gamebato

واژه نامه اصطلاحات بازی های ویدئویی

بخش چهارم

R

Rack

سطح یا لوِل را ببینید.

Radar

یک نسخه کوچکتر از منطقه بازی که معمولاً در گوشه بازیکن نمایش داده می شود که به منظور پیمایش در دنیای بازی از آن استفاده می شود. همچنین ممکن است موقعیت مکانی بازیکنان دوست و/یا دشمن را نمایش دهد. Minimap  را ببینید.

Rage

بازی‌های خشم ژانری هستند که برای ایجاد خشم و ناامیدی در بازیکن طراحی شده‌اند، با استفاده از کنترل‌های غیرقابل پیش‌بینی، موانع غیرقابل پیش‌بینی، چالش‌های ناعادلانه و/یا طعنه زدن به بازیکن، اغلب با این هدف مشخص که بازیکن را به پایان دادن خشمگینانه سوق دهند که به آن ریج کوئیت گفته می شود. تکمیل یک بازی خشم معمولاً به عنوان معیاری برای عزم و اراده به اندازه مهارت در نظر گرفته می شود. از نمونه بازی های این چنینی باید به مجموعه دارک سولز و الدن رینگ ساخته فرام سافت ور اشاره کنیم.

Rage Quit

ترک خشمگینانه، که گاهی اوقات به عنوان خشم گیمر نیز شناخته می‌شود، عمل ترک بازی در اواسط پیشرفت به جای انتظار برای پایان بازی است. به طور معمول، با ناامیدی همراه است، مانند ارتباط ناخوشایند با سایر بازیکنان، آزرده شدن یا باختن بازی. با این حال، دلایل ممکن است فراتر از ناامیدی متفاوت باشد، مانند ناتوانی در بازی به دلیل نحوه پیشرفت بازی، اخلاق بد ورزشی، یا دستکاری آمار بازی. پایان دادن خشمگینانه ممکن است به دلیل از کار افتادن بازی بازیکن، یا مشکل اتصال به شبکه توسط بازیکن رخ دهد. همچنین پیامدهای اجتماعی ترک خشمگینانه وجود دارد، مانند واداشتن سایر بازیکنان به این کار. برخی بازی‌ها می‌توانند بازیکن را به خاطر ترک زودهنگام جریمه کنند. گاهی اوقات بازیکن ممکن است به تلویزیون، کامپیوتر، کنسول یا کنترلی که بازی در آن است آسیب برساند یا حتی از بین ببرد.

Raid

Raid نوعی ماموریت در بازی است که در آن تعدادی از افراد سعی می کنند یکی از این موارد را شکست دهند: (الف) تعداد دیگری از افراد در حالت بازیکن در مقابل بازیکن (PVP)، (ب) یک سری از دشمنان تحت کنترل کامپیوتر (غیر- شخصیت های بازیکن؛ NPC ها) در میدان نبرد بازیکن در مقابل محیط (PVE)، یا (ج) یک رئیس بسیار قدرتمند (سوپر باس).

Random Encounter

یکی از ویژگی‌های گیم‌پلی که بیشتر در بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی قدیمی‌تر استفاده می‌شود که به موجب آن برخوردهای جنگی با دشمنان شخصیت غیربازیکن (NPC) یا خطرات دیگر به‌طور پراکنده و به‌طور تصادفی بدون اینکه دشمن از قبل به‌طور فیزیکی دیده شود، رخ می‌دهد.

Reactivity

به شیوه ای اشاره دارد که در آن دنیای بازی به انتخاب های بازیکن واکنش نشان می دهد و با آن تغییر می کند. مثال‌ها شامل شاخه‌بندی درختان گفتگو در یک RPG یا سیستم‌های تعاملی دقیق در یک بازی شبیه‌سازی یا استراتژی است. یک دنیای بازی واکنشی تعداد بیشتری از نتایج ممکن را برای یک اقدام خاص ارائه می دهد، اما پیچیدگی و هزینه توسعه را افزایش می دهد.

Real-Time Corruptor

نوعی برنامه خراب کننده ROM/ISO که به صورت تدریجی و نهایتاً داده های بازی های ویدیویی را در زمان اجرای بازی به منظور یافتن نتایج سرگرم کننده یا جالب خراب می کند. سرعت خراب شدن داده‌ها و شدت آن می‌تواند توسط کاربر به دلخواه تغییر کند و بازی را قادر می‌سازد در حالت خراب انجام شود یا به طور ناگهانی شدت اشکالات ناشی از آن افزایش یابد.

Real-Time Strategy (RTS)

یک ژانر از بازی های ویدئویی که در آن بازیکن کنترل یک یا چند واحد را در زمان واقعی با حریفان انسان یا رایانه کنترل می کند.

Reboot

راه‌اندازی مجدد، عناصر بازی قبلی را می‌گیرد و اساساً آن را از نو شروع می‌کند، معمولاً تغییرات بزرگی در شخصیت‌ها، تنظیمات، گیم‌پلی یا داستان کلی اعمال می‌کند. Remaster و Remake را نیز  ببینید.

Remake

یک نسخه بازسازی شده یا ریمیک از یک بازی عبارت است از یک نسخه دوباره وصله یا سر هم بندی شده از یک بازی قدیمی است.

(Remaster و reboot را نیز ببینید، در تضاد با demake.)

Remaster

ریمستر یک نسخه مدرن از یک بازی ویدیویی قدیمی است که از ابتدا برای اجرا بر روی سخت افزار مدرن تر بازسازی شده است، اغلب با گرافیک و گیم پلی ارتقا یافته اما مفاهیم اساسی گیم پلی و عناصر داستان اصلی بازی اولیه را حفظ می کند.

Remorting

همچنین Rerolling

شروع مجدد یک بازی با یک شخصیت جدید از سطح 1 پس از حداکثر کردن شخصیت قبلی.

Replay Value

توانایی بازی دوباره با لذت معقول.

Respawn

ظهور مجدد یک موجود، مانند یک شخصیت یا شی، پس از مرگ یا نابودی آن.

Respecing

در بازی‌هایی که یک بازیکن-شخصیت با صرف امتیاز، مهارت‌های خود را در درخت مهارت به دست می‌آورد، عمل احترام گذاشتن (“تخصص مجدد”) به بازیکن این امکان را می‌دهد تا تمام مهارت‌ها را حذف کند و سپس آن امتیازات را دوباره روی مجموعه‌ای از مهارت‌ها اختصاص دهد. این معمولاً مستلزم خرج کردن پول درون بازی یا سایر عناصر بازی است.

Retrogaming

همچنین به عنوان Old-School گیمینگ نیز از آن یاد می گردد.

بازی یا جمع آوری رایانه های شخصی قدیمی، کنسول، و بازی های ویدیویی آرکید در دوران معاصر.

Retrogaming g d

Review Bomb

اقداماتی که بازیکنان برای گذاشتن نقدهای منفی از یک بازی یا سایر شکل‌های رسانه در ویترین فروشگاه دیجیتال انجام می‌دهند یا به دلیل اقداماتی که معمولاً به خود بازی یا کیفیت رسانه ارتباطی ندارند، به‌عنوان نوعی اعتراض انجام می‌شوند.

Revive

عمل بازگرداندن شخصیت یا موجودی شکست خورده به زندگی که پس از از بین رفتن سلامتی از بازی حذف نمی شود. این با باززایی یا ری اسپان متفاوت است، که معمولاً بدون مداخله خارجی و زمانی که یک شخصیت پس از از بین رفتن سلامتی از بازی حذف می‌شود، رخ می‌دهد.

Rez

زنده کردن. توانایی یک کاراکتر که به آنها اجازه می‌دهد تا احیا یا دستوری برای استفاده از آن انجام دهند. مخفف Resurrect

Rhythm Game

یک ژانر از بازی ویدیویی که بازیکن را ملزم می کند تا اقداماتی را به موقع و هماهنگ با موسیقی بازی انجام دهد.

RNG

مخفف تولید اعداد تصادفی. اغلب در بازی‌هایی استفاده می‌شود که برای تاکید بر شانس‌ها به کاهش آیتم یا نرخ موفقیت آمیز اسپان بستگی دارد.

Rngesus

شخصیت پردازی rng، به شیوه ای مشابه با شخصیت پردازی های سنتی بانوی شانس، که اغلب به صورت طنز برای درخواست RNG مطلوب تر مورد خطاب قرار می گیرد. Portmanteau RNG و Jesus; RNGsus، RNJesus، RNGod یا Random Number God نیز نامیده می شود.

Rocket Jumping

Grenade Jumping نیز به آن می گویند.

تاکتیکی که در بازی‌های خاصی استفاده می‌شود که شامل شبیه‌سازی فیزیک و پرتاب‌کننده موشک یا مواد منفجره است. بازیکن سلاح خود را به سمت یا نزدیک پای شخصیت بازیکن خود نشانه می گیرد، یا شخصیت خود را در جایی که انفجار رخ می دهد بایستد و از نیروی انفجار برای به جلو راندن شخصیت فراتر از توانایی پرش معمولی استفاده می کند.

Roguelike

زیرشاخه‌ای از بازی‌ها که عمدتاً شامل سطوح تولید شده رویه‌ای، حرکت مبتنی بر کاشی، اکشن مبتنی بر نوبت، نقشه‌های پیچیده برای کاوش، مدیریت منابع و مرگ دائمی است. بازی‌هایی که فاقد برخی از این عناصر هستند، معمولاً بهتر است به عنوان خزنده سیاهچال نامیده شوند، اما می‌توان آنها را «روگلیت» نامید. به طور خاص، permadeath به تنهایی یک بازی Roguelike را نمی سازد. Roguelike ها معمولاً در سیاه چال ها تنظیم می شوند، اما ممکن است شامل یک جهان یا تنظیمات دیگر باشند. بازی‌های Roguelike معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که نسبت به بازی‌های معمولی چالش‌برانگیزتر باشند و شانس و حافظه نقش مهم‌تری دارند. نام آن برگرفته از بازی Rogue در سال 1980 است.

Roguelite

بازی هایی که برخی از ویژگی های بازی های Roguelike را دارند، اما نه همه. آنها معمولاً شامل سبک متفاوتی از گیم پلی با حرکت مبتنی بر کاشی هستند، اما سطوح تولید شده رویه، نقشه های منابع و مرگ دائمی را حفظ می کنند. در حالی که بازی‌ها ممکن است خود را Roguelites معرفی کنند، می‌توان از آن به عنوان یک اصطلاح تحقیرآمیز نیز استفاده کرد. اغلب به جای “Roguelike” به اشتباه استفاده می شود، اما این دو متفاوت هستند.

Role-Playing Video Game (RPG)

RPG بازی ای است که در آن بازیکن انسان نقش یک شخصیت خاص «کلاس» را بر عهده می گیرد و مهارت ها و توانایی های آن شخصیت را در محیط بازی ارتقا می دهد. شخصیت‌های RPG عموماً مهارت‌ها و توانایی‌های بسیار متنوعی در اختیار دارند و نظریه‌پردازی‌های زیادی در ایجاد بهترین شکل ممکن از هر یک از این کلاس‌های شخصیت‌ها دخیل است. این با بازی هایی مانند تیراندازی اول شخص (FPS) متفاوت است، که در آن شخصیت بازیکن در آن بازی ها همه فرم های استاندارد شده هستند و مهارت های فیزیکی بازیکن درگیر عامل تعیین کننده در موفقیت یا شکست آنها در بازی است. در یک بازی RPG، یک بازیکن انسانی می‌تواند بهترین بازیکن جهان در بازی باشد، اما اگر از شخصیت‌سازی غیراستاندارد استفاده می‌کند، می‌تواند به طور قابل‌توجهی توسط یک بازیکن کوچک‌تر که ساخت شخصیت‌های بهینه‌تری را اجرا می‌کند، پیشی بگیرد.

ROM Hacking

فرآیند تغییر تصویر رام یک بازی ویدیویی برای تغییر گرافیک، دیالوگ ها، سطوح، گیم پلی یا سایر عناصر بازی. این معمولاً توسط طرفداران بازی‌های ویدیویی متمایل به تکنیک انجام می‌شود تا جان تازه‌ای به یک بازی قدیمی و دوست‌داشتنی بدهند، به‌عنوان یک خروجی خلاقانه، یا اساساً بازی‌های غیررسمی جدیدی را با استفاده از موتور بازی قدیمی بسازند.

Room

در محیط‌های بازی‌های ویدیویی، یک منطقه کوچک و باز در نقشه، معمولاً مستقل است که توسط دیوارها احاطه شده و توسط درها به اتاق‌های مجاور متصل می‌شود. در بسیاری از موارد، انواع خاصی از موجودات مانند دشمنان نمی توانند بین اتاق ها حرکت کنند، در حالی که بازیکن می تواند. اتاق‌ها اغلب برای کاهش تأخیر تنها با بارگیری موجودیت‌ها در اتاق فعلی بازیکن، «مکث» همه اتاق‌های دیگر استفاده می‌شوند.

Room-Over-Room

در محیط های بازی های ویدئویی، قرار دادن یک اتاق مستقیماً بالای اتاق دیگر. دستیابی به این امر با موتور Doom که نقشه برداری را به صورت دو بعدی انجام می داد، با واریانس ارتفاع از طریق اعداد غیرممکن بود. در موتورهای بازی سه بعدی واقعی، مانند موتورهایی که از موتور Quake استفاده می کنند، اتاق روی اتاق به یک اثر آسان تبدیل شد.

Round

سطح یا لول را ببینید.

RPG

  1. مخفف بازی نقش آفرینی.
  2. در بازی های نظامی نارنجک راکتی.

Rubber Banding

  1. مکانیک بازی ناشی از تعادل پویای سختی بازی که قوانین بازی را تغییر می دهد تا بازی را رقابتی و سرگرم کننده نگه دارد. در بازی‌های مسابقه‌ای که بازیکنان انسانی ممکن است به راحتی از حریفان رایانه‌ای دور شوند، قابل توجه است. وقتی این اتفاق می‌افتد، اغلب به حریفان رایانه این امکان داده می‌شود که سریع‌تر از حد معمول پیش بروند یا از موانع خاصی اجتناب کنند تا به آنها اجازه داده شود تا از بازیکن پیشی بگیرند. این اثر به کشش و رها کردن یک نوار لاستیکی بین بازیکن و حریف کامپیوتری تشبیه شده است. این تأثیر ممکن است در مورد بازیکنان انسانی نیز صدق کند، زیرا بازی برای بازیکنان بازنده برای ماندن در رقابت، نقص‌هایی (اغلب بیان‌نشده) ایجاد می‌کند.
  2. نتیجه تاخیر شبکه در طول یک بازی چند نفره. هنگامی که مکان پخش کننده در سمت کلاینت به روز می شود، اما سرور فوراً تغییر را ثبت نمی کند، شخصیت بازیکن ممکن است زمانی که کلاینت و سرور در نهایت همگام می شوند، به مکان مناسب بازگردد.

Rush

یک تاکتیک در بازی‌های استراتژیک که در آن بازیکن توسعه اقتصادی را قربانی استفاده از بسیاری از واحدهای سریع/ضعیف ارزان‌قیمت برای عجله کردن و غلبه بر دشمن با ساییدگی یا تعداد زیاد می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای اشاره به «عجله» سریع بر روی یک هدف یا نقطه، با هدف ایجاد دستپاچگی از غافلگیری یا سرعت استفاده کرد.

 

S

S rank

دستاوردی که به یک بازیکن در یک سطح، آهنگ، دور یا مرحله با پایان دادن به آنها بدون “میس یا از دست دادن” یا هر گونه اشتباه، یا برای گرفتن بالاترین امتیاز یا درصد (معمولا بالای 90٪ یا 98٪) اعطا می شود.

این اصطلاح می‌تواند به معنای سطح رتبه‌بندی بالای یک آیتم یا شخصیت در محدوده بازی باشد (همانطور که توسط سازنده ارزیابی شده است)، اما بازیکنان در لیست ردیف‌ها نیز از آن برای اشاره به بهترین متای بازی ویدیویی استفاده می‌کنند.

Sandbox Game

یک بازی با عنصر گیم پلی که در صورت وجود چنین هدفی به بازیکن خلاقیت بالایی برای تکمیل وظایف به سمت هدف در بازی می دهد. برخی از بازی‌ها به‌عنوان بازی‌های sandbox خالص و بدون هدف وجود دارند. نمونه‌های بسیار رایج بازی‌های sandbox مواردی هستند که در آن بازیکن توانایی ایجاد، تغییر یا تخریب محیط خود را دارد، به‌عنوان مثال، بازی‌ای که شامل نوعی سیستم ساخت بازی است. این اصطلاح به جعبه شنی کودک اشاره دارد که در آن کودک می تواند بدون هدف خاصی ایجاد و تخریب کند. در حالی که «جهان باز» و «جعبه شن بازی» گاهی اوقات به جای هم استفاده می‌شوند (یا فقط معنای کوچک‌تر بودن «جعبه‌ی ماسه‌بازی» را دارند)، این اصطلاحات به مفاهیم مختلفی اشاره دارند و مترادف نیستند.

Sandbox g d

Save Point

همچنین نقطه چک یا چک پوینت.

مکانی در دنیای بازی یک بازی ویدیویی که در آن می توان پیشرفت بازیکن در بازی را ذخیره کرد. اغلب، زمانی که بازیکن می میرد یا یک Game Over دریافت می کند، پیشرفت او به آخرین نقطه ذخیره ای که استفاده کرده است بازنشانی می شود. برخی از بازی ها امتیاز ذخیره خاصی ندارند و به بازیکن اجازه می دهد در هر نقطه ذخیره کند.

Save Scumming

دستکاری حالت های ذخیره بازی برای به دست آوردن مزیت در طول بازی یا دستیابی به یک نتیجه خاص از رویدادهای غیرقابل پیش بینی. به عنوان مثال، در بازی‌های Roguelike استفاده می‌شود که به‌طور خودکار فایل‌های ذخیره شده را با مرگ شخصیت بازیکن حذف می‌کنند.

Saved Game

همچنین Game Save, Savegame, or Savefile

یک فایل یا روش ذخیره سازی داده مشابه که وضعیت بازی را در حافظه غیر فرّار ذخیره می کند و به بازیکن امکان می دهد سیستم بازی را خاموش کند و سپس دستگاه را مجددا راه اندازی کند و وضعیت بازی ذخیره شده را بارگیری کند تا از جایی که ذخیره کرده است به بازی ادامه دهد. بازی‌های ذخیره‌شده نیز ممکن است برای ذخیره وضعیت بازی قبل از یک منطقه دشوار استفاده شوند که در صورت مرگ شخصیت بازیکن، بازیکن می‌تواند دوباره بدون جریمه تلاش کند.

Screen Cheat

عمل نگاه کردن به نواحی دیگر بازیکنان از صفحه نمایش هنگام بازی چند نفره با صفحه نمایش تقسیم شده، که به تقلب کننده صفحه یک مزیت ناعادلانه می دهد. بازی 2014 Screencheat هم نام و هم هسته گیم پلی خود را از این عمل گرفته است.

Score Attack

حالتی از گیم پلی که بازیکن را برای کسب بالاترین امتیاز ممکن در سطح بازی یا در کل بازی به چالش می کشد.

Season

  1. مجموعه کامل محتوای دانلودی که برای اضافه شدن به یک بازی ویدیویی برنامه ریزی شده است که می توان آن را به طور کامل با یک سیزن پس خریداری کرد.
  2. یک دوره زمانی محدود در یک بازی آنلاین چندنفره انبوه که در آن محتوای جدید، مانند مضامین، قوانین، حالت‌ها، و غیره در دسترس قرار می‌گیرد و گاهی اوقات جایگزین محتوای محدود قبلی می‌شود. از بازی های قابل توجهی که از این سیستم استفاده می کنند می توان به Star Wars: Battlefront II و Fortnite Battle Royale اشاره کرد.

Season Pass

خریدی که علاوه بر هزینه بازی پایه انجام می شود که به طور کلی خریدار را قادر می سازد بدون هزینه بیشتر به تمام محتوای دانلودی که برای آن عنوان برنامه ریزی شده است دسترسی داشته باشد.

Second-Party Developer

توسعه‌دهنده‌ای که علیرغم اینکه متعلق به یک سازنده کنسول نیست، بازی‌ها را فقط برای کنسول‌های آن سازنده تولید می‌کند. به طور غالب آنها شامل ترتیب و قرار خاصی می شوند. به دلیل ابهام از دیدگاه بازیکن، این توسعه دهندگان اغلب به عنوان توسعه دهندگان شخص اول شناخته می شوند. بازی‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان شخص ثانویه تولید می‌شوند، اغلب «بازی‌های شخص دوم» نامیده می‌شوند.

Secret Character

یک کاراکتر بازیکن که فقط پس از برآوردن نوعی نیاز در دسترس بازیکن قرار می گیرد؛ مانند شکست دادن بازی، تکمیل چالش های اختیاری، وارد کردن کدهای تقلب یا حتی هک بازی (چون ممکن است برخی از شخصیت های مخفی در نظر گرفته شده باشند که در بازی نباشند، اما همچنان در کد بازی وجود دارند). کاراکترهای مخفی ممکن است در ابتدا به عنوان NPC ظاهر شوند.

Secret Level

سطح بازی که فقط با انجام وظایف خاص در بازی برای بازیکن قابل دسترسی است؛ این وظایف به ندرت با جزئیات برای بازیکن توضیح داده می شود، و اغلب فقط از طریق کاوش و آزمون و خطا، یا حتی با هک کردن، در صورتی که سطح در نظر گرفته شده در بازی نبوده، اما همچنان در  کد بازی وجود دارد، یافت می شوند. با مرحله بونوس مقایسه کنید.

Sequence Breaking

دستکاری یک بازی برای انجام رویدادها خارج از نظم مورد برنامه ریزی. شکستن توالی می تواند برای اجرای سریع یک بازی، به دست آوردن آیتم های مطلوب در داستان بازی زودتر از آنچه در نظر گرفته شده است، باز کردن سریعتر محتوا، یا ایجاد اشکالات دیگری که ممکن است برای ابزارهای سودمند مورد استفاده قرار گیرند، استفاده شود.

Shoot ’em Up (SHMUP)

یک ژانر فرعی از ژانر تیراندازی، که در آن یک شخصیت منفرد و معمولاً متحرک باید به سمت دشمنان شلیک کند در حالی که همه دشمنان به آن حمله می کنند یا به سمت آن حرکت می کنند. شخصیت بازیکن معمولاً هیچ متحدی نخواهد داشت، بسیار شکننده است، زمین غیرخطرناک کمی برای مقابله با آن دارد، زمان بارگذاری مجدد برای سلاح اصلی خود را ندارد و برای بهبود توانایی‌های خود به قدرت‌هایی می‌رسد. به شدت با سفینه های فضایی مرتبط است، اما ممکن است از شخصیت های بازیکن دیگری استفاده شود. گاهی اوقات به طور کلی با بازی های تیراندازی ترکیب می شود. شامل ژانر فرعی گلوله جهنم می شود.

Shooter

یک ژانر از بازی های ویدئویی که شامل استفاده از سلاح های با برد (فاصله دار) است. متضاد درگیری از فاصله نزدیک. شوتر اول شخص نیز به آن گفته می شود.

Shovelware

یک بازی ویدیویی با مجوز گسترده که در حجم زیاد و با توجه کمی به کیفیت منتشر شده است.

Shoulder Button

یک دکمه بزرگتر معمولاً در پشت یا بالای صفحه بازی قرار می گیرد که معمولاً با انگشت اشاره یا وسط فشار داده می شود یا نگه داشته می شود. همچنین می تواند به عنوان یک اصلاح کننده برای اعمال خاصی که با حرکت دکمه آنالوگ یا فشار دادن دکمه صورت انجام می شود استفاده شود.

Show Mode

حالتی برای جذب مخاطب بیشتر در بازی های آرکید. حالت جذب نیز به آن گفته می شود.

Side Quest

یک ماموریت اختیاری که تلاش اصلی را پیش نمی‌برد.

Side-Scrolling Video Game

یا همچنین side-scroller؛

بازی ای که در آن اکشن از زاویه دوربین نمای جانبی مشاهده می شود و صفحه نمایش بازیکن را در حین حرکت دنبال می کند.

Side Quest

یک ماموریت اختیاری که تلاش اصلی را پیش نمی‌برد.

Simulation Video Game (sim)

یک ژانر بازی که جنبه‌ای از واقعیت را شبیه‌سازی می‌کند و معمولاً پایان باز و بدون هدف ذاتی است. تعاریف کلی  اجازه می دهد هر بازی ویدیویی که واقعیت را مدل می کند، مانند بازی های ورزشی را بازی ویدئویی شبیه سازی بنامیم، در حالی که تعاریف انحصاری معمولاً بر بازی های شهرسازی، بازی های شبیه سازی وسایل نقلیه یا هر دو تمرکز دارند.

Simcade

اصطلاحی برای شبیه سازی که عناصر جدی خود را با عامل سرگرم کننده یک بازی ویدیویی آرکید ترکیب می کند. اغلب به عنوان یک اصطلاح تحقیر آمیز توسط مخالفان برخی از بازی های ویدیویی استفاده می شود.

Single-Player

بازی ای که در هر زمان فقط می تواند یک بازیکن داشته باشد. متضاد مولتی-پلیر.

Sistering

عمل پیوستن دو یا چند اتحادیه (گیلد) به منظور قدرتمند تر شدن. این کار برای آسان کردن برخی از وظایف با همکاری مکرر بین گیلد ها و موارد دیگر انجام می شود.

Skill Tree

مکانیک بازی توسعه شخصیت که معمولاً در بازی های نقش آفرینی دیده می شود. درخت مهارت شامل مجموعه‌ای از مهارت‌ها (گاهی اوقات به عنوان امتیاز شناخته می‌شود) است که می‌توان با بالا رفتن سطح بازیکن یا پیشرفت شخصیت بازیکن خود به دست آورد. این مهارت‌ها به مزایای گیم‌پلی کمک می‌کنند. به عنوان مثال، دادن توانایی به کاراکتر برای انجام یک عمل جدید، یا تقویت یکی از آمارهای شخصیت.

درخت مهارت “درخت” نامیده می شود زیرا از یک سیستم طبقه بندی شده استفاده می کند و معمولاً به چندین مسیر منشعب می شود. درخت مهارت های ردیفی بازیکن را وادار می سازد تا قبل از دردسترس شدن سطح بعدی مهارت ها، به مهارت های خاصی دست یابد. ممکن است قبل از رفتن به مرحله بعدی، از بازیکن خواسته شود که تمام مهارت ها را در یک ردیف به دست آورد، یا ممکن است فقط لازم باشد پیش نیازهای شاخه های جداگانه را تکمیل کند. درخت مهارت ابزار رایجی است که طراحان بازی برای ایجاد تعادل در بازی استفاده می کنند. درختان مهارت همچنین یک «بازی در یک بازی» را ارائه می‌کنند که در آن بازیکنان نه تنها یک بازی ویدیویی انجام می‌دهند، بلکه تصمیم‌گیری‌های آن‌ها در مورد نحوه تخصیص امتیاز به درخت مهارت‌شان بر تجربه کلی بازی‌شان تأثیر می‌گذارد.

از بازی اکشن نقش آفرینی Diablo II که در سال 2000 منتشر شد، اغلب به عنوان مبتکر واقعی درختان مهارت در عمق یاد می شود.

Skilltree g d

Skin

یک گزینه سفارشی سازی برای آواتار یا تجهیزات درون بازی بازیکن که ظاهر آن را تغییر می دهد. پوسته‌ها به‌عنوان بخشی از لوت‌های متاگیم نشان داده می‌شوند، اکثر بازی‌ها بر اساس کم بودن یا با دادن پوسته‌ها برای تکمیل اهداف خاص یا قرار گرفتن در حالت‌های رقابتی بالا به آن‌ها پاداش می‌دهند. این به بازیکنان امکان می دهد دستاوردهای کمیاب یا سطح مهارت بالایی را به نمایش بگذارند.

بسته به بازی و روش کسب درآمد توسعه‌دهنده، می‌توانید پوسته‌ها را نیز از طریق خرید درون‌برنامه یا از طریق پرداخت ارز درون بازی دریافت کنید. به عنوان مثال، در بازی‌های گاچا، پوست برخی از شخصیت‌ها ممکن است نیاز به خرید یک بسته داشته باشد، در حالی که دیگران به راحتی از طریق خرج کردن الماس‌های به دست آمده در بازی به جای پول نقد بازیکن، قابل دسترسی هستند.

پوسته ها ممکن است فقط تزئینی باشند، یا همچنین می توانند شخصیت را با افزایش آماری همراه کنند.

Skirmish Mode

یک حالت بازی که در آن بازیکنان می توانند بدون نیاز به گذر از حالت مبارزاتی خطی و مبتنی بر داستان، به نبردهای فوری بپردازند. در بازی های استراتژی زمان واقعی محبوب است.

Smurf

در بازی‌های چند نفره آنلاین که از جور کردن مچ استفاده می‌کنند، اسمورف یک حساب کاربری جدید است که توسط یک بازیکن باتجربه استفاده می‌شود تا با حریف جدید و بی‌تجربه‌ای که به راحتی شکست می‌خورد، همسان شود. این مفهوم شبیه به شلوغی و کیسه شنی است که در قمار و بازی های تخته ای یافت می شود.

Softlock

وضعیتی که در آن پیشرفت بیشتر در یک بازی غیرممکن می شود، اما خود بازی خراب نمی شود (یا به سختی قفل نمی شود). نمونه‌ای از موقعیت‌های بدون برد، سافت‌لاک‌ها می‌توانند در نتیجه اشکال در گیم‌پلی، استفاده از فاسد کننده‌ها، شکستن توالی یا در نتیجه طراحی ضعیف بازی رخ دهند.

Sound Test

صفحه یا گزینه ای که در آن بازی نویز ایجاد می کند تا تأیید کند که تجهیزات صوتی پخش کننده با حجم(ولوم) خوبی کار می کند.

Soulsborne

یک بازی شبیه به دارک سولز توسعه یافته توسط FromSoftware، یه واژه ی مرکب از دو واژه ی دارک سولز و بلاد بورن.

Soulslike

یک ژانر بازی مبتنی بر گیم پلی از سری Dark Souls، که معمولاً در آن مرگ شخصیت به دلیل سطح بالای دشواری، مکانیک اصلی است.

Spamming

استفاده مکرر از یک مورد یا اقدام (مانند پیام چت، ترکیب، سلاح).

Spawn

مکانی که یک شخصیت یا آیتم در دنیای بازی قرار می گیرد. ری اسپانینگ را نیز ببینید.

Spawn Camping

کمپینگ را ببینید.

Spectator Mode

  1. حالت بازی که به بازیکن اجازه می دهد بدون محدودیت، اما بدون اینکه بتواند با دنیای بازی تعامل داشته باشد، جهان را مشاهده کند.
  2. حالت بازی که به بازیکن اجازه می دهد جهان را از چشم بازیکن دیگر ببیند.

Specialization

وسیله ای برای انتخاب گزینه های خاص – برای یک بازیکن-شخصیت، یک سلاح، یک وسیله نقلیه یا سایر آیتم های درون بازی – در طول یک بازی برای یک عملکرد خاص، بر خلاف انتخاب یک کلاس شخصیت خاص در شروع بازی. چنین تخصصی‌سازی به آن نهاد اجازه می‌دهد تا به مهارت‌ها یا گزینه‌های منحصربه‌فرد برای آن نوع دسترسی داشته باشد و در عین حال از دسترسی آنها به گزینه‌های دیگر محروم شوند. برخی از بازی‌ها به بازیکنان این امکان را می‌دهند که انتخاب‌های گذشته را با هزینه‌های درون بازی مجدداً تخصصی کرده و تخصص متفاوتی را دنبال کنند. تئوری کرفت را ببینید.

Specs

مختصری برای مشخصات. برای توصیف جزئیات آمار، تجهیزات یا ساخت بازیکن استفاده می شود.

Speedrun

تلاش برای تکمیل یک بازی در سریع ترین زمان ممکن. بسته به قوانین Speedrun، بازیکنان ممکن است از باگ ها یا اشکالات بازی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت خود سوء استفاده کنند.

Splash Damage

حملات با مواد منفجره یا سایر اجزای منطقه اثر باعث آسیب پاشیده یا اصطلاحاً اسپلش دمیج می شود و بر ناحیه اطراف ضربه حمله تأثیر می گذارد. آسیب اسپلش به ویژه در برابر اهداف بازی که به خوبی جاخالی می دهند مفید است. با این حال، سلاح های این چنینی خطرناک نیز هستند زیرا می توانند به تیرانداز آسیب برسانند و در نبردهای نزدیک ترجیح داده نمی شوند. چنین سلاح هایی معمولاً به سمت پاهای حریف نشانه می روند. این تضمین می کند که نقطه ضربه به اندازه کافی نزدیک است تا در صورت از دست دادن شلیک، آسیب پاشش حریف را پوشش دهد. معمولاً آسیب اسپلش جدا از آسیب ضربه مستقیم با حمله است و این دو ممکن است هر دو روی هدف تأثیر داشته یا نداشته باشند. اغلب ریزش آسیب وجود دارد، به این معنی که هر چه هدف از مرکز حمله دورتر باشد، آسیب پاشش پاشیده شده کمتر می شود.

Split-Screen Multiplayer

بازی‌ای که دو یا چند نما را توسط بازیکنان مختلف در یک بازی چندنفره در یک واحد نمایشگر نمایش می‌دهد.

Spray and Pray

عمل شلیک کورکورانه یک سلاح خودکار به قصد اصابت احتمالی به هدف. تمایل به بی اثر بودن دارد.

Stage

سطح یا لول در بازی.

Stat Point

تعداد مجزای امتیاز برای بازیکن تا بین ویژگی های شخصیت خود تقسیم کند، به عنوان مثال، برای انتخاب مبادله بازیکن خود بین قدرت، جذابیت و استقامت.

Status Effect

یک اصطلاح فراگیر که هم باف ها و هم دی باف ها(نِرف ها) را پوشش می دهد. اساساً، هر تأثیری بر یک کاراکتر که خارج از خط پایه عادی باشد، یک اثر وضعیت است. اثرات منفی رایج وضعیت عبارتند از مسمومیت (آسیب در طول زمان)، سنگ/فلج شدگی(ناتوانی در حرکت)، یا کاهش زره یا قدرت آسیب رسانی(کاهش توانایی‌های دفاعی/تهاجمی). اثرات متداول وضعیت مثبت عبارتند از: التیام در طول زمان (یک بهبود کوچک و ضربان دار که چندین بار در یک دوره تعیین شده ایجاد می شود)، افزایش زره/آسیب یا افزایش سرعت.

Strafing

برای حرکت به سمت کناره ها، اغلب برای طفره رفتن از حملات دریافتی در حالی که دوربین را روی دشمن نگه می دارید.

Strategy Guide

کتابچه‌های راهنمای چاپی یا آنلاین که برای راهنمایی بازیکنان در بازی نوشته شده‌اند، معمولاً نقشه‌ها، فهرست تجهیزات، حرکات، توانایی‌ها، دشمنان و اسرار را ارائه می‌دهند و نکات و نکاتی را برای استراتژی‌های بازی مؤثر ارائه می‌دهند.

Strategy Video Game

یک سبک بازی که بر توجه و برنامه ریزی برای رسیدن به پیروزی تأکید دارد. زیرژانرها شامل استراتژی بلادرنگ، استراتژی نوبتی و بازی های جنگی هستند.

Stream-Sniping

هنگامی که یک بازیکن به تماشای پخش زنده یک بازیکن دیگر (معمولاً حرفه‌ای) حین یک بازی می‌پردازد تا موقعیت و یا برنامه‌های خود را پیدا کند و بر آن‌ها دست برتر را به دست آورد. این عمل معمولاً در بازی‌های چند نفره آنلاین اتفاق می‌افتد و عموماً مورد انتقاد قرار می‌گیرد. استریم اسنایپ کردن نوعی از تقلب و بازی ناجوانمردانه به حساب می آید.

Streaming Media

ویدئو و صوتی که به طور مداوم از یک سرور به یک کلاینت داده می شود و به کاربر نهایی ارائه می شود. در بازی، ممکن است برای تماشای نمایش زنده یا ضبط شده Let’s Play از یک بازی، یا برای انجام یک بازی از طریق بازی ابری استفاده شود.

Stun Lock

موقعیتی که در آن شخصیت بازیکن نمی تواند برای مدت طولانی به دلیل گیج شدن دوره ای عمل کند. اغلب به دلیل تلوتلو خوردن توسط حملات مکرر چندین دشمن ایجاد می شود.

Subgame

مینی گیم را ببینید.

Superboss

یک رئیس فوق‌العاده قدرتمند اختیاری، معمولاً قدرتمندتر و شکست دادن آن سخت‌تر از رئیس نهایی اصلی بازی است.

Survival Game

یک بازی که در یک محیط خصمانه جهان باز اتفاق می‌افتد که در آن شخصیت‌ها برای جمع‌آوری منابع، ساخت آیتم‌ها و زنده ماندن تا زمانی که ممکن است به چالش کشیده می‌شوند.

Survival Mode

یک نوع حالت بازی در بازی های چند نفره تعاونی. بازیکنان با هم کار می کنند تا از یک یا چند هدف دفاع کنند یا به سادگی حداقل یک مرد ایستاده در میان امواج مجزای دشمنان بجنگند، و هر موج بعدی دارای دشمنان متعدد و قدرتمندتر است. چنین حالت‌هایی اغلب شامل عناصر بازی‌های دفاع از برج می‌شوند که در آن بازیکنان می‌توانند ابزارهای دفاعی مانند برجک یا تله‌ها را برای آسیب رساندن یا کند کردن دشمنان به کار گیرند. بازی ممکن است دوره‌های کوتاهی بین موج‌ها ارائه دهد که در آن بازیکنان می‌توانند ارز درون بازی یا امتیازهای مشابه را برای بهبود دفاع، تجهیزات خود یا تقویت‌های مشابه خرج کنند. حالت‌های هورد می‌توانند بر اساس تعداد ثابتی از امواج یا در یک حالت بی‌پایان که در آن بازیکنان تلاش می‌کنند تا زمانی که ممکن است دوام بیاورند.

Sweat

همچنین Sweaty و یا Sweatlord.

یک اصطلاح تا حدودی تحقیرآمیز برای اشاره به بازیکنانی با نگرش بسیار رقابتی در موقعیت هایی که نیازی به آن ندارند. مترادف TryHard.

Sweaty g d

T

T-pose

موقعیت یک مدل شخصیت در یک بازی ویدیویی ، که در کاراکتر ایستاده و بازوها را از بغل بالا گرفته شده باشد. معمولاً به عنوان یک موقعیت پیش‌فرض برای مدل‌های کاراکترهای سه بعدی استفاده می‌شود، این اغلب در بازی‌ها به عنوان یک نقص یا نتیجه اشکالات نرم‌افزاری دیده می‌شود.

Tank

به سپر گوشتی نیز معروف است.

شخصیتی با توانایی ها یا تجهیزاتی برای داشتن سلامتی بالا و کاهش آسیب که آگرو را از حریف می کشد (یعنی تمرکز حریف را به خود جلب می کند.) و حملات دشمن را دریافت می کند تا هم تیمی ها بتوانند روی حملات یا اهداف خود تمرکز کنند. در بازی های آر پی جی با تعداد بازیکن آنلاین زیاد یافت می شود.

Tank Controls

یک سیستم کنترل حرکت کاراکتر که در آن ورودی های جهت دار بالا و پایین شخصیت بازیکن را به جلو یا عقب حرکت می دهند، در حالی که ورودی های جهت دار جانبی شخصیت را می چرخانند، مشابه نحوه کنترل حرکت یک تانک.

Targeting

به آن Tunneling نیز گفته می شود؛ استراتژی ای که در بازی های آنلاین استفاده می شود که در آن بازیکن به طور مداوم بدون توجه به سایرین اطراف خود همان حریف مشخص را می کشد یا به آن حمله می کند، . اغلب به عنوان رفتار غیر ورزشی در بازی دیده می شود.

Taunt

یک تاکتیک و اثری که در مبارزات نوبتی استفاده می‌شود که در آن یک شخصیت (معمولاً با (HP)امتیاز سلامتی یا امتیاز دفاعی بالا – به تانک مراجعه کنید) حریف را فریب می‌دهد تا به جای سایر اعضای تیم به خودش حمله کند.

Teabagging

نوعی اکشن که در بازی‌های چندنفره استفاده می‌شود که در آن یک بازیکن-شخصیت پیروزبالای سر حریف ناک داون یا مرده، شبیه‌سازی عمل جنسی به همین نام  به طور مکرر قدم رو یا نیم خیز می شوند (عملکردهایی که بخش رایج گیم‌پلی استاندارد هستند). فرو کردن چای کیسه ای به درون آب جوش را تصور کنید. این عمل معمولاً بی احترامی و تحریک آمیز تلقی می شود که هدف آن تحریک مخالفان و وادار کردن آنها به رفتار غیرمنطقی است. در حالی که عمل چای کیسه ای به طور کلی با تیراندازی اول یا سوم شخص همراه است، اقدامات مشابه در سایر سبک های بازی مترادف با عمل چای کیسه ای شده است.

Team Ace

یک اصطلاح منحصر به فرد برای Valorant که در آن هر یک از اعضای یک تیم یک نفر از اعضای تیم مقابل را کشتند.

Teamkill

کشتن هم تیمی ها از طریق تخریب یا آسیب رساندن به متحدان، مانند تیراندازی عمدی به هم تیمی ها. قتل تیمی اغلب به عنوان رفتار غیرورزشی شناخته می شود.

Technology Tree

مجموعه‌ای از فن‌آوری‌های شاخه‌دار که می‌توان آن‌ها را در بازی‌های استراتژیک برای شخصی‌سازی گروه بازیکن مورد تحقیق قرار داد.

Telefrag

فِرَگ یا کشتن زمانی اتفاق بیافتد که بازیکن از تله‌پورتر برای رسیدن به مکانی که توسط شخصیت دیگری اشغال شده است استفاده کند. این شخصیت کشته می‌شود و به بازیکن-شخصیتی که روی آن‌ها فرود می‌آید اعتبار قتل اعطا می‌شود.

Telegraphing

  1. انیمیشن ها یا نشانگرهای دیداری و شنیداری مشابه که به بازیکن نشان می دهد حریف چه اقداماتی را انجام خواهد داد. اغلب به عنوان بخشی از هوش مصنوعی کنترل شده توسط کامپیوتر برای کمک به بازیکن برای پرهیز یا جلوگیری از حملات یا انجام ضدحمله استفاده می شود.
  2. (در بازی های چند نفره) اقداماتی که بازیکن انجام می دهد، به حریف یا حریفان نشان می دهد که در مرحله بعد چه حمله ای انجام خواهند داد. معمولاً نشانه ای از پیش بینی پذیری در نظر گرفته می شود، اما برای برخی از شخصیت ها ممکن است لازم باشد.

Test Room

یک سطح مخفی که توسط توسعه دهندگان برای آزمایش حرکات، اقدامات و کنترل شخصیت(های بازیکن) بازی استفاده می شود، که معمولاً قبل از انتشار از بازی حذف می شود.

Theory

به مطالعات بازی و نظریه‌پردازی (تئوری کرفت) مراجعه کنید.

Theorycraft

تجزیه و تحلیل یک بازی ویدیویی برای تعیین ریاضیاتی بهینه ترین رویکرد برای برنده شدن در بازی، معمولاً در بازی هایی که دارای تعدادی ویژگی بازیکن-شخصیت هستند که برشمرده شده اند. یکی از انواع متداول تئوریکرفت، تعیین چگونگی به حداکثر رساندن آسیب در ثانیه از طریق انتخاب تجهیزات و مهارت‌ها است.

Third Party

زمانی که دو تیم یا بازیکن در حال دعوا هستند و یک تیم یا بازیکن سوم قصد کشتن یک یا هر دو تیم را دارد. این اصطلاح احتمالاً در بازی‌های بتل رویال مانند فورتنایت رایج شده است، اما در بازی‌های شوتر اول شخص نیز شنیده می‌شود. (همچنین به عنوان” third party kill  ” یا third partying”  ” شناخته می شود)

Third Person Point of View

نمایی که در آن شخصیت بازیکن روی صفحه دیده می شود.

Thirdperson g d

Thumbstick

شاسی شصتی یا دکمه آنالوگ.

Tick

افزایش آسیب یا بهبود دوره ای ناشی از یک اثر DoT یا HoT.

Tile-Matching Video Game

نوعی بازی ویدیویی پازلی که در آن بازیکن کاشی‌ها را به منظور ناپدید کردن آن‌ها بر اساس یک معیار تطبیق دستکاری می‌کند.

اگر این عدد سه باشد، بازی را بازی match-3 می نامند.

Tilt

وقتی بازیکنی از دست کسی یا چیزی عصبانی می شود که اغلب باعث کاهش کیفیت بازی می شود. معمولا در بازی League of Legends استفاده می شود.

Time Attack

حالت بازی که بازیکن(ها) را به چالش می کشد تا سطح یا بازی را در مدت زمان معینی یا در سریع ترین زمان ممکن تکمیل کنند. اغلب بهترین زمان ها برای دیدن سایر بازیکنان ثبت می شود.

Timed Exclusive

زمانی که یک بازی به طور انحصاری برای یک پلتفرم منتشر می شود اما ممکن است پس از پایان دوره انحصاری برای پلتفرم های دیگر منتشر شود.

Time to Kill

زمان برای کشتن (به اختصار TTK) میانگین زمانی است که برای کشتن حریف در یک جنگ آتش سوزی باری است.

Title Screen

صفحه اولیه یک بازی رایانه ای، ویدیویی یا آرکید پس از نمایش اعتبار و لوگوی سازنده و ناشر بازی نمایش داده می شود. صفحه‌های عنوان اولیه اغلب شامل همه گزینه‌های بازی در دسترس بودند (تک‌نفره، چند نفره، پیکربندی کنترل‌ها، و غیره) در حالی که بازی‌های مدرن صفحه عنوان را به عنوان یک صفحه نمایش اسپلش انتخاب کرده‌اند. این را می توان به استفاده از صفحه عنوان به عنوان صفحه بارگیری نسبت داد که در آن تمام عناصر گرافیکی منوی اصلی ذخیره می شود. رایانه ها و بازی های ویدیویی قدیمی دارای صفحه های منوی نسبتاً ساده ای بودند که اغلب آثار هنری از پیش رندر شده را نشان می دادند.

در بازی های آرکید، صفحه عنوان به عنوان بخشی از حلقه حالت جذب معمولاً پس از اجرای نمایش بازی نشان داده می شود. صفحه عنوان و لیست امتیاز بالا بازیکنان بالقوه را ترغیب می کند که سکه ها را وارد کنند. در بازی های کنسول، به خصوص اگر صفحه نمایش با منوی اصلی ادغام نشده باشد، بازیکن را ترغیب می کند که شروع را فشار دهد. به همین ترتیب در بازی های رایانه ای اغلب پیغام «هر کلیدی را بزنید» نمایش داده می شود. کنترل‌هایی که فاقد دکمه «شروع» واقعی هستند از یک اعلان متفاوت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، Wii معمولاً از فشار دادن دکمه “A” و “B” به طور همزمان درخواست می کند، مانند Super Mario Galaxy 2 یا Mario Party 9.

بازی‌های ساخته شده توسط طرفداران اغلب سبک عنوانی را که الهام‌بخش آن‌ها بوده، تقلید می‌کنند.

Touchscreen

شکلی از ورودی کاربر که به جای استفاده از ماوس، صفحه کلید یا سایر روش‌های کنترلی به لمس فیزیکی متکی است.

Toxicity

عامیانه برای اقدامات یک گیمر یا جامعه بازی بی ادب و ناخوشایند که به تجربه سایر بازیکنان یا توسعه دهندگان آسیب می رساند.

Tower Dive

معمولاً در MOBA ها برای تعریف عمل رفتن به محدوده برج حریف، یک ساختار دفاعی که به حریفان آسیب می رساند، برای کشتن اهداف کم سلامت استفاده می شود.

Trackball

شکلی از کنترلر بازی ویدیویی که اغلب در کابینت های بازی های آرکید یافت می شود، که در آن بازیکن از یک توپ در حال چرخش آزادانه برای تعامل با بازی استفاده می کند.

Transmogrification or Transmog

تغییر ظاهر تجهیزات، مانند سلاح و زره، به طور معمول به ابزار معادل از نظر عملکردی.

Trash

  1. اصطلاحی به معنای بد یا فقیر، که اغلب برای توهین به بازیکن (بازیکنان) در بازی های PvP آنلاین استفاده می شود، اما همچنین برای آیتم ها، طلسم ها و غیره استفاده می شود.
  2. معمولا در MMORPG برای اشاره به گروه های دشمنان غیر رئیس استفاده می شود. به خصوص در سیاه چال ها/مناطق منتهی به باس فایت.

Triple A

AAA را ببینید.

Triple Jump

توانایی دو بار پریدن در هوا پس از خروج از زمین، و سپس معمولاً باید قبل از اینکه بتوانید دوباره از وسط هوا بپرید، زمین را لمس کنید.

Try Hard

نوعی از گیمرها که در حین بازی همیشه تلاش می کنند و به شدت جدی هستند. همچنین به عنوان عرق ریز یا Sweaty نیز شناخته می شود.

Turn-Based Game

زمانی که یک بازی از چندین نوبت تشکیل شده باشد. وقتی نوبت یک بازیکن کامل شد، باید منتظر بمانند تا بقیه نوبتشان تمام شود.

Turtling

یک استراتژی گیم پلی که بر دفاع سنگین، با حمله کم یا بدون حمله تأکید دارد. بازیکنی که لاک‌پشت‌ می شود، خطر را برای خود به حداقل می‌رساند در حالی که حریفان را طعمه می‌گذارد تا در تلاش برای غلبه بر دفاعی‌های وی ریسک کنند.

Twinking

تمرینی در MMORPG برای تجهیز یک شخصیت سطح پایین با آیتم ها یا منابعی که معمولاً در دسترس شخصیت های جدید نیستند، با انتقال از شخصیت های سطح بالا.

 

U

Underpowered

یک شخصیت، آیتم، تاکتیک، یا توانایی که برای متعادل شدن بیش از حد ضعیف در نظر گرفته می شود.

Underworld

مجموعه ای از سطوح جدا شده سیاه چال، غار یا جهنم مانند که توسط یک جهان باز به هم متصل شده اند.

Unlock

دسترسی به محتوایی که قبلاً در دسترس نبوده در یک بازی ویدیویی با رعایت شرایط خاص.

Upgrade

مکانیک بازی برای قدرتمندتر کردن یک آیتم، شخصیت و غیره. تجهیزات معمولاً از طریق کار دستی ارتقا می‌یابند در حالی که ارتقاء کاراکتر ممکن است جایگزینی برای ارتقاء سطح کاراکتر باشد.

 

V

VAC

VAC مخفف Valve Anti-Cheat، نرم افزار تشخیص تقلب Valve است. بازیکنانی که با استفاده از تقلب در یک سرور دارای VAC دستگیر می شوند، برایشان یک ممنوعیت VAC صادر می شود، آنها را از سرورهای ایمن VAC برای آن بازی خاص در آینده محروم می کند و علامتی را در نمایه Steam خود قرار می دهد که نمی تواند از دید عموم پنهان شود. ممنوعیت‌های VAC دائمی و غیرقابل مذاکره هستند، آنها توسط پشتیبانی Steam قابل حذف نیستند. بازیکنانی که ممنوعیت VAC دریافت کرده اند، گاهی اوقات به عنوان “تعطیل دائمی” شناخته می شوند.

Vaporware

بازی‌های ویدیویی که برای مدتی معرفی شده‌اند و در حال توسعه فعال هستند، اما هرگز منتشر نشده‌اند و رسما لغو نمی‌شوند.

Video Game Design

فرآیند طراحی یک بازی ویدیویی شامل محتوا و مکانیک بازی.

Virtual Reality (VR)

واقعیت مجازی یک تجربه تعاملی تولید شده توسط کامپیوتر است که در یک محیط شبیه‌سازی شده اتفاق می‌افتد، که عمدتاً شنیداری و بصری، اما انواع دیگر بازخورد حسی مانند لمسی را نیز در بر می‌گیرد. این محیط غوطه ور می تواند دنیای واقعی را شبیه سازی کند یا می تواند خارق العاده باشد و تجربه ای را ایجاد کند که در واقعیت امکان پذیر نیست. فناوری فعلی واقعیت مجازی معمولاً از هدست یا محیط‌های چند پروژکتوری، گاهی اوقات در ترکیب با محیط‌های فیزیکی یا لوازم، استفاده می‌کند تا تصاویر، صداها و سایر احساسات واقعی را تولید کند که حضور فیزیکی کاربر را در یک محیط مجازی یا خیالی شبیه‌سازی می‌کند. فردی که از تجهیزات واقعیت مجازی استفاده می کند قادر است به دنیای مصنوعی «نگاهی» کند، در آن حرکت کند و با ویژگی ها یا آیتم های مجازی تعامل داشته باشد.

 

Visual Novel

ژانری از بازی های ویدیویی با داستان های تعاملی. این بازی‌ها معمولاً از تصاویر ثابت، هنر شخصیت‌های سبک انیمه (تا حدی به دلیل محبوبیت این ژانر در ژاپن) و پس‌زمینه‌های دقیق، با گفتگوی شخصیت‌ها در کادرهای متنی استفاده می‌کنند. بازیکنان ممکن است مسیر داستان را با انتخاب از درخت های گفتگو یا لیست کوچکی از اقدامات تغییر دهند.

 

W

Waggle

یک اصطلاح تحقیرآمیز وقتی که باید برای انجام یک عمل، کنترلر را تکان داد، صرف نظر از اینکه کنترلر چگونه تکان می‌خورد. معمولاً به این معنی است که کنترلر باید به شدت تکان داده شود. گاهی اوقات به طور کلی به کنترل های حرکتی تعمیم داده می شود، بدون توجه به دقت مورد نیاز.

Walking Simulator

اصطلاحی تحقیرآمیز گاهی اوقات برای طبقه‌بندی بازی‌های اکتشافی استفاده می‌شود، که عموماً شامل کاوش در محیطی برای داستان و روایت است، اما با معماها یا عناصر گیم‌پلی کم، اگر وجود داشته باشد.

Walkthrough

شرحی از تجربه گیم پلی برای یک سطح یا مرحله بازی، با هدف راهنمایی بازیکنانی که مطمئن نیستند چگونه آن را کامل کنند.

Wall Climb

توانایی یک شخصیت بازی ویدیویی برای مقیاس‌بندی سریع یک دیوار عمودی یا سطح مشابه، معمولاً به عنوان بخشی از توانایی‌های منفعل شخصیت، اما ممکن است با ابزاری مانند قلاب دست و پنجه سهل شود. این اغلب در بازی های پلتفرم در کنار توانایی هایی مانند پرش از دیوار و پرش دوبل ظاهر می شود.

Wall Jump

پرشی که از روی سطح عمودی انجام می شود تا بازیکن را در جهت مخالف به سمت بالاتر سوق دهد. به عنوان یک پرش خاص، گاهی اوقات به جای اینکه از ابتدای بازی در دسترس باشد، یک مهارت اکتسابی است.

Wallhack

تقلبی که دیوارها را شفاف می کند. برخی از وال هک ها به بازیکنان اجازه شلیک سلاح یا عبور فیزیکی از دیوارها را می دهند.

Wall Run

توانایی یک شخصیت بازی ویدیویی که به نظر می رسد در طول یک دیوار عمودی برای فاصله کوتاهی بدون افتادن می دود. در بازی‌های دارای حرکات پارکور رایج است.

Wanted Level

مکانیک بازی که توسط سری Grand Theft Auto رایج شده و در بسیاری از بازی‌های Grand Theft Auto استفاده می‌شود. اقدامات یک بازیکن در یک بازی جهان باز ممکن است باعث شود که شخصیت‌های غیربازیکن، که اغلب نماینده مجری قانون هستند، بازیکن را تعقیب کنند و در سطوح بالاتر تحت تعقیب، پاسخ ها کوبنده تر شود. سطح تحت تعقیب باقی می ماند مگر اینکه بازیکن بتواند از این حریفان فرار کند، یا اگر شخصیت بمیرد، سطح مورد نظر را حذف کند.

Warp Zone

میانبری که به بازیکن اجازه می دهد یک یا چند بخش از بازی را دور بزند.

WASD Keys

یک مکانیسم کنترل رایج با استفاده از یک صفحه کلید QWERTY معمولی، با کلیدهای W، A، S و D که به کنترل‌های حرکتی متصل هستند. این امکان کنترل کلید فِلِش مانند با دست چپ را فراهم می کند.

Wave

در ژانرها یا حالت‌های بازی که بازیکن (بازیکنان) باید از یک نقطه دفاع کنند یا تا زمانی که ممکن است زنده بمانند، دشمنان معمولاً به «امواج» (که گاهی اوقات به عنوان سطوح نیز گفته می‌شود) گروه‌بندی می‌شوند. هنگامی که یک موج از دشمنان شکست می‌خورد، معمولاً به بازیکن (بازیکنان) زمان کوتاهی داده می‌شود تا برای موج بعدی آماده شوند.

Whale

در بازی‌های رایگان، کاربری که مقدار قابل‌توجهی از پول واقعی خود را برای آیتم‌های درون بازی خرج می‌کند، نه اینکه آیتم‌های گفته شده را از طریق سخت کوشی یا انجام بازی به طور معمول به دست آورده باشد. این بازیکنان معمولاً به عنوان بزرگترین بخش برای تولید درآمد برای عناوین رایگان در نظر گرفته می شوند. نهنگ‌های سفید ممکن است به افراد فوق‌العاده پرخرج نیز اشاره داشته باشند. نهنگ‌های سفید ممکن است از اصطلاحات قمار وام گرفته شده باشند. “نهنگ”، در این زمینه، شخصی است که شرط بندی های گزاف می کند یا شرط بندی های بی پروا را برای خرج کنندگان فوق العاده بالا می گذارد.

Wipe

حمله ای از طرف باس که در آن باس مذکور کل گروه را کاملاً ناک اوت می کند. بیشتر در بازی های نقش آفرینی آنلاین انبوه چند نفره.

World

مجموعه ای از سطوح که دارای یک محیط یا موضوع مشابه هستند. باس فایت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که تمام یا اکثر این سطوح به جای بعد از هر سطح فردی تکمیل شوند.

Wrapping

بسته بندی دوربین تکنیکی است که اغلب در بازی های ویدیویی استفاده می شود، که به بازیکن اجازه می دهد در یک خط مستقیم حرکت کند و به جایی که شروع کرده است بازگردد. این بیشتر در بازی‌های قدیمی‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینطور به نظر برسد که بازیکن در حال حرکت به سمت بالا یا پایین تپه بسیار بلند است. حافظه را می توان با استفاده از بسته بندی به جای ایجاد یک منطقه بزرگتر پر از دیوارهای صعب العبور ذخیره کرد. Wrapping همچنین برای مدور ساختن جهان یک بازی دو بعدی استفاده می شود. برای مثال، در PacMan خروج از صفحه بازی به سمت راست، بازیکن را به همان موقعیت در سمت چپ صفحه می‌پیچد. به همین ترتیب، در Final Fantasy VII، خروج از نقشه بازی به سمت راست، بازیکن را در همان موقعیت در سمت چپ نقشه قرار می‌دهد و خروج از نقشه به سمت بالا، بازیکن را به پایین نقشه می‌پیچاند.

 

X

XP

امتیاز تجربه، Experience Point را ببینید.

XP g d

Y

YouTube Bait

بازی هایی که برای یوتوبر ها یا استریمر های توئیچ ساخته شده اند.

 

Z

Zerging

تاکتیک در بازی های استراتژی که در آن بازیکن به جای مهارت یا استراتژی، از تعداد زیادی واحدهای ارزان قیمت و دور ریختنی استفاده می کند. این اصطلاح از Zerg می آید، مسابقه ای در StarCraft که از مزیت عددی برای غلبه بر مخالفان استفاده می کند. Rush را هم ببینید.

Zero-Day Patch

یک وصله امنیتی نرم افزاری که آسیب پذیری Zero-day را برطرف می کند.

Zero-Player Game

همچنین CPU در مقابل CPU

بازی ای که هیچ بازیکن حساسی ندارد و فقط CPU دارد.

Zone

  1. بخشی از محیط مشترک MUD یا MMO که ممکن است ارتباطات در آن محدود شود یا مکانیک بازی برای تشویق انواع خاصی از گیم پلی تغییر کند.
  2. مترادف برای جهان.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

گیمباتو در شبکه های اجتماعی